Jump to content

typegodkjenning av bil


FunkyHunk

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte en mustang i fjor som var importert og momsa inn, men ikke typegodkjent.

Jeg har hørt flere alternativer men gubben på trangsynet sa det var enklest å få bilen inn som "Bevaringsverdig" kjøretøy mtp spesifikasjoner osv.

Noen som veit hva vil dette si, og hvilke restriksjoner dette medfølger?

 

There's no such thing as a free lunch ettersom jeg har forstått :P

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

"Bevaringsverdig" har vel noe med at bilen er veteran(?). Du kan dermed få skilter uten typegodkjenningspapirer så vidt jeg har skjønnt.

Typegodkjenningspapirer skal være mulig og få tak i gjennom TUV i Tyskland, står mer om det her:http://www.tyskland.org/ece.htm

Men siden dette er en Amerikansk bil kan det hende at det ikke finnes typegodkjenningspapirer til den, uten at jeg skal si dette for sikkert.

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte en mustang i fjor som var importert og momsa inn, men ikke typegodkjent.

Jeg har hørt flere alternativer men gubben på trangsynet sa det var enklest å få bilen inn som "Bevaringsverdig" kjøretøy mtp spesifikasjoner osv.

Noen som veit hva vil dette si, og hvilke restriksjoner dette medfølger?

 

There's no such thing as a free lunch ettersom jeg har forstått :P

 

Kontakt vidar på ford i narvik. han kan hjelpe deg med all infoen om dette :) Han styrer i amcar klubben i narvik og er en meget hyggelig man å prate med.. :) (har evt. tlf nr du kan nå han på privat)

Regner med at det er enkleste å få den godkjent evt. hos BT i Harstad. da det er utrolig hva de godkjenner av kjøretøy når det er amcar ;)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Kontakt vidar på ford i narvik. han kan hjelpe deg med all infoen om dette :) Han styrer i amcar klubben i narvik og er en meget hyggelig man å prate med.. :) (har evt. tlf nr du kan nå han på privat)

Regner med at det er enkleste å få den godkjent evt. hos BT i Harstad. da det er utrolig hva de godkjenner av kjøretøy når det er amcar ;)

 

Jeg kjenner vidar, så det er ikke noe problem :-) Men jeg lurte på hva det vil si med "bevaringsverdig" kjøretøy?

Tekniske specs får jeg fra amcar når det gjelder mustangen så det skal ikke være noe problem.

Når det gjelder "bevaringsverdig" kjøretøy, hvis dem så og si ikke har behov for dokumentasjon, er det noe krav da om hvordan bilen skal være utseendemessig/teknisk?

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

De har ikke noen egne regler, men de har folk som kan regla, antagelig bedre enn BT selv, og presser igjennom ting som andre ikke hadde orket å begynne med. De har vært flinke! De gjør jobben NAF skulle gjort.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

en "bevaringsverdig" bil er en bil som du ikke kna endre så og si noen ting på. må ha orginal motoreffekt, orginalt utsende kaross og interiør messig og helst ikke bytte lakktype (farge) felger kan man endre men det er vel eneste også, dette er da en såkalt typisk søndagsbil;) og er det en 6'er motor i mustangen får du ikke godkjent med v8 etter hva jeg har blitt fortalt selv av norsk mustang klubb. er selv oppvokst med mustang i garasjen og kjenner en som dreit seg ut med å lakke sin 1964 mustang cab som var "skyligth/skylark blue" som er en sjelden farge om til en av de mest brukte blåfargene til en 66 mustang.. denne bilen er "bevaringsverdig" sopm Bt kaller det.

han ble stoppa i teknisk utenfor ekeberg camping på vårslepp for 2 år siden og ble dytta inn på trangsynte!

 

sier litt om hvor ille Bt kan være uansett type bil man har

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

er det ikke noe som heter 1:15 regelen eller noe da, som sier at alle biler som har vært/er registret i usa, skall gå og få registert i norge?

Ene sjæfen er litt amcar, og han sa vertfall at pr i dag så er det en regel på at en registrert bil fra statene, skall kunne komme til norge og få skilter.

 

Selv har han en viper srt10, og en 2008 dodge charger på skilt selvsagt :P

 

chargern sies og være den eneste på skilt i norge?

Link to comment
Share on other sites

en "bevaringsverdig" bil er en bil som du ikke kna endre så og si noen ting på. må ha orginal motoreffekt, orginalt utsende kaross og interiør messig og helst ikke bytte lakktype (farge) felger kan man endre men det er vel eneste også, dette er da en såkalt typisk søndagsbil;) og er det en 6'er motor i mustangen får du ikke godkjent med v8 etter hva jeg har blitt fortalt selv av norsk mustang klubb. er selv oppvokst med mustang i garasjen og kjenner en som dreit seg ut med å lakke sin 1964 mustang cab som var "skyligth/skylark blue" som er en sjelden farge om til en av de mest brukte blåfargene til en 66 mustang.. denne bilen er "bevaringsverdig" sopm Bt kaller det.

han ble stoppa i teknisk utenfor ekeberg camping på vårslepp for 2 år siden og ble dytta inn på trangsynte!

 

sier litt om hvor ille Bt kan være uansett type bil man har

 

Mustangen er fullt mulig å få godkjent med V8, selv om den hadde 170ci eller 200ci sekseren,

men det involverer at man har tromler (eller skiver) foran og bak fra en (260/289) V8-bil, som jeg da fikk tak i igjennom ponyparts. Servobremser var en option selv på V8-bilene, men det har jeg ihvertfall.

 

Som sagt så visste jeg ikke hva "bevaringsverdig" betydde, og har fått bra svar nå, takker :)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Mustangen er fullt mulig å få godkjent med V8, selv om den hadde 170ci eller 200ci sekseren,

men det involverer at man har tromler (eller skiver) foran og bak fra en (260/289) V8-bil, som jeg da fikk tak i igjennom ponyparts. Servobremser var en option selv på V8-bilene, men det har jeg ihvertfall.

 

Som sagt så visste jeg ikke hva "bevaringsverdig" betydde, og har fått bra svar nå, takker :)

 

Den er ikke mulig å få godkjent med det så lenge den er registrert som bevaringsverdig da den må være 100% original sånn som jeg har forstått det.

 

Registrert på vanlig vis er det mulig å godkjenne det ja..

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke mulig å få godkjent med det så lenge den er registrert som bevaringsverdig da den må være 100% original sånn som jeg har forstått det.

 

Registrert på vanlig vis er det mulig å godkjenne det ja..

Jeg skal nok godkjenne den på vanlig vis ja :)

 

stemmer som Tore_TJ sier :) og syntes du burde legge ut noe bilder av denne bilen :D

 

Her er noen bilder:

 

DSC00314.jpg

 

DSC00311.jpg

 

DSC00309.jpg

 

DSC00318.jpg

 

Det er et par småting som skal ordnes før jeg registrerer den, bl.a så er det ca 20cm slakk i rattet, og litt rust her og der.

Ikke gæli til 60k :)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...