grcossie Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 noen som har autodata som gidder og sjekke? 16grader fortenning er rett, og den styrt av ecu, og skal ikke justeres
Truckdriver Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Ved 16 grader så stemmer det dype tenningsmerket akkurat mot tappen om du bruker tenningslampe uten forsinking. 16grader fortenning er rett, og den styrt av ecu, og skal ikke justeres Akkurat ja. Mye bedre svar enn jeg klarte å koke sammen - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
grcossie Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 (edited) Ved 16 grader så stemmer det dype tenningsmerket akkurat mot tappen om du bruker tenningslampe uten forsinking. Akkurat ja. Mye bedre svar enn jeg klarte å koke sammen Hehe, mangen måter å si det på. Det er også greit å bruke dataene fra Cosworth manualen istedet for autodata eller andre, som har endel feil. Trodde alle hadde manualen etterhvert, er gratis å laste ned Edited March 23, 2012 by grcossie
torstein Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 denne er god nok?http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe-151355/ Noen som har annbefalinger på bensintrykkregulator jeg burde kjøpe også?
viggo Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 er det bare for fet blanding på tomgang som er problemet nå? har du sjekket temp sensoren i bakkant på toppen? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
Tommen Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 er det bare for fet blanding på tomgang som er problemet nå? har du sjekket temp sensoren i bakkant på toppen?+1 The Golden era.. 1986-1987-1988
Ron Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 er det bare for fet blanding på tomgang som er problemet nå? har du sjekket temp sensoren i bakkant på toppen? prøvd å justere på CO skruen? Caution, any attempt to overtake will result in a race!
torstein Posted March 27, 2012 Author Posted March 27, 2012 prøvd å justere coskruen ja. + sensoren bak på toppen er ny. Men er ikke feit blanning på tomgang som er problemet lengre. er fortsatt utmagring så fort man tucher speeden.
Cosworth_ftw Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Tps er riktig justert samt riktig chip? Slet med dette selv før jeg skiftet til større dyser og nytt chip, dessvere har jeg en merkelig tomgang nå som ikke går reint ved gassing og kaldt motor
viggo Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 tps innstilling :The correct TPS setting is 0.25 volt at the center pin (0.17-0.28 is acceptable). Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
torstein Posted March 27, 2012 Author Posted March 27, 2012 planen nå er: 1. bytte tps som jeg har kjøpt2. låne en bensintrykk regulator3. dobbeltsjekke registeret btw, prøvde med startgass rundt innsuget når den sto og sveiv og fikk litt reaksjon rundt dysene, dette har vel ingenting og bety? om dette ikke funker så tror jeg at jeg selger motoren og kjøper noe anna og putter i...
a.nilsen Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Merker du forskjell i gangen med startgass er det ikke tett. Øker turtallet = vakum som drar inn gassen. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
torstein Posted March 27, 2012 Author Posted March 27, 2012 Merker du forskjell i gangen med startgass er det ikke tett. Øker turtallet = vakum som drar inn gassen. den gjikk litt ned på turtall trodde også at den skulle øke men.
torstein Posted April 4, 2012 Author Posted April 4, 2012 Jeg og fkmeland her på forumet prøvde igjen igår og få den til å gå fint.Har byttet TPS da den gamle var defekt. Nå sviver den ivertfal veldig fint på tomgang Sensorene målt ifølge: http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf TPS = OKMAP = OKPHASE = OKDYSER = OK, pluggene er like på fargenVanntmp sensor ikke sjekket endaAircharge tmp sensor ikke sjekket enda Sjekket registeret og det er perfektTenning, muligens 1-2 grader feil (målt med biltema tenningslampe) 1bar ladetrykk og 13 AFR, kutt ved 1bar ladetrykk, stiger umiddelbart til 16-17 afr ved kutt.Tomgang: 13.9/14 AFRBensin grunntrykk, ca 5-6bar (prøvde også med en anna regulator på 3.5 bar grunntrykk uten at dette var noe mer velykka) Plan framover er å justere tenning perfekt, prøve med noen andre dyser.
fkmeland Posted April 4, 2012 Posted April 4, 2012 Jeg og fkmeland her på forumet prøvde igjen igår og få den til å gå fint.Har byttet TPS da den gamle var defekt. Nå sviver den ivertfal veldig fint på tomgang Sensorene målt ifølge: http://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf TPS = OKMAP = OKPHASE = OKDYSER = OK, pluggene er like på fargenVanntmp sensor ikke sjekket endaAircharge tmp sensor ikke sjekket enda Sjekket registeret og det er perfektTenning, muligens 1-2 grader feil (målt med biltema tenningslampe) 1bar ladetrykk og 13 AFR, kutt ved 1bar ladetrykk, stiger umiddelbart til 16-17 afr ved kutt.Tomgang: 13.9/14 AFRBensin grunntrykk, ca 5-6bar (prøvde også med en anna regulator på 3.5 bar grunntrykk uten at dette var noe mer velykka) Plan framover er å justere tenning perfekt, prøve med noen andre dyser. ... og sjekke de siste sensorene. TPS ble justert slik at vi hadde 100 ohm med lukket gasspsjeld, slik det var oppgitt i feilsøkings manualen (40-150ohm),og vi sjekket at signalet også var i henhold til manualen ( ) Ford Kuga Titanium 09 -> Bruks bil (x) Ford Escort RS Cosworth 95 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/68475-escort-rs-cosworth-drift/ ( ) Ford Escort RS Cosworth 94 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/28408-fkmeland-escort-cosworth-94/ (x) Mitsubishi Pajero 2.5 TD 93 (x) VW Golf mk3 2 TD 93
Tore_TJ Posted April 4, 2012 Posted April 4, 2012 Litt spent på hvordan dere skal justere tenninga da sprutet skal ordne dette selv? Hva var tenninga på tomgang? Hvordan oppfører den seg med mindre enn 1 bar ladetrykk da?
a.nilsen Posted April 4, 2012 Posted April 4, 2012 1bar ladetrykk og 13 AFR, kutt ved 1bar ladetrykk, stiger umiddelbart til 16-17 afr ved kutt.Tomgang: 13.9/14 AFRBensin grunntrykk, ca 5-6bar (prøvde også med en anna regulator på 3.5 bar grunntrykk uten at dette var noe mer velykka) Kjører du 5-6 bar i grunntrykk på en regulator og bytter til en annen og kjører 3,5 bar uten at det ble noen stor forskjell?5-6 bar grunntrykk +1 bar ladetrykk... Hvor mye trykk klarer pumpa di å mate? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
torstein Posted April 5, 2012 Author Posted April 5, 2012 Kjører du 5-6 bar i grunntrykk på en regulator og bytter til en annen og kjører 3,5 bar uten at det ble noen stor forskjell?5-6 bar grunntrykk +1 bar ladetrykk... Hvor mye trykk klarer pumpa di å mate? har prøvd med en anna regulator på 3,5 bar ja. og da ble det helt ubrukelig. Litt spent på hvordan dere skal justere tenninga da sprutet skal ordne dette selv? Hva var tenninga på tomgang? Hvordan oppfører den seg med mindre enn 1 bar ladetrykk da? fant noe på nettet om noe kompinasjoner med noen kontakter som skal være rett med hjernen på ledingsnettet som kan endre 2-4 grader tenning.
kermit racing Posted April 5, 2012 Posted April 5, 2012 (edited) har prøvd med en anna regulator på 3,5 bar ja. og da ble det helt ubrukelig. Da bør du gå igjennom hele oppsettet ditt,for å kjøre det grunntrykket som du snakker om er riktig så er dette "jalla trimming" fant noe på nettet om noe kompinasjoner med noen kontakter som skal være rett med hjernen på ledingsnettet som kan endre 2-4 grader tenning.Dette på en cosworth motor? Igjen "jalla" jeg leste litt fort.det jeg kan si er at du kan bruke diagnosepluggen like ved hjernen til å endre tenning,da forhånds innlagt på chip i antall grader. Da bruker du bare en jumper ledning,men snakk med noen som kan lese chippet ditt på forhånd...... Edited April 5, 2012 by kermit racing RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09
Jan300 Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 Dette på en cosworth motor? Igjen "jalla" jeg leste litt fort.det jeg kan si er at du kan bruke diagnosepluggen like ved hjernen til å endre tenning,da forhånds innlagt på chip i antall grader. Da bruker du bare en jumper ledning,men snakk med noen som kan lese chippet ditt på forhånd...... Og hvordan gjør man dette da?
a.nilsen Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 På det den lille runde 3 pins koblingen som står ubrukt rett ved ecu i ledningsmatta. Lasker 1&2 = 2 gr. 2&3 = 4 gr. og l,2&3 = 6 gr. Husker ikke om de står merket med nr og dette er riktige nr men sånn er prinnsippet. Kan vel også endre str på "trinnene" i chippet mener jeg. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
kermit racing Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 På det den lille runde 3 pins koblingen som står ubrukt rett ved ecu i ledningsmatta. Lasker 1&2 = 2 gr. 2&3 = 4 gr. og l,2&3 = 6 gr. Husker ikke om de står merket med nr og dette er riktige nr men sånn er prinnsippet. Kan vel også endre str på "trinnene" i chippet mener jeg. ^_^ RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09
Jan300 Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 På det den lille runde 3 pins koblingen som står ubrukt rett ved ecu i ledningsmatta. Lasker 1&2 = 2 gr. 2&3 = 4 gr. og l,2&3 = 6 gr. Husker ikke om de står merket med nr og dette er riktige nr men sånn er prinnsippet. Kan vel også endre str på "trinnene" i chippet mener jeg.På diagnosekontakta????
kermit racing Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 På diagnosekontakta????Ojeee RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09
torstein Posted April 14, 2012 Author Posted April 14, 2012 Noen som kan sjekke om dette er orginal cosworth coil?. nummeret står slikt: 1 220 522 012 Sjekket at registeret er helt perfekt, men fordeleren har ikke stått på merket sitt, etter jeg satt den på merket så fikk vi den ikke til og starte lengre kan det være fordeleren min som er kaputt? det er også slark i rotoren. Husker dette fra etter motoroverhaling sist at vi måtte stokke stokke om på pluggledingene for og få den til og tenne riktig. har prøvd og rettet det opp men den starter ikke når alt står riktig etter manualen. Når vi vrir fordeleren helt feil og stokker om litt på pluggledingene så starter den igjen.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now