krs_xc Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 (edited) Heisann!Har nettopp kjøpt tilbake den gamle bilen vår, en Mondeo stv mk3 2.0 140hk med automat. Husker vi stusset litt på høyt forbruk sist vi hadde den også, men kan ikke huske at den var så tørst som den er nå. Hva er normalt forbruk på denne motoren? Jeg henta bilen i Gjøvik og kjørte den derfra hjem til Sarpsborg. Husker ikke hvor langt det er nå, men det er noen timers kjøring så må jo kunne regnes som langtur. Med forsiktig bruk av gasspedalen kom jeg meg hjem med et snitt på 0.88 pr.mil. Da lå jeg sjelden over 100km/t (føltes rett og slett skummelt å kjøre fortere ) Her hjemme blir bilen brukt til mye småkjøring ( litt derfor jeg ville ha bensin denne gangen igjen ) og har et snittforbruk på 1.5-1.6 liter mila! Hadde heller kjøpt noe annet med morsommere motor enn en lat 2.0 hvis jeg skulle tatt høyde for et så høyt forbruk. Noen som har noen seriøse tips til hva som kan være galt med kjerra? Vet jo at automat trekker opp en del, men det kan da ikke være normalt med et så høyt forbruk? Edited September 14, 2011 by krs_xc
Kverna Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Har ca samme forbruk selv. Stor tung bil, lite moment og automat drar opp forbruket ganske bra.Hvordan er bilen ellers å kjøre, hakker/lugger det når du holder gjevn gass i 80km/t feks ? Min fotoblogg
krs_xc Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 (edited) Nei, bilen er smooth ellers, ingen lugging eller rykking. Har hatt bl.a Voyager 3.3V6 automat, A8 2.8V6 automat, S4 2.2t, trimmet S2 2.2 m/380hk.. Alle med lavere forbruk enn denne. Men, da får man vel bare lære seg å leve med det hvis det ikke er uvanlig. Er kanskje litt slapp motor til å dra både bil og converter Kanskje kommet ut relativt likt med en 2.5V6? Edited September 14, 2011 by krs_xc
Kverna Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Synes det er ganske latterlig forbruk på bilen. Har merket en liten antydning til falskluft nå i det siste, så skal få sjekket det opp. Kan jo ha noe å si Min fotoblogg
krs_xc Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Ja, syns forbruket er høyt til å være en gjennomsnittlig familiebil.. Får kanskje ta en grundig sjekk av luft/vakum.
Tommen Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 2,0 bensin er tørste med manuell også Kjøp diesel! Har ein 03 TDCI aut som har gått 220k å den går som F! Særlig etter eg gjorde rein EGR! The Golden era.. 1986-1987-1988
krs_xc Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Ikke noe unormalt da med andre ord. Diesel skal jeg ikke ha iom bilen blir brukt til mye småkjøring. Er egentlg bare en "mellomlanding" mellom biler, så da skulle vi bare ha en bil uten lån og med kurant utstyrsnivå, da er jo Mondeo Ghia et godt valg (selvom forbruket var litt høyere enn ventet)
Tommen Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Ikke noe unormalt da med andre ord. Diesel skal jeg ikke ha iom bilen blir brukt til mye småkjøring. Er egentlg bare en "mellomlanding" mellom biler, så da skulle vi bare ha en bil uten lån og med kurant utstyrsnivå, da er jo Mondeo Ghia et godt valg (selvom forbruket var litt høyere enn ventet) Å? hvorfor er det bedre med ein bensinbil da? som går på kaldstart i tilegg til at forbruket er høyt til vanlig? The Golden era.. 1986-1987-1988
krs_xc Posted September 15, 2011 Author Posted September 15, 2011 Det er bedre med bensinbil når 90% av kjøringen vår er små/bykjøring. Det fordi en dieselmotor ikke får samme arbeidstemp som en bensin på kortere kjøreturer, og det er jo ikke spesielt heldig i lengden.
Tommen Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 Nyere diesel biler blir da fort varme?! vertfall gjør begge Mondeoene her det, 5min så er tempen fin.. Du får vell bare ta å fylle bensin isteden da The Golden era.. 1986-1987-1988
to far gone Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 Synes det er ganske latterlig forbruk på bilen. Har merket en liten antydning til falskluft nå i det siste, så skal få sjekket det opp. Kan jo ha noe å si Ford fikk i sin tid masse klager på bensinforbruk på denne bilen folk som var vant til Doch motor fikk en heller dårlig opplevelse med 130 bortgjemte hk med mye støy og høyt forbruk .. det er faktisk lurere å kjøpe 1800 motor på disse bilene som går mye billigere og er mindre støy ... desuten virke de 115 hk som er oppgitt .. det kan jo uannsett vært lurt å måle lamba sonden for å utelukke at den er defekt /evt kjøre en diagnose på motor HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
krs_xc Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 Nyere diesel biler blir da fort varme?! vertfall gjør begge Mondeoene her det, 5min så er tempen fin.. Du får vell bare ta å fylle bensin isteden da Men nå er dette en 2001 modell, og vi skulle ha en billig bil. Da er ny diesel ikke aktuelt. Hadde diesel i bilen vi hadde før denne og var fornøyd, men der var det forvarmer+nyere motor etc. Er ikke så sugen på en gammel traver med diesel, men i ny bil - helt klart!
Caprinut Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 (edited) Har også en bensin utgave, men med 1.8 125hk utgaven er tørst og slapp og er med manuell kasse.. Forbruk er over literen på langkjøring, selv med tante kjøring og i de fleste bakker i 70 og 80 grenser så man gire ned til 4 gir for å holde farten oppe... Forsøkte først å fjerne innhold i cat for 2 år siden, hjalp ikke et fnugg.. Har hatt bilen inne på feilsøking flere ganger, men de sier det ikke er noe feil på den.. I det siste har den brukt mere og dynamoen tok kvelden for 14 dager siden.Byttet dynamo i håp at denne var synderen (har flimret i lys av og til når man står stille i kø), men den gang ei.. Går til turtallsperre uten problemer, og ingen form for fusking, men den virker serdeles dau...Første året jeg hadde den så var den frisk innimellom og da gikk den som et skudd, men dette skjedde en skjelden gang av og til.Nå som jeg er på 3 året på bilen så har den vært dau i det siste året.TPS er skiftet da den hakket litt under visse turtall før, men den går på samme viset, dvs dau. Hvis det ikke er en sensor på motoren så tror jeg rett og slett det er hjernen (ECU) som er defekt, har hørt flere i england har byttet disse, hjernen blir svidd rett og slett og vil da ikke fungere som normalt. Har hørt på Ford og ny hjerne til min (1.8 125hk manuell) koster 9200 + mva..Kjøper man hjerne må man programere den etterpå til bilen, dette koster 1000 kroner. Kjøper man brukt kan man av og til få med key kode, da slipper man å programere hos Ford.. Men man må ha hjerne til rett type, dvs 1.8 eller 2l, 115,125 eller 140hk og manuell eller automat.Hjernene passer ikke om hverandre... På min bil havarerte den orginale motoren på 203.000km og jeg er temmlig sikker på at det er hjernen som er synderen.Vil nødig kverke min nye Ford motor til 40 lapper som har gått 47k så langt... Få tak i ny hjerne (ny i butikk eller brukt fra hugger, ebay el lignende) og kom tilbake med resultat...Er ganske sikker på at det er denne i ditt tilfelle og siden de har byttet så mye.. Ekspertene i england sier at det ikke kommer opp noen feilmeldinger hvis hjernen er defekt, motoren vil bare gå dårlig og bruke mye, slik som i mitt og ditt tilfelle... Mitt forbruk var ca 0.75 ved kjøp, men bruker nå over literen på langkjøring og mere i by.Skal bruke 0.59 og 1.13 ifølge boka.... Edited October 13, 2011 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Caprinut Posted October 22, 2011 Posted October 22, 2011 I helga skal Mondeo'n min få ny cat. Og jeg skal måle begge lamda sondene, hvis alle disse 3 tingene er ok og forbruket ikke går ned så er jeg 110% sikker på at det er hjernen... For noen dager siden kjørte jeg 2 hengerlass på til sammen 6 mil og på denne turen brukte jeg en kvart tank , dvs omtrent 2.5l mila.. Er noe som er stein hakka gæli her... 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Kverna Posted October 22, 2011 Posted October 22, 2011 Har bytta til vinterhjul, og kjørte tur retur sverige idag, så nå skal jeg komme meg godt ned under literen i forbruk. Litt morsomt å se 500 kjørte km og tankmåleren står midt mellom halv og kvart tank. Min fotoblogg
focusst Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 I forkant på innsuget lengst mot girkassa sitter MAP sensor. Ta ut, rengjør og monter. Det er bedre med bensinbil når 90% av kjøringen vår er små/bykjøring. Det fordi en dieselmotor ikke får samme arbeidstemp som en bensin på kortere kjøreturer, og det er jo ikke spesielt heldig i lengden.Så lenge dieselvarmeren fungerer blir dieselmotoren fortere varm enn bensinmotoren. Jeg har prøvd begge. Man må bare passe på å la brenneren gå 20-30 min en gang i uka så den brenner seg ren. Bruker bilen stort sett til småkjøring jeg, no problem Over til fienden...
Stian MH Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 2.0L manuell, som jeg hadde på mondeoen var også relativt tørst.. Fin motor og alt det der, men tørst som en dansk bryggesjauer.. [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red
Larzen Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Min 2.0 manuell ligger på ca 0.75 på mila. Syns egentlig det er helt ok med tanke på at det er jo en relativt stor bil med 145hk.
Stian MH Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Min 2.0 manuell ligger på ca 0.75 på mila. Syns egentlig det er helt ok med tanke på at det er jo en relativt stor bil med 145hk. Blandet eller langkjøring? Min brukte ca det samme på langkjøring over litern på småkjøring/idiotkjøring. [] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue [x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red
Larzen Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Blandet, på langkjøring har jeg hatt den nede i 0.6 men da kjører man med ett egg under høyrefoten.
Caprinut Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 (edited) Jeg rengjorde min MAP sensor, den var en del skitten..Men det gjorde ingen forskjell hvordan den går, dvs som en dass og bruker sinnsykt med suppe Langkjøring 1l +Bykjøring 1.5-2.0Kjøring med henger 2.5 Edited November 5, 2011 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Kverna Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Jeg kjørte tur retur sverige to helger siden, klarte akkurat 550km før det var tid for å fylle. Fylte litt over 56 liter.Kameraten lånte bilen til sverige forrige helg, kjørte 400km, fylte 35L. Mye rart Min fotoblogg
KNAa Racing Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 har målt min 2,0 bensin manuell til 0,72 på langkjøring,men ligger vel på 0,75-0,85..men det artigste var når jeg hadde henger på ca 500kg å escort cosworth`en bak,kjørte til rudskogen på 0,95;)men kjenner av og til noe rykking/lugging ved normal kjøring..veldig svakt,samme som deg kverna?
Kverna Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 har målt min 2,0 bensin manuell til 0,72 på langkjøring,men ligger vel på 0,75-0,85..men det artigste var når jeg hadde henger på ca 500kg å escort cosworth`en bak,kjørte til rudskogen på 0,95;)men kjenner av og til noe rykking/lugging ved normal kjøring..veldig svakt,samme som deg kverna?Særlig når du holder jevn fart med lite gass ? Har ny TPS, bare få lyst til å bytte den først og se om det har noe forskjell Min fotoblogg
Kjetil Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Jeg kjørte tur retur sverige to helger siden, klarte akkurat 550km før det var tid for å fylle. Fylte litt over 56 liter.Kameraten lånte bilen til sverige forrige helg, kjørte 400km, fylte 35L. Mye rart Prøvd å slippe opp gassen litt? Har også 2.0 manuell, den ligger på literen på småkjøring, 0.8 på lang/blandet. Egentlig aldri målt på ren langkjøring.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now