mr_scorpio Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Lurte på om noen har noen tips å komme med til en 2,9 motor jeg har skrudd sammen.Det er en 89 mod 2,9 12v Kat. motorDet som er gjort er - nye clevite rådelager- arp rådebolter, - nye stempelringer, - Piper 285 kam sett m løftere og forsterka ventilfjører. - vedlikeholdsplanet topper, gjort rein ventiler/ventilseter , nye tetninger- Pacesetters headers fra Bronco og Ashley effektanlegg uten katter.- k/n innsatsfilter- 2,9 24v dyser- nye plugger , fordelerlokk ,coil og 10mm pluggkabler- felpro toppakningerDet som er problemet er å få den til å gå skikkelig. får alt for mye bensin med 24v dysene men hadde vært fint å fått den til å gå skikkelig med de isteden for å sette tilbake til orginale igjen. noen tips om etc justeringsmuligheter eller noen andre ting som kan gjøres så den vil gå mer optimalt? på forhånd takk 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 hvorfor ikke kjøre med de orginale dysene? de holder vell om du ikke kjører med trykk? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 hvorfor ikke kjøre med de orginale dysene? de holder vell om du ikke kjører med trykk? Regner med det vil gå med orginal dyser og , men regner med at det vil være mer effekt å hente om jeg får inn mer luft og mer bensin enn orginalt. Tok en dyse utregning når jeg bygga den og m org dysene så kom jeg til 150hk men med 24v dysene så kom jeg til 225hk så tenkte jeg at jeg hadde litt mer å gå på. 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 hva med å prøve å skru ned bensintrykket litt for å se om det blir noe bedre?eller kanskje prøve noen bmw dyser fra 525 el. om disse er mindre og bolton? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 hva med å prøve å skru ned bensintrykket litt for å se om det blir noe bedre?eller kanskje prøve noen bmw dyser fra 525 el. om disse er mindre og bolton? Nappa ut slangen til den ventilen som sitter i toppdekslet så den suger litt ekstra luft der så går den hvertfall på tomgang. Har vurdert å skru ned bensintrykket , men skal jeg gjøre det så skal jeg låne meg en bredbåndslambda så jeg er sikker på at det ikke blir for mager blanding. 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Lurte på om noen har noen tips å komme med til en 2,9 motor jeg har skrudd sammen.Det er en 89 mod 2,9 12v Kat. motorDet som er gjort er - nye clevite rådelager- arp rådebolter, - nye stempelringer, - Piper 285 kam sett m løftere og forsterka ventilfjører. - vedlikeholdsplanet topper, gjort rein ventiler/ventilseter , nye tetninger- Pacesetters headers fra Bronco og Ashley effektanlegg uten katter.- k/n innsatsfilter- 2,9 24v dyser- nye plugger , fordelerlokk ,coil og 10mm pluggkabler- felpro toppakningerDet som er problemet er å få den til å gå skikkelig. får alt for mye bensin med 24v dysene men hadde vært fint å fått den til å gå skikkelig med de isteden for å sette tilbake til orginale igjen. noen tips om etc justeringsmuligheter eller noen andre ting som kan gjøres så den vil gå mer optimalt? på forhånd takkGrattis med god kamvalg, men jeg må dessverre si at du sannsynligvis har gått litt for fort frem her da du også burde hatt 2,8 stempler.Hvis du kjøper deg en slik http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Vakuummaler/så skal du nok få se at vakummet på tomgang er lavere på din motor enn på en originalmotor. Når man har en motor med MAP sensor så leser selvsagt denne at det er mindre vakum = høyere trykk i manifolden = mer bensin. Når du i tillegg monterer større dyser da får den selvsagt enda mer. Dette er den store ulempen med MAP styrte motorer. Med det korrekte (høyere) kompresjonsforholdet som denne kammen bør ha så hadde manifoldvakumet økt på tomgang og problemene vært mye mindre. Magnetventil og dobble BTR er en tidligere foreslått løsning som jeg har tro på. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Grattis med god kamvalg, men jeg må dessverre si at du sannsynligvis har gått litt for fort frem her da du også burde hatt 2,8 stempler.Hvis du kjøper deg en slik http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Vakuummaler/så skal du nok få se at vakummet på tomgang er lavere på din motor enn på en originalmotor. Når man har en motor med MAP sensor så leser selvsagt denne at det er mindre vakum = høyere trykk i manifolden = mer bensin. Når du i tillegg monterer større dyser da får den selvsagt enda mer. Dette er den store ulempen med MAP styrte motorer. Med det korrekte (høyere) kompresjonsforholdet som denne kammen bør ha så hadde manifoldvakumet økt på tomgang og problemene vært mye mindre. Magnetventil og dobble BTR er en tidligere foreslått løsning som jeg har tro på. ja har sett flere tråder etter at bunndelen var ferdig satt sammen at jeg burde hatt 2,8 stempler , men da frista det lite å plukke den ned igjen.Har hatt en tanke lenge om noe som kansje kunne vært morro å prøvd ut, hva om jeg hadde fått tak i det som trengs for å montere motorstyring fra 24v tror du dette ville fungert noe bedre på denne motoren? 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 ja har sett flere tråder etter at bunndelen var ferdig satt sammen at jeg burde hatt 2,8 stempler , men da frista det lite å plukke den ned igjen.Har hatt en tanke lenge om noe som kansje kunne vært morro å prøvd ut, hva om jeg hadde fått tak i det som trengs for å montere motorstyring fra 24v tror du dette ville fungert noe bedre på denne motoren? Når man trimmer motorer så er det dessverre slik snarveier og latmannsløsninger straffes hardt. På generelt grunnlag er det slik at når du tar en komptest så bør denne vise mellom 12,0 og 12,5 BAR. Hvis komptrykket er mindre enn 10 BAR så blir resultatet aldri bra, uansett hva du gjør med motorstyringen. Tar du en komptest og sjekker? Anbefaler at du begynner med å montere de originale dysene igjen. Enkelte 2,8 EFI har luftmengdemålere og disse er lettere å få til å funke ok på en lett trimmet motor. Kanskje ett slik motorstyresystem kan være noe å vurdere? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Tok komptest nå og fikk 10bar akkurat.vet ikke helt ang 2,8 motorstyringa jeg. og vet heller ikke åssen det er å få tak i. men som sagt tidligere så grubler jeg fælt på 24v motorstyring . har det meste jeg trenger uten om selve ledningsnettet, da er man jo kvitt fordeler og map sensor.. noe jeg vil se på som positivt 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Om du tar å åpner ecu og leser av nr på prosessoren og sender det til tweecer, så kan det hende at du kan benytte deg av en av dems justerbare chip. Med dette konverterer du den orginale motorstyringa til noe nært datasprut. Da kan du fint bruke de større dysene. Det flotte med denne løsningen om det er mulig er at du forandre kunn på det som er nødvendig, og reste av programmeringen beholder du som orginalt. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Tok komptest nå og fikk 10bar akkurat.Ja der ser du. Det er 20% for lite og forskjellen kan sammenlignes med forskjellen mellom en frisk 6 syl. 2,9 L motor og en som kun går på 5 syl. og som derfor har ett praktisk motorvolum på kun 2,4 L. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 Ja der ser du. Det er 20% for lite og forskjellen kan sammenlignes med forskjellen mellom en frisk 6 syl. 2,9 L motor og en som kun går på 5 syl. og som derfor har ett praktisk motorvolum på kun 2,4 L. såpass, det det kommer av kamvalget og 2,9 stempler?? nesten så jeg skulle røska av toppa og plana de litt da 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 (edited) såpass, det det kommer av kamvalget og 2,9 stempler?? nesten så jeg skulle røska av toppa og plana de litt daDet er riktig.Det er en god idé og helt klart det rette å gjøre. Man bør definitivt åpne forbrenningskammeret litt rundt innsugsventilen når toppenr først er tatt av. Du må ikke glemme å plane innsugsmanifolden og en lett behandling av denne med en Dremel må også anbefales. Se etter mange nyttige tips i 2,9 trim tråden til staff. Edited August 26, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr_scorpio Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 Det er riktig.Det er en god idé og helt klart det rette å gjøre. Man bør definitivt åpne forbrenningskammeret litt rundt innsugsventilen når toppenr først er tatt av. Du må ikke glemme å plane innsugsmanifolden og en lett behandling av denne med en Dremel må også anbefales. Se etter mange nyttige tips i 2,9 trim tråden til staff. Da skal jeg ta å demontere topper og innsugsmanifold fra en delemotor jeg har stående og gjøre klar de til litt maskinering når lommeboka er enig med meg i det. Har og sendt en mail til tweecer og de skulle se om de kunne lage en chip til meg 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Håper du får positivt svar fra de Det er ei mulighet jeg har lyst å prøve neste gang jeg får meg bil med eec-iv - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63536-spesmotorstyring-for-trimming-av-29-12v-v6/ Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazzxr4i Posted January 24, 2012 Share Posted January 24, 2012 Det er riktig.Det er en god idé og helt klart det rette å gjøre. Man bør definitivt åpne forbrenningskammeret litt rundt innsugsventilen når toppenr først er tatt av. Du må ikke glemme å plane innsugsmanifolden og en lett behandling av denne med en Dremel må også anbefales. Se etter mange nyttige tips i 2,9 trim tråden til staff. Hiver meg på her da jeg ikke fikk til å sende deg en melding. Sitter og ser på forumet her og ser du har vist peiling på ford,hehe. Sliter med å få gnist på sierraen. Ombygd fra 2.0l til 2.9 efi, orginalt ledningsnett inne i bilen og 2.9i motornett. Har koblet meg inn på ecu med disse ledningene jeg har blitt fortalt: 15 = tennings spenning 30 = batterispenning 31 = jord Har funnet den ledningen som gir styrestrøm til bensinpumpe og koblet den over et rele. Fant ingen plussledning til coilen så etter mye leting på nettet kom jeg fram til at coilen skulle ha pluss strøm fra tenningsmodulen på fordeleren og hentet den derfra men ikke noe gnist. Har du noe forslag?? Mvh: Bazzxr4i Bjørn-Arvid Sætre alias bazzxr4i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 24, 2012 Share Posted January 24, 2012 Hiver meg på her da jeg ikke fikk til å sende deg en melding.Sitter og ser på forumet her og ser du har vist peiling på ford,hehe.Sliter med å få gnist på sierraen.Ombygd fra 2.0l til 2.9 efi, orginalt ledningsnett inne i bilen og 2.9i motornett.Har koblet meg inn på ecu med disse ledningene jeg har blitt fortalt: 15 = tennings spenning30 = batterispenning31 = jord Har funnet den ledningen som gir styrestrøm til bensinpumpe og koblet den over et rele.Fant ingen plussledning til coilen så etter mye leting på nettet kom jeg fram til at coilen skulle ha pluss strøm fra tenningsmodulen på fordeleren og hentet den derfra men ikke noe gnist. Har du noe forslag?? Mvh: Bazzxr4iHei. Ta en titt her og evt. hør med denne mannen som har oppkoblingen friskt i minne. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65180-oppkobling-av-29-i-gasserbil/ Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted January 24, 2012 Share Posted January 24, 2012 Coilen min får + fra tenningslåsen, og signal fra tenningsmodul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now