torstein Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 (edited) Cosworthen min går fryktelig feit i brandinga på tomgang (ca 10 etter bredbåndslanda) så magrer den ut på pådrag (ca 15 etter bredbåndslamda).. noen som har noen ide hva som kan være galt med dette? Min teori kan være dårlig bensinfilter eller feil chip? kjørte på bane i helga og den fungerte egentlig bare på første runde. etter jeg da hadde stått i kø så fusket den bare.. :| Edited September 5, 2011 by torstein
haawaii Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 min gjorde akkurat det samme. veldig fet på tomgang, magert på drag. jeg ringte han som lagde chipen (pukkelrygg) og han ba meg stille på co skrua på hjernen. da var det problemet løst =) men ekke alltid så enkelt gitt.. hva slags chip har du ? napp av bensinfilteret og prøv et par drag uten for å se da vel =) bare få tak i to nipler og en ansats å skru til =)
fostad Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 (edited) på hjernen, det er hvit skrue ved siden av kontakten, bruker flatt skruhjern:)men den er jo også vanvittig mager med trykk da om den har afr 15? si litt om oppsettet da?har du mye i bensintrykk? Edited September 5, 2011 by fostad Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
torstein Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 (edited) oppsett er: smidde stempler + 330 oppsett + rs500 intercooler radiator og hjemmelaga eksos med 330 chip som ble kjøpt her på forumet så jeg kan ha blitt lurt på den.bensintrykk er vel 2.5 bar tror jeg, litt usikker så må eventuelt sjekke. Takk for info ang "co" skruen, dette skal testes imorgen.. Edited September 5, 2011 by torstein
Escort RST WRC Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Hvilke dyser har du? Håper ikke du har orginale? Få tak i en chip som passer til dine dyser, din turbo etc.Dette er veldig viktig.Å kjøre med den blandingen du har nå gjør mer skade enn det gjør godt for å si det sånn!Høres veldig sannsynlig ut at du har enten feil chip, eller veldig feil justerte verdier.Bensintrykket f.eks., det skal være ca 3bar på de fleste chip'er.Så kan du prøve å justere co-skruen til magrere blanding på tomgang.Men først og fremst er det viktig å få en chip til ditt oppsett.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Cossyman85 Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 eller ha riktig map sensor, blir sån om du kjører org mapsensor, (eller deffekt)
Truckdriver Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Co skrue skal ikke ha noen innvirkning på blandinga på trykksiden. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Escort RST WRC Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Co skrue skal ikke ha noen innvirkning på blandinga på trykksiden.Riktig. Har ingen innvirkning på trykksiden. Er nok en grundig gjennomgang av hvilke deler som er montert som må begynnes med på denne bilen.Hvilke dyser, map, chip etc. Og dersom chip er uvisst mtp. hvilke dyser, turbo, komp etc. så bør denne byttes. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Truckdriver Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 En gjennomgang av hele oppsettet er rette veien ja På min bil var det chipen som gav samme oppførsel som beskrevet her i tråden. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
haawaii Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 (edited) jeg fikk justert min 10.5 afr på tomgang, til 12.9 og fra 12.7 til 10.7 på trykk med bare co skrua da men samma det. hvis du har en "all around" 330 chip så hadde jeg bare kasta den, og fått pukkelrygg til å lage en til DITT oppsett =) skriv litt om hva du har =) sikkert en smal sak å fikse ! mange smartinger her inne serru Edited September 5, 2011 by haawaii
Jan300 Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Selvsagt har co skruen innvirkning på trykk også,men ikke i så stor grad som på tomgang.
torstein Posted September 6, 2011 Author Posted September 6, 2011 har: 3.5 bar map sensorgrønne dyserrs500 intercooler og radiatorhjemmelaga eksossmidde stemplerstørre acuator så får kansje ta kontakt med pukkelrygg. er forresten 2wd motor..
viggo Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 (edited) map sensor skal vel være 3 bars. og da skal det stå Magneti Marelli APS05 /01 på denOg nummeret på dysene skal slutte på "803" Hvis dette stemmer, så kan det være chip du trenger Hvis du har 2 eller 2,5 bar map sensor, så vil det ikke stemme med oppsettet, og bli dårlige greier..Så dette må du vere 100% sikker på, ellers hjelper det lite med ny chip.. Edited September 6, 2011 by viggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
torstein Posted September 6, 2011 Author Posted September 6, 2011 ok, er vel 3 bars isteden for 2.5 kansje. dysene er grønne.. men må vel sjekke dette før jeg kan si noe sikkert. Får ringe pukkelrygg og bestille ny chip viss det er noe mere ting og tang som kan hjelpe med hk som ikke koster alt for mye så kan jeg kansje gjøre dette først, hvis det er noen som har noen tips
torstein Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 (edited) Var idag ute og prøvde og justere "co" skruen.. Akuratt der å da så var den oppe i 12... men etter jeg hadde vært ute å kjørt så lå den fortsatt på 10 i "afr". Så dette var dårlige greier Prøvde også og justere opp og ned litt på bensintrykket men enten så blir den alt for feit ellers så blir den for tynn. la merke til at den var oppe i 16 afr faktiskt. Har også prøvd og få kontakt med pukkelrygg for ny chip men passer liksom så dårlig når jeg har nye turbo planer snart. Edited September 7, 2011 by torstein
viggo Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Var idag ute og prøvde og justere "co" skruen.. Akuratt der å da så var den oppe i 12... men etter jeg hadde vært ute å kjørt så lå den fortsatt på 10 i "afr". Så dette var dårlige greier Prøvde også og justere opp og ned litt på bensintrykket men enten så blir den alt for feit ellers så blir den for tynn. la merke til at den var oppe i 16 afr faktiskt. Har også prøvd og få kontakt med pukkelrygg for ny chip men passer liksom så dårlig når jeg har nye turbo planer snart. du kom fram til at du har rett map sensor og dyser? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
torstein Posted September 8, 2011 Author Posted September 8, 2011 (edited) du kom fram til at du har rett map sensor og dyser? Glemte og sjekke map sensor, husker at jeg kjøpte den på ebay. Men skal være 3 var. Kan hende det er en billige verisjon en den dere snakker om her. Edited September 8, 2011 by torstein
torstein Posted September 8, 2011 Author Posted September 8, 2011 (edited) Noen som har noen formening om trottle sensoren kan ha noen innvirkning? og hvordan man sjekker at denne faktisk fungerer? stort sett så har jeg tomgang på 18-1900 som jeg synest er litt høyt. merker heller ingenting forskjell dersom jeg kobler denne av. Edited September 8, 2011 by torstein
grcossie Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 (edited) Er det tps eller tomgangsventil, du kopler fra?Du kan da justere ned tomgangen på skrua under spjeldhuset. Visst den ikke går ned, så suger den falsk luft et eller annet sted.Her står hvordan måle tpshttp://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf Edited September 8, 2011 by grcossie
torstein Posted September 9, 2011 Author Posted September 9, 2011 Er det tps eller tomgangsventil, du kopler fra?Du kan da justere ned tomgangen på skrua under spjeldhuset. Visst den ikke går ned, så suger den falsk luft et eller annet sted.Her står hvordan måle tpshttp://www.cannell.co.uk/Ford_Workshop_Manuals/Sierra%20Saphire%20RS%20Cosworth%20Technical%20Diagnosis%20Info.pdf Hvordan kan man vite at den er defekt?
grcossie Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 Du ser på hvilken spenning du får på lukket gass spjeld og helt åpent, visst de verdiene stemmer, så følger du med på spenningen mens du vrir speldet helt over, da vill verdien stige helt jamt. Er det brudd, så forsvinner spenninga. Kan gjøre samme målene, med omh, da uten tenning på
torstein Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 takk, er det kun pukkelrygg som lager chip? sliter med og få tak i han.
viggo Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 takk, er det kun pukkelrygg som lager chip? sliter med og få tak i han. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64358-cosworth-ecudivchippluggledninger/ Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
torstein Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 noen som har tlf nummeret til pukkelrygg?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now