Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ved 16 grader så stemmer det dype tenningsmerket akkurat mot tappen om du bruker tenningslampe uten forsinking.

 

16grader fortenning er rett, og den styrt av ecu, og skal ikke justeres

 

Akkurat ja. Mye bedre svar enn jeg klarte å koke sammen :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted (edited)

Ved 16 grader så stemmer det dype tenningsmerket akkurat mot tappen om du bruker tenningslampe uten forsinking.

 

 

 

Akkurat ja. Mye bedre svar enn jeg klarte å koke sammen :)

 

Hehe, mangen måter å si det på.

 

Det er også greit å bruke dataene fra Cosworth manualen istedet for autodata eller andre, som har endel feil. Trodde alle hadde manualen etterhvert, er gratis å laste ned

Edited by grcossie
Posted

er det bare for fet blanding på tomgang som er problemet nå? har du sjekket temp sensoren i bakkant på toppen?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Posted

er det bare for fet blanding på tomgang som er problemet nå? har du sjekket temp sensoren i bakkant på toppen?

+1

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Posted

er det bare for fet blanding på tomgang som er problemet nå? har du sjekket temp sensoren i bakkant på toppen?

 

prøvd å justere på CO skruen?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Posted

prøvd å justere coskruen ja. + sensoren bak på toppen er ny.

 

Men er ikke feit blanning på tomgang som er problemet lengre. er fortsatt utmagring så fort man tucher speeden.

Posted

Tps er riktig justert samt riktig chip? Slet med dette selv før jeg skiftet til større dyser og nytt chip, dessvere har jeg en merkelig tomgang nå som ikke går reint ved gassing og kaldt motor

Posted

tps innstilling :

The correct TPS setting is 0.25 volt at the center pin (0.17-0.28 is acceptable).

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Posted

planen nå er:

 

1. bytte tps som jeg har kjøpt

2. låne en bensintrykk regulator

3. dobbeltsjekke registeret

 

btw, prøvde med startgass rundt innsuget når den sto og sveiv og fikk litt reaksjon rundt dysene, dette har vel ingenting og bety?

 

om dette ikke funker så tror jeg at jeg selger motoren og kjøper noe anna og putter i...

Posted

Merker du forskjell i gangen med startgass er det ikke tett. Øker turtallet = vakum som drar inn gassen.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Merker du forskjell i gangen med startgass er det ikke tett. Øker turtallet = vakum som drar inn gassen.

 

den gjikk litt ned på turtall :) trodde også at den skulle øke men.

Posted

Jeg og fkmeland her på forumet prøvde igjen igår og få den til å gå fint.

Har byttet TPS da den gamle var defekt. Nå sviver den ivertfal veldig fint på tomgang :)

 

Sensorene målt ifølge: http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf

 

TPS = OK

MAP = OK

PHASE = OK

DYSER = OK, pluggene er like på fargen

Vanntmp sensor ikke sjekket enda

Aircharge tmp sensor ikke sjekket enda

 

Sjekket registeret og det er perfekt

Tenning, muligens 1-2 grader feil (målt med biltema tenningslampe)

 

1bar ladetrykk og 13 AFR, kutt ved 1bar ladetrykk, stiger umiddelbart til 16-17 afr ved kutt.

Tomgang: 13.9/14 AFR

Bensin grunntrykk, ca 5-6bar (prøvde også med en anna regulator på 3.5 bar grunntrykk uten at dette var noe mer velykka)

 

 

Plan framover er å justere tenning perfekt, prøve med noen andre dyser.

Posted

Jeg og fkmeland her på forumet prøvde igjen igår og få den til å gå fint.

Har byttet TPS da den gamle var defekt. Nå sviver den ivertfal veldig fint på tomgang :)

 

Sensorene målt ifølge: http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf

 

TPS = OK

MAP = OK

PHASE = OK

DYSER = OK, pluggene er like på fargen

Vanntmp sensor ikke sjekket enda

Aircharge tmp sensor ikke sjekket enda

 

Sjekket registeret og det er perfekt

Tenning, muligens 1-2 grader feil (målt med biltema tenningslampe)

 

1bar ladetrykk og 13 AFR, kutt ved 1bar ladetrykk, stiger umiddelbart til 16-17 afr ved kutt.

Tomgang: 13.9/14 AFR

Bensin grunntrykk, ca 5-6bar (prøvde også med en anna regulator på 3.5 bar grunntrykk uten at dette var noe mer velykka)

 

 

Plan framover er å justere tenning perfekt, prøve med noen andre dyser.

 

... og sjekke de siste sensorene.

 

TPS ble justert slik at vi hadde 100 ohm med lukket gasspsjeld, slik det var oppgitt i feilsøkings manualen (40-150ohm),

og vi sjekket at signalet også var i henhold til manualen :)

( ) Ford Kuga Titanium 09 -> Bruks bil

(x) Ford Escort RS Cosworth 95 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/68475-escort-rs-cosworth-drift/

( ) Ford Escort RS Cosworth 94 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/28408-fkmeland-escort-cosworth-94/

(x) Mitsubishi Pajero 2.5 TD 93

(x) VW Golf mk3 2 TD 93

Posted

Litt spent på hvordan dere skal justere tenninga da sprutet skal ordne dette selv? Hva var tenninga på tomgang?

 

Hvordan oppfører den seg med mindre enn 1 bar ladetrykk da?

Posted

1bar ladetrykk og 13 AFR, kutt ved 1bar ladetrykk, stiger umiddelbart til 16-17 afr ved kutt.

Tomgang: 13.9/14 AFR

Bensin grunntrykk, ca 5-6bar (prøvde også med en anna regulator på 3.5 bar grunntrykk uten at dette var noe mer velykka)

 

Kjører du 5-6 bar i grunntrykk på en regulator og bytter til en annen og kjører 3,5 bar uten at det ble noen stor forskjell?

5-6 bar grunntrykk +1 bar ladetrykk... Hvor mye trykk klarer pumpa di å mate?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Kjører du 5-6 bar i grunntrykk på en regulator og bytter til en annen og kjører 3,5 bar uten at det ble noen stor forskjell?

5-6 bar grunntrykk +1 bar ladetrykk... Hvor mye trykk klarer pumpa di å mate?

 

har prøvd med en anna regulator på 3,5 bar ja. og da ble det helt ubrukelig. :)

 

Litt spent på hvordan dere skal justere tenninga da sprutet skal ordne dette selv? Hva var tenninga på tomgang?

 

Hvordan oppfører den seg med mindre enn 1 bar ladetrykk da?

 

fant noe på nettet om noe kompinasjoner med noen kontakter som skal være rett med hjernen på ledingsnettet som kan endre 2-4 grader tenning.

Posted (edited)

har prøvd med en anna regulator på 3,5 bar ja. og da ble det helt ubrukelig. :)

Da bør du gå igjennom hele oppsettet ditt,for å kjøre det grunntrykket som du snakker om er riktig så er dette "jalla trimming" :cool2:

 

 

fant noe på nettet om noe kompinasjoner med noen kontakter som skal være rett med hjernen på ledingsnettet som kan endre 2-4 grader tenning.

Dette på en cosworth motor? Igjen "jalla" :cool2: jeg leste litt fort.det jeg kan si er at du kan bruke diagnosepluggen like ved hjernen til å endre tenning,da forhånds innlagt på chip i antall grader. Da bruker du bare en jumper ledning,men snakk med noen som kan lese chippet ditt på forhånd...... :cool2:

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Posted

Dette på en cosworth motor? Igjen "jalla" :cool2: jeg leste litt fort.det jeg kan si er at du kan bruke diagnosepluggen like ved hjernen til å endre tenning,da forhånds innlagt på chip i antall grader. Da bruker du bare en jumper ledning,men snakk med noen som kan lese chippet ditt på forhånd...... :cool2:

Og hvordan gjør man dette da?

Posted

På det den lille runde 3 pins koblingen som står ubrukt rett ved ecu i ledningsmatta. Lasker 1&2 = 2 gr. 2&3 = 4 gr. og l,2&3 = 6 gr. Husker ikke om de står merket med nr og dette er riktige nr men sånn er prinnsippet. Kan vel også endre str på "trinnene" i chippet mener jeg.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

På det den lille runde 3 pins koblingen som står ubrukt rett ved ecu i ledningsmatta. Lasker 1&2 = 2 gr. 2&3 = 4 gr. og l,2&3 = 6 gr. Husker ikke om de står merket med nr og dette er riktige nr men sånn er prinnsippet. Kan vel også endre str på "trinnene" i chippet mener jeg.

^_^ ^_^

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Posted

På det den lille runde 3 pins koblingen som står ubrukt rett ved ecu i ledningsmatta. Lasker 1&2 = 2 gr. 2&3 = 4 gr. og l,2&3 = 6 gr. Husker ikke om de står merket med nr og dette er riktige nr men sånn er prinnsippet. Kan vel også endre str på "trinnene" i chippet mener jeg.

På diagnosekontakta????

Posted

Noen som kan sjekke om dette er orginal cosworth coil?. nummeret står slikt: 1 220 522 012

 

Sjekket at registeret er helt perfekt, men fordeleren har ikke stått på merket sitt, etter jeg satt den på merket så fikk vi den ikke til og starte lengre :) kan det være fordeleren min som er kaputt? det er også slark i rotoren.

 

Husker dette fra etter motoroverhaling sist at vi måtte stokke stokke om på pluggledingene for og få den til og tenne riktig. har prøvd og rettet det opp men den starter ikke når alt står riktig etter manualen. Når vi vrir fordeleren helt feil og stokker om litt på pluggledingene så starter den igjen.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...