Wolfcry Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Bilen min har begynt å fjuske på tomgang. Den jager mellom å nesten stoppe til ca 1200 - 1500 o/min. Har også merket at den ofte ikke faller i turtall som normalt når jeg tråkker inn clutchen for å gire (under akselerasjon). Hva kan dette skyldes? Har også problem med at airbaglyset blinker. De på Ford her fikk ikke opp noe feilkode og sa jeg måtte søke manuelt. Noen som vet om kjente feil her eller kan tipse om hvor jeg bør begynne å lete?
focusst Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Tomgangsproblemet kan være litt diffust. Prøv å løsne gasspjeldføleren og vri den såvidt. Det er ikke mye den kan flyttes, men en halv mm kan gjøre forskjellen.Hvis airbaglampa blinker i sykluser på fire blink er det beltestrammerkontaktene under setene som trenger en dusj elektrorens. Over til fienden...
Wolfcry Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Hvor finner jeg gasspjeldføleren? Har ikke lagt merke til om den blinker i sykluser. Skal se neste gang jeg er ute og kjører.
D.Toft Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 føleren er under boksen på siden mot torpebo vegg. tell antall blink du, så skal vi finne ut hva som er feil på min var det en kontakt under setet som ikek var koplet til min mk2 2liter faller ikke på turtallet heller når jeg girer. helt topp syntes jeg, slipperå gi så mye gass for å få motoren opp igjen
bard Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Det kan være en av mine "favorittfeil" på Zetec: T-stykket i gummi under/bak coilpakka. http://www.gomog.com/allmorgan/ZetecIdleIssue.htm#Rubber%20T%20Piece Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
bard Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 sjekk side Bard Prøver du å si kjekk (nyttig), eller er det noe jeg bør sjekke? Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Wolfcry Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Fant en løs kontakt under setet på min bil også og lyset blinker i sykluser på fire blink så da håper jeg det bare er å koble den til så funker det. Fikk det ikke til i uten lys i garasjen nå. Den andre feilen har jeg ikke fått sjekket enda, men det har blitt verre. Nå stopper motoren om jeg lar den gå på tomgang. Den jager først en stund som beskrevet og så stopper den etter en kort stund. Litt irriterende i bykjøring så jeg skal sjekke litt videre i morgen.
bard Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 4 blink er beltestrammer (under setet) på Escort. Jeg vil tro det er samme feilkoder på Mondeo. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Wolfcry Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Har nå fått sjekket litt mer etter de tomgangsproblemene. Fant et t-stykke i nærheten av coilen, men det er av plast og ser ut til å være i orden. Det er koblet slik at det er en skjøt på en gummislange og så er det en føler koblet til sitste uttaket på t-en. Har jeg funnet den rette t-en da? Og mot torpedoveggen fant jeg ingenting. Jeg vet at på min forrige Mondeo (2,0i) så lå det noe vacuum-greier der, men på denne er det ikke likt. Kan det være at gasspjeldføleren ligger et annet sted i min? Kjekt om noen har bilder av det jeg skal se etter så blir det litt lettere å finne.
bard Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Fant et t-stykke i nærheten av coilen, men det er av plast og ser ut til å være i orden. Det er koblet slik at det er en skjøt på en gummislange og så er det en føler koblet til sitste uttaket på t-en. Har jeg funnet den rette t-en da?Det høres ikke ut som den jeg tenker på.Jeg har aldri skrudd på Mondeo mk2, men prinsippet skal være det samme på alle Zetec:Det sitter en dings innunder eksosmanifolden, den er koblet til et stålrør som er skrudd fast under coilen. Videre er det koblet til innsuget (flensen) helt inne ved toppen med en gummidel (L på Escort, T på Mondeo mk1). Gummidelene i dette systemet får ofte lekkasjer p.g.a. oljedampen. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
D.Toft Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 er nok bare å plugge inn kontakten ja http://www.mirez.co.uk/Airbag.htm
Wolfcry Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 (edited) Hmm... Sjekket litt mer om det T-stykket, men jeg finner det rett og slett ikke.Fant et rør som går fra under manifolden og som er festet like under vannpumpen, men det går bare et rør videre også. Nå har jeg ikke så godt lys i garasjen, men jeg sjekket med "ta og føle" metoden også og kunne ikke finne noe deling... [Edit] Sitter og kikker i Haynes-boka og ser at det ikke er vannpumpa jeg har sett. Edited September 19, 2011 by Wolfcry
Wolfcry Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Fikk et tips om at det kan være lmm som har sluttet å virke. Vil det funke å koble fra kontakten på denne for å sjekke om den da går som den skal på tomgang? Og hva med andre vacuum-slanger? Kan eventuelle lekkasjer i dem føre til samme symptomer?
bard Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Alle vakuumlekkasjer kan gi ujevn tomgang på disse motorene. Jeg fikset nylig en Escort (samme motor) som hadde jagende tomgang pga. dårlig innsugspakning. Lytt etter sugelyder og spray litt startgass. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Wolfcry Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Fått fikset det airbaglyset, men er fortsatt like uklok angående tomgangen.Den gummidingsen som nevnes fins faktisk ikke på min bil så jeg får derfor ikke sjekket den. Kan det være at det er forskjell på 1,6 litern og de andre motorene her? De fleste Mondeo mk2 er vel 1,8 eller 2,0?
Martin Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Fått fikset det airbaglyset, men er fortsatt like uklok angående tomgangen.Den gummidingsen som nevnes fins faktisk ikke på min bil så jeg får derfor ikke sjekket den. Kan det være at det er forskjell på 1,6 litern og de andre motorene her? De fleste Mondeo mk2 er vel 1,8 eller 2,0? Sliter med at airbag lyset blinker fire ganger hos meg også. Hvordan fikk du fikset det?
Wolfcry Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Sliter med at airbag lyset blinker fire ganger hos meg også. Hvordan fikk du fikset det? Det var en ledning under førersetet som hadde løsnet. Koblet den til igjen så funket det.
Wolfcry Posted October 3, 2011 Author Posted October 3, 2011 Noen andre tips til hva den jagingen kan komme av? Har nå fått fulgt med det en tid og feilen er ikke der hele tiden. Nå har den fungert relativt bra i over en uke, men i dag begynte den å fuske igjen. Det med at den holder høyt turtall ved giring er fortsatt tilstede også. Om jeg tråkker inn clutchen eller setter bilen i fri så holder den seg på ca 2500 o/min en stund før den faller til litt over 1000 o/min. Det er også turtallet den holder på tomgang (burde det ikke være litt lavere?). Og om dette er en vacuumfeil, hvordan kan jeg sjekke hvor lekkasjen eventuelt ligger?
bard Posted October 3, 2011 Posted October 3, 2011 Jeg synes det viker som vakuumlekkasje er problemet. Prøv å spraye litt startgass der det kan være lekkasjer og se om turtallet øker. På samme type motor har jeg hatt lekkasjer på følgende steder: Mellom innsug og topp, rundt dyser/fuelrail, i skjøt på røret/slangen fra LMM til spjeldhus/innsug og i forbindelse med veivhusventilasjon (som jeg snakket om tidligere). Det har vært ujevn tomgang i alle tilfellene. Jeg mener normal tomgang skal være 850 rpm, og rundt 1100 når bilen er i bevegelse eller motoren er kald. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Wolfcry Posted October 3, 2011 Author Posted October 3, 2011 Takk for tips! Skal teste litt i morgen.
Wolfcry Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 (edited) Har nå sprayet vilt og uhemmet med startgass, men fant ingen lekkasjer...Prøvde også å koble fra LMM mens jeg holdt på. Motoren reagerte da med å jage litt først for så å roe seg ned på litt under 1000 o/min. Har dog ikke testkjørt den uten LMM utkoblet. Men kan det være her feilen ligger eller er det normalt det som skjedde? Edited October 4, 2011 by Wolfcry
bard Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Det kan hende LMM er dårlig, men i mitt hode kan dette også være beviset på at du har en luftlekkasje.Når LMM er frakoblet vil ikke vakuumlekkasjer ha noen betydning.Vakuumlakkasjer gir problemer fordi luft som ikke har blitt målt av LMM slipper inn i motoren og gir mager blanding. Når du kobler fra LMM vet motorstyringen ingenting om luftmengden så den kjører på standardverdier (nødprogram). Hvordan er det med EGR på denne motoren? Hvis ventilen står fast åpen (eller defekt membran) kan det ha samme effekt som vakuumlekkasje, men du får ikke avslørt det med startgass. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Wolfcry Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 EGR kan vel kobles bort ved å ta av vacuumslangen og tette den i så fall?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now