D.D.Wernberg Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Heisann! Har en sierra ståendes som skal bli brukt som førstegangsbil, med gasser. Også etter litt titting rundt omkring så ser jeg støtt og stadig at det er bytta toppakning på dissa, så er detta et problem jeg kan regne med å få etterhvert eller ofte ? Litt usikker på hvor langt den har gått, siden km. begynner jo på null ved 90 000 men nå står den på ca 86 000. Om noen veit om noe mer OBS, OBS med dissa motora + div så si ifra Takk på forhånd! Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Det er ikke noe problem med toppakningen på ohc motoren, er sikkert dohc motoren du har lest/hørt om. Tar uansett ikke mere enn et par timer å bytte pakkningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Hvis det er forgasser på motoren din så er det vel en OHC motor som står i, og den har jeg aldri hørt om noen toppakningsproblemer på. Men DOHC derimot..... Men det bør ikke være noe stort problem lengre det heller da stort sett alle de går med forsterket toppaknings sett nå. Men det forekommer ett og annet tilfelle enda. Var vel spesiellt de første årsmodellene av DOHC som hadde problemer. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 toppakning på en gammel ohc er skuddsikre.men reg reim derimot må du bytte ofte, 60tusen km eller 3 år mener jeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 (edited) Oppspist kamaksel og vippearmer og tett olje rør til kam er veldig vanlig da Edited September 4, 2011 by grcossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Bruk IKKE delsyntetisk eller syntetisk olje. God gammel mineralolje redder kamakselen din Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Bruk IKKE delsyntetisk eller syntetisk olje. God gammel mineralolje redder kamakselen din Det spørs hvor slitt den er fra før Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Høres bra ut! Takker for svar Det spørs hvor slitt den er fra før høld det med 10-40 el? Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 gooo gammal statoil 10w40 mineral er good shit for en gammal traver av en ohc Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 10-w40 mineral kan du bruke ja. Du bør også få justert ventilene dine Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Ja, men da får vi sjå hva vi får tell Så blir det årnings på Fåården! Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Det fikser du sikkert greit Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Satser på det hehe Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Oppspist kamaksel og vippearmer og tett olje rør til kam er veldig vanlig daFor ikke å glemme slitte ventilstyringer og ventiltetninger, pga ventilmekkanismen. Problemer med toppakning får du stort sett kunn ved trimming, eller ved seriøs misshandling som kjøring uten kjølevann, eller kunn vann som kjølevann om vinteren slik at motoren fryser i stein. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 For ikke å glemme slitte ventilstyringer og ventiltetninger, pga ventilmekkanismen. Problemer med toppakning får du stort sett kunn ved trimming, eller ved seriøs misshandling som kjøring uten kjølevann, eller kunn vann som kjølevann om vinteren slik at motoren fryser i stein. Er det lettvint for en hobbymekaniker å få skifta noe sånt da? Hehe, ja vi får nå prøve å unngå å varmskjære'n da Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Ja, det er lett. Om du ikke skal ha turbo, og om pakninga ikke sitter veldig fast slik at det blir veldig mye rengjøring, eller ingen skruer sitter veldig fast, så kan en hobbymekanikker fint gjøre en slik jobb på ett par timer. Selv om første gang sansynligvis tar litt mer tid. De 2 siste gangene tok jeg momentet etter hukommelsen, og begge biler går enda - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Gjør nå ikke dette vanskeligere enn det er da..Har bilen stått lenge lagret? Isåfall bytt regreim, olje og bensin. Hvis ikke tut og kjør.Tikker den forjævlig så justerer du ventiler. Hvis ikke så la være!2,0ohc tåler fint et regreim brudd, det er bare å sette på ei ny reim og kjøre videre. Værre er det med deg om reima ryker midt på natta, midtvinter langt fra folk og dårlig med klær på deg.Derfor bytt reim uansett hvis du ikke vet når den er byttet sist. Skift intervall er hvert 4.år eller 90t.km mener jeg. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted September 6, 2011 Author Share Posted September 6, 2011 Bila går som ei klokke.. foreløpig så blir vel ikke akkurat gjort med det første evt men reima er vel ikke dum å sjekke nei Takker for svar Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 60tusen er intervall på ohcn Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now