gollicen Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Bilen er veldig tungstartet, den soter pluggene så og si med en gang man starter den. Puttrer noe sinnsykt og er mye svartrøyk når den går på tomgang å når jeg kjører. Har bytta coil, luftmengdemåler, hjerne og den slangen inn til innsuget men ingenting funket. Noen som har en ide på hva som er feil? Pluggene er helt nye så ser bort i fra dem. Er ille når den bruker ca 15 liter bensin på ca 2 mil. Mvh Kim.
Truckdriver Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Dyser som står åpen hele tiden? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
gollicen Posted August 29, 2011 Author Posted August 29, 2011 (edited) Va d æ også va redd førr. Skal prøve å bytte alle dysene. Nokka anna som kanskje kan være feil? Bilen begynte bare plutselig og oppføre seg rart. Kjørte feilfritt med det nån daga, kan det ha nokka å si at motoren har stått ute i 1 månde under presenning? Edited August 29, 2011 by gollicen
EEH Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 (edited) Va d æ også va redd førr. Skal prøve å bytte alle dysene. Nokka anna som kanskje kan være feil? Bilen begynte bare plutselig og oppføre seg rart. Kjørte feilfritt med det nån daga, kan det ha nokka å si at motoren har stått ute i 1 månde under presenning? Start motoren og legg et rør ned på dysene 1 og 1 om gangen og legg den andre delen inn mot øret. Da skal du høre en "klikk-klikk" lyd likt som i et vanlig rele hver gang den slår inn. Eller bruk et stetoskop med metallstang i enden. Hvis noen ikke klikker eller har en helt annen rytme enn noen av de andre så er det noe som er galt. Kan også prøve å dra ut LMM, tempsensoren under innsuget eller tomgangsregulatoren mens motoren står på tomgang og se om symptomene forandrer seg noe når du gjør det. Link til stetoskop: Stetoskop på bilxtra Edited August 29, 2011 by EEH
Crisytaiser Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Start motoren og legg et rør ned på dysene 1 og 1 om gangen og legg den andre delen inn mot øret. Da skal du høre en "klikk-klikk" lyd likt som i et vanlig rele hver gang den slår inn. Eller bruk et stetoskop med metallstang i enden. Hvis noen ikke klikker eller har en helt annen rytme enn noen av de andre så er det noe som er galt. Kan også prøve å dra ut LMM, tempsensoren under innsuget eller tomgangsregulatoren mens motoren står på tomgang og se om symptomene forandrer seg noe når du gjør det. Link til stetoskop: Stetoskop på bilxtra Er min bil det er snakk i. Vi har sett på det, dysene tikker. Har gjort rene pluggene 2 ganger nå men soter seg på under 1 minutt. har prøvd å koble av batteriet men ingenting ser ut til å hjelpe. Har 1 plugg som mangler en liten del på tuppen, men kan ikke tenke meg at det skal være synderen for at alle pluggene skal sotes. 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
Truckdriver Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Om det er en dyse som er dårlig kan den fortsatt lage lyd, selv om den ikke klarer å tette helt. Har selv kalrt å få ei ødelagt IS dyse etter kort tids lagring i forbindelse med ei overhaling.Alt av sensorer bør jo også sjekkes. Er det en veldig grov feil med en sensor vil du antakelig få opp feilkode på den.Og vennligst prøv å hold deg til bokmål eller nynorsk. Selv som nordlenning er det ikke alltid jeg forstår skriftlig nordlenning. har prøvd å koble av batteriet men ingenting ser ut til å hjelpe.Det hjelper desverre ikke med IS ecu'er fra biler uten kat, da de ikke lagrer feilkoder. Prøv å sett i nye plugger ja. Helst orginal Ford, eller eventuelt NGK. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Crisytaiser Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 (edited) Om det er en dyse som er dårlig kan den fortsatt lage lyd, selv om den ikke klarer å tette helt. Har selv kalrt å få ei ødelagt IS dyse etter kort tids lagring i forbindelse med ei overhaling.Alt av sensorer bør jo også sjekkes. Er det en veldig grov feil med en sensor vil du antakelig få opp feilkode på den.Og vennligst prøv å hold deg til bokmål eller nynorsk. Selv som nordlenning er det ikke alltid jeg forstår skriftlig nordlenning. Hehe ok . Motoren e nyoverhalt men toppboltan har aldri vært etterstrammet. Noe som sir at jeg burde ta en komp test? :sHørte også rykter om at IS motorer fra 85 skal ha blyerstatning. Stemmer dette? Ja tenkte meg bortover til Ford i morgen. Men er jo ingen vits å montere nye plugger til jeg får fiksa bilen, når svartrøyken står ut av potta? Edited August 29, 2011 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
Truckdriver Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Dårlige tennplugger kan jo være en del av feilen, så jeg vil påstå det er stor vits i å montere nye. Med plugger som er fulle av sot kan du jo også risikere å finne og utbedre feilen, men bilen fortsatt vil fjuske pga dårlige plugger.Det står stempla inn 1 eller 2 bokstaver på eksossiden av toppen om den har herda ventilseter. Tror dette var i bakkant av toppen, utenfor plugghullet til plugg4. Om det står en bokstav eller 2 der så kan den kjøres uten blyerstatning.12.9 unbraco bolter? De må ettertrekeks ja. 115nm. Sist jeg ettertrakk en ohc med 12.9 ble det vel ca 30 grader som ble tatt på ettertrekkinga. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Crisytaiser Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 ok skal sjekke etter det i morgen. mja toppboltene har aldri vært ettertrekt. er kjørt ca 20-30 mil med den motoren siden toppakningsbytte, både hardt og normal kjøring :s 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
Truckdriver Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Om du har brukt stekkbolter så skal de ikke ettertrekkes. Om det er 12.9 eller 10.9 bolter så skal de ettertrekkes straks motoren er kjørt varm første gang. Vist det ikke blir gjort vil ikke pakninga få rett moment. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Crisytaiser Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 (edited) gamle eier sa at det var brukt Orginale strekkbolter til den motoren. hmm. skal ha den inn på verkstedet i morgen der jeg jobber, så får vi se hva kompresjonen sier. er den OK skal jeg bytte dysene og plugger. Edited August 29, 2011 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
dohcboy Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 prøv å skift lmm da ? evnt få målt co'n på an å justert den Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Truckdriver Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 Co skruen har så og si ingenting å si på litt pådrag. Og som sagt så skal slike grove feil komme opp vist du leser av feilkoder. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
dohcboy Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 nei ikke over tomgang, men den sota jo tydeligvis ned hele nabolaget her Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Crisytaiser Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 (edited) prøv å skift lmm da ? evnt få målt co'n på an å justert den Har gjort det. Hadde ute pluggene nå netopp. Mads kjørte bilen på starteren i noen sekund, og for å si det sånn så kommer det så mye bensin ut av sylindrene at jeg som sto 2-3 meter unna fikk en dråpe i øyet . Har sååååå lyst å bare gi opp bilen. Å skru på jobben fra 8 til 16 også da måtte dra hjem å skru på sin egen bil er deprimerende! Vi kobla ut noen slanger på innsuget sånn at den dro falskluft, og da gikk den faktisk finere på tomgang. Dro ut vakumet til bremsekraftforsterkeren og vakumet til den der bensintrykks tingen. nei ikke over tomgang, men den sota jo tydeligvis ned hele nabolaget her Hehe, dro bilen til turtallsperra i forbannelse. Så bare den syke svarte røykskyen som ble lagt bak bilen :s Co skruen har så og si ingenting å si på litt pådrag. Og som sagt så skal slike grove feil komme opp vist du leser av feilkoder. Har ingen anelse hvordan jeg gjør det :s Tok kompressjonstest.Syl 1: 11barSyl 2: 11barSyl 3: 12barSyl 4: 10bar Edited August 30, 2011 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
Truckdriver Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 Begyner å bli rimelig sikker på at ei eller flere dyser står med full åpning hele tiden. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
dohcboy Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 (edited) ja d må jeg oxo si at d høres ut som at d er ei eller flere dyser som står på vidt gap rett å slett. prøv å skift dyser gutter ! Co skruen er i Luftmengdemåleren liten leif der ja drar du av vakum slangen til bensintrykks regulatoren får den høyere trykk å vil gå enda "værre" Edited August 31, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
viggo Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 gåen bensintrykk regulator, så den får bensin inn via vacum slangen? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
to far gone Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 (edited) kameraten min hadde samme problem på sin is for noen år tilbake ,,han byttet bensin regulator og Lmm samtidig da han fikk delene gratis av meg .. da var problemet borte .. desverre uvist hvilken av de 2 som var defekt .. han brydde seg naturlig nok ikke om å lete etter mer når bilen igjen fungerte som den skulle .. Edited August 31, 2011 by to far gone HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
Crisytaiser Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 Bytta pluggledning fra Coil til Fordelern. Går MYYYYE finere nå, men soter enda litt . Har hatt ute pluggene, gjort dem rene, så kan jeg kjøre i en liten stund så begynner den å fjuske . Nå er det kun svartrøyk hvis jeg står i ro å gasser opp på litt turtall (ca 3-4000omdr). Bruker enda elendig mye bensin, men pluggene soter langt fra så mye som den gjorde(di har faktisk litt farge ). Tenninga stilte vi til 0 grader. Hva skal tenninga egentlig være nå som jeg kjører 98blyfri m/blyerstatning? 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
Truckdriver Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 absolutt ikke 0 grader ivertfall, men 12 grader. Prøvd å fysisk ta av kontaktene på dysene og sett om den enda går da? Om det hadde vært luftmengdemåleren(ikke massemåler Even ) så skulle den oppført seg bedre med kontakten til den avkoplet, men dog enda ikke gå bra. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Crisytaiser Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 absolutt ikke 0 grader ivertfall, men 12 grader. Prøvd å fysisk ta av kontaktene på dysene og sett om den enda går da? Om det hadde vært luftmengdemåleren(ikke massemåler Even ) så skulle den oppført seg bedre med kontakten til den avkoplet, men dog enda ikke gå bra. Ok, skal stilles til 12 grader . Nei har ikke gjort det. Tenkte jeg sku ut å prøve å bytte bensintrykkregulatoren også skal det byttes olje, for første gang på flere år. Hvis det ikke nytter så bytter jeg hele fuelrail'en m/dysene. 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!
dohcboy Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 (edited) på 98 kan du nok justere den opp mot 20 grader fortenning, men orginalt er d vel 12 grader hehe ha espen så den der heh liten leif, retta nå veit jeg tenkte mengdemåler da jeg skreiv innlegget hehe Edited August 31, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Truckdriver Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 Under feilsøking med IS motorstyring er det ikke noe poeng å skru opp tenninga så mye. Det vil bare føre til mer tungstarta motor. Utgangspungtet bør være nært det motoren skal ha fra fabrikk. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now