Jump to content

Div. issues 2001 Mondeo 1.8


Fjordmonkey

Recommended Posts

G'dagen, folket!

 

Er en lykkelig eier av en 2001 Mondeo 1.8 stasjonsvogn, men har et par tre ting som jeg har merket i det siste som jeg lurer litt på. Siden jeg ikke er spesielt bilkyndig av meg, så kan det tenkes at jeg stiller merkelige spørsmål, men skal prøve å beskrive ting så godt som mulig.

 

Har i det siste lagt merke til at det virker som om bilen ikke tar skikkelig/slurer på clutchen, spesielt på lavere turtall på tredjegiret. Det samme skjer også av og til på fjerde, spesielt når bilen er kald. Ved gasspådrag øker turtallet ganske fort før det stabiliserer seg og så "venter" på at bilen skal få opp farta før turtallet økes igjen normalt. Spørsmålet da er vel om det er clutch eller girkasse det er noe problem med. Ikke merket noen problemer med girskift, som fortsatt er mykt og fint. Bilen har gått ca. 197000 nå.

 

Neste spørsmål er "knepping" i rattet ved svinging. Dette oppstod på mandag, og minner meg om når bærekula på den gamle Toyota'en jeg hadde tok kvelden. Hører også svake dunkelyder ved rattutslag når bilen står i ro. Har kikka på forstillinga etc. så godt som jeg kan uten å se noe spesielt(kjøpte Haynes-boka til bilen så fort jeg fikk papirene på den i fjor), men er usikker på hva dette er. Sjekka det jeg kunne se av målere og væskebeholdere i motorrommet, uten å oppdage noe som ser skummelt ut der heller.

 

Siste spørsmål: Noen som har peiling på hvor mye slitasje på bremseskivene som er tillatt? Ser og kjenner at det er et par millimeters slitasje på bremseskivene sånn som det er nå, og har derfor en formaning om at dette må byttes før EU-kontrollen i november. Også et spørsmål på hvor en kan få bytta bremseklosser og evt. skiver for en ikke helt spinnvill penge i Vestfold/Larvik? Har hverken sted å så for å gjøre sånt, kunnskapene (på tross av Haynes-boka) eller verktøyet til å gjøre jobben riktig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...