fast-sierra Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 hei. har kjøpet et annet ratt til min sierra, men har problem det og få det rett. når bilen går rett fram så blir ratte ikke rett på . det er jo sekskant ratt stamme. jeg får det orginal ratte til og bli rett men ikke det andra. er det noen som vet om ossen jeg får fikksa det? er det noe stand det går ann og få gjustert rattstammen ? håpper på hjelp. er sikker noe skrive feil men har lese og skrive vanske Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 hva ratt da? går det ikek an å flytte på innfestingen slik at det blir rett? hvor mye skjevt er det nye rattet?gjerne bilde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast-sierra Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 er racesport ratt og lusi nav. har prøvd og alle hullene i navet. men det sitter nå er det beste. men skal ta og gå ut og ta bilder av det Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 ta å prøv litt forskjellige hull, både i navet og dem 6kant hullene. om ikke det går, så kan du løsne akslingen der den går ned på tannstangen, den står i splines, men da får du ikke org rattet til å bli beint. jeg har aldri hatt problemer med uorginalt ratt når jeg har montert i mine biler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast-sierra Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 klarer ikke få lagt in bilder her. men må vell prøve og få det til og løsne det akslingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/16021-problemer-med-bilder-les-dette/ les der Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Husker ikke om det var Sierra jeg demonterte rattaksel fra tannstang sist. Men er det ikke styrespor på splinesen slik at den passer bare en vei?Om det er så er eneste alternativet å justere spissing om du skal bruke det rattet. Eller montere ett annet ratt. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 (edited) klarer ikke få lagt in bilder her. men må vell prøve og få det til og løsne det akslingen Er vel ikke mye rattet står feil? Metoden å korrigere en mindre rattinnstilling på er å rotere styrestagene. Sjekk på forhånd eksakt hvor mye rattet står feil. Marker så endeleddenes posisjon på stagene, sånn at du ser hvor mye du roterer. Begge stagene må roteres samme vei og eksakt like mye. Få en hjelper til å følge med på rattet når du roterer. Husk å skru til låsemutterene på endeleddene når ferdig Edited September 3, 2011 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Husker ikke om det var Sierra jeg demonterte rattaksel fra tannstang sist. Men er det ikke styrespor på splinesen slik at den passer bare en vei?Om det er så er eneste alternativet å justere spissing om du skal bruke det rattet. Eller montere ett annet ratt. er ikke mer enn 2mnd siden jeg justerte mitt ratt på denne måten Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 For å gjøre dette helt skikkelig og at hjulstillingen blir rett, så bør du ta en hjulstillings kontroll Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 (edited) For å gjøre dette helt skikkelig og at hjulstillingen blir rett, så bør du ta en hjulstillings kontroll Det er så klart ikke dumt Men hvis spissinga er korrekt fra før, og man sørger for å rotere begge styrestagene eksakt like mye, så opprettholdes den samme geometrien. På denne måten justerer man altså i praksis bare inn rattet. Er forresten denne metoden som er den riktige. Åkkesom bør et uoriginalt ratt bli sittende riktig så lenge originalt ratt satt riktig. Tror jeg i stedet ville ha prøvd et Momo rattnav før man eventuelt justerer. Edited September 4, 2011 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 jeg har hatt det samme problemet i alle sierraer jeg har prøvd uorginalt ratt i. rattet havner bittelitt skeivt bare så det er sikkert nok å flytte en tann på splinsen til tannstanga. min løsning har dog vært å bruke IS ratt isteden for noe uorg. mye mer sporty å like rett som den vanlige kringla. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Det er bare tull å begynne å "småjustere" på frihånd på styrestag etc.Få tatt en hjulstillingskontroll på bilen så får du det i orden, enkelt og greit.Alt annet blir bare jalla, og uten sikkerhet for at det blir bra. Den har garantert behov for en hjulstilling uansett så. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Det er så klart ikke dumt Men hvis spissinga er korrekt fra før, og man sørger for å rotere begge styrestagene eksakt like mye, så opprettholdes den samme geometrien. På denne måten justerer man altså i praksis bare inn rattet. Er forresten denne metoden som er den riktige. Åkkesom bør et uoriginalt ratt bli sittende riktig så lenge originalt ratt satt riktig. Tror jeg i stedet ville ha prøvd et Momo rattnav før man eventuelt justerer. Er ikke ening med deg i at det er riktige måten å gjøre det på. Du hvet ikke om tannstanga blir stående i midtstilling når man gjør slik. Eneste riktige er hjulstillings kontroll. Det gjør vi på alle biler der noe med styringa blir rørt, da er du garantert at det blir skikkelig, så lenge den som gjør jobben, gjør det skikkelig Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Evner man å være nøyaktig er det ingen god grunn til at en rattkorrigering ikke skulle bli vellykket ved å bruke en anbefalt og riktig metode Er tross alt kun snakk om korrigering av rattet, ikke justering av spissing. Men så klart, føler man at justeringa ikke ble vellykket bør man få kontrollert resultatet på verksted. Var forresten nødvendig med en rattkorrigering på egen bil (Granada med Scorpio tannstang), som ble gjort i garasjen etter nevnte metode. I forbindelse med EU kontroll i fjor høst bestilte jeg alikevel en hjulinnstillingskontroll. Resultat: Ingen justering nødvendig Men er man nøyaktig og gjør ting som anbefalt, blir resultatet som oftest deretter.. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Klart man kan gjøre det på måten du sier, men i alle de åra jeg har jobbet med bil og hos Ford, så er ikke det rette måten å gjøre det på. Men man kan jo spare noen kroner, visst man får det rett på ved din metode da Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Klart man kan gjøre det på måten du sier, men i alle de åra jeg har jobbet med bil og hos Ford, så er ikke det rette måten å gjøre det på. Men man kan jo spare noen kroner, visst man får det rett på ved din metode da Nå ble jeg litt nyfiken på hva som i følge Ford skal være den riktige metode? Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Hjulstillings kontroll er tingen uansett bilmerke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Helt enig, grcossie.Det er veldig lite som skal til før hjulstillingen er utenfor det optimale.Er ikke mange tidels millimeter feil spissing som skal til før det merkes både på kjøreegenskaper og dekkslitasje.Og spissingen kan være innenfor max toleranse, men allikevel ha dårlige kjøreegenskaper med alt som det medfører.Hjulstilling skal være så optimal som mulig og på en bil som trolig ikke har blitt justert hjulstilling på på mange år, så er dette det eneste rette. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 (edited) Er fortsatt nyfiken på hvordan en rattkorrigering som trådstarter spør om skal gjøres? På dette forumet (bevare meg vel) blir det på forunderlig vis framstilt som feil å følge metoden som står detaljert beskrevet i f.eks Haynes verkstedhåndbok ved korrigering av rattet. Og det er jo ganske spesielt..Vel, den enkelte må jo bestemme selv hva man velger. Men svaret jeg kom med baserer seg uansett på Haynes anbefalingen utført i praksis, med bekreftet fullgod innstilling. Og hva dekkslitasjen angår: Nye dekk ble montert i vår, og etter 17.000 km er mønsterdybden 7 mm jevnt over hele dekket (nytt dekk hadde 9 mm mønsterdybde). Så kan man gjerne fortsette å diskutere dette til døde.. Men en ting er vi da i det minste enige om ,nemlig at en hjulinnstillingskontroll for sikkerhet skyld bør foretas etter å engenhendig ha "klusset" med styringa. Poenget mitt er at en mindre rattkorrigering etter nevnte metode ikke har høyere vansklighetsgrad enn at de fleste får det til. Edited September 4, 2011 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Men viss du hadde utført en hjulstillingskontroll i praksis og sett hvor lite som skal til for å forandre hjulvinklene når man holder på å justerer, så tror jeg du hadde sett litt annerledes på det 17000km med 2mm dekkslitasje minner veldig om kjempeharde dekk spør du meg, og på harde dekk skal det litt mer til før det vises dersom hjulvinklene er feil. For all del man kan få en OK/noenlunde løsning med å gjøre det på den enkle måten, men optimalt det får man det ikke. Enkelt og greit. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Ja, jeg ser at spørsmålet om en mindre og enkel korrigering av rattet har blitt til komplett hjulvinkelinnstilling. Og det er så klart litt vanskelig å få gjort skikkelig hjemme i garsjen Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 jeg slenger meg på grandisjohn her. det var IKKE snakk om å endre hjulvinkler fra min side, bare å løsne rattstammen på splinsene sine og flytte den 3-4 kansje så lite som 2-3 hakk for å få rattet beint... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 er ikke mer enn 2mnd siden jeg justerte mitt ratt på denne måten Ok, da var det ikke en Sierra jeg husker det fra. Når vi først har kommet inn på temaet komplett hjulstillingskontroll.Sist helg var jeg faktisk med på å stille spissing på hele 2 stk Sierra. Den ene er bruksbilen min, og den andre tilhører en kompis. Dette ble gjort på ett helt plant underlag. Utstyret som ble brukt var 2 stk rettholdt, 4 plastkasser som rettholdtene hvilte på, og en stk tommestokk. Bruksbilen gidder jeg ikke bruke 1000,- på for å få justert en eneste hjulvinkel, som på Sierra er kunn spissing. Dette ble gjort bla for å få rattet rett og få bort litt sporing. Dette fungerte over all forventning. Planen er uansett å få en kompis til å ta hjulstillingskontroll senere, men midlertidig så var det veldig god hjelp i dette.Jeg hadde selv hjulstillingskontroll på fagprøven og er fulstendig klar over hvor lite justering som kan gi stort utslag. Dette er selvfølgelig ikke en komplett erstatning for en fulstendig hjulstillingskontroll som også vil indikere tilstanden på foringer og andre deler i hjulstillingen. Og er ikke å anbefale for alle og enhver. Men metoden jeg har beskrevet her står faktisk i eldre bilbøker. Og jeg kjenner til folk i distriktet som bruker metoden på rallycrossbiler. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now