Dufman Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Hvorfor kan jeg ikke sette inn 2.3litern fra frosken i min 92' 2liter og bruke hjernen fra frosken??Det er jo samme motor!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Kan du ikke? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 (edited) fordi frosken din har startsperre og EEC-V hjerne? imot dohc 8v som har EEC-IV hjerne.. Edited August 24, 2011 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Har startsperre på 92' Scorpio'n også. Hvordan hjerne det er vet jeg ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 din 92 har også eec-iv hjerne. det er her problemet ligger. men folk har jo fått til ting før så det er jo ikke umulig Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Hva er det som ikke funker ved å bytte fra IV til V da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Et ganske tydelig problem er at kontakten til EEC-IV har 60 pinner og EEC-V har 104. Ikke plug&play altså. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted August 23, 2011 Author Share Posted August 23, 2011 Det kan bli et problem ja.. Noen løsninger?Hvordan hjerne sitter i RS2000? Mener noen sa jeg kunne bruke den.Kan IV hjernen programmeres om så den funker på 2.3? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Ingen som veit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 har du gjort noe med startsperren som er på bilen? er det sånn å forstå at du har satt inn 2.3'n, men for ikke startet? du kan bruke hjerne fra rs2000.. det er en EEC-V hjerne, men uten startsperre.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 (edited) Har ikke plukka ut 2litern enda. Spør heller på forhånd så jeg slipper å stå der med en bil som ikke starter.Har ikke gjort noe med startsperra.Noen som vet om det er mulig å programmere om IV hjernen til å gå på 2.3'n ?Passer ledningsnett om hverandre? Edited August 25, 2011 by Dufman Link to comment Share on other sites More sharing options...
exin89 Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 K3nn37, tror du tar litt feil der. Etter alt jeg har klart å finne ut så er det EEC-IV i 8v med fordeler, og RS2000, mens 8v uten fordeler, og scorpio 2.0 16v og 2.3 16v har EEC-V. Det enkleste må nok være RS2000 hjerne og dyser, og da selvfølgelig koble om litt på elnett, om man ikke får tak i det fra RS2000 også. Selv har jeg brukt 8v hjerne og elnett på en 2.0 16v, med kun en kontaktendring til TPS, og laga til toppdeksel til fordeler. Dette er nok ikke direkte optimalt på en 2.3, men det vil nok fungere. Det største problemet med å bruke 8v hjerne er tenning. Hjernen støtter ikke EDIS, og man vil da få problem med å bruke coilpakker som sitter på motoren. Eneste løsning uten at det skal koste penger vil være å frese ut til fordeler i toppdeksel, men man kan også velge å bruke en tenningsboks i tillegg til EDIS. Jeg vil ikke anbefale å bruke elnett og ECU fra sierra sånn uten vidre, da dette krever en del research og modifikasjon. En annen ting er at man bør bruke thermostathus fra 8v for å få kontakten til elvifter, i tillegg til at man da kan bruke kjølevannslanger fra sierra. Uten dette huset må man også ha øvre radiatorslange fra scorpio. Angående programmering av EEC-IV så finnes det muligheter for det, men det koster mer enn det smaker, og alt i alt vil det være bedre å velge MS eller tilsvarende. Hjernen fra 8v på 2.3 vet jeg ikke hvordan vil fungere, men hvis dyser har rette størrelsen så vil jeg anta at 8v hjernen skal klare dette. Det kan være veldig greit med BBL for å kontrollere blandinga om man skal bruke hjerne fra annen motor. K3nn37 har vel prøvd seg med 8v hjerne på 2.3, så han vet vel mer om akkurat dette. Elnett på EEC-IV og EEC-V har forskjellig kontakt, og passer ikke om hverandre. Elnettet fra 8v kan heller ikke brukes direkte på 2.3 uten lettere modifikasjon. Det kreves også ombygging av eksos, da scorpio eksosen ikke vil være optimalt tilpasset sierra. Innsug og eksos fra 8v passer IKKE på 16v toppen. Hvis DU vil få bilen til å gå med 2.3 finnes det garantert hjelp å finne her på forumet, men du bør i første omgang bestemme deg for hvordan du vil ta for deg DIN ombygging, da det finnes veldig mange veier å gå for at dette skal fungere. Selv har jeg prøvd og feilet for å få min 2.0 16v til å fungere greit med 8v elnett. Det har krevd MANGE timer med research for å finne nok info om 8v elnett og 16v motor, i tillegg til forsøk med edis og lurt på andre tenningssystemer. For min del har dette tatt MYE tid, da det var lite info å finne om dette. Er det spørsmål om 8v elnett og tilpassning så kan jeg være behjelpelig. Muligheter mtp elnett og ECU:8v ECU og elnett, og ombygging til fordeler16v ECU, elnett og tenningssystem, i tillegg til å deaktivere/koble opp startsperreRS2000 ECU og elnett. Dette er de tre løsningene jeg ser på som det enkleste, og vil fra mitt synspunkt anbefale elnett og ECU fra 2.3 scorpio, og da få startsperra til å fungere/deaktiveres. Ble vel litt rotete det her, men håper du får noe fornuftig ut av det. 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 hehe.. ja det er mulig det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Detta ble mye greier!Men ut ifra den linja her:Dette er de tre løsningene jeg ser på som det enkleste, og vil fra mitt synspunkt anbefale elnett og ECU fra 2.3 scorpio, og da få startsperra til å fungere/deaktiveres Kan jeg da bruke el-nettet fra 98' Scorpio'n i 92' Scorpio'n?Kan jeg strippe begge bila til stålet, og flytte "hele" 98' over i 92' ?Vet ikke hvordan ledningsnettet i frosken er, men det er jo ikke delt i motorrommet på 92'n. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now