Jump to content

Cosworth topp


xr4ti

Recommended Posts

En kompis har kjøpt seg en Cosworth topp som iflg. selger skulle være en 2wd topp. Vet det har vært noen tråder om dette før men den søkefunksjon er ikke til å bli klok på!

Så, hvordan skille vingebiltopp fra en 2wd 87- topp?

Fulgte ikke med noe toppdeksel men kammer står i. Finnes det noe nr, spesielle fester, antall bolter noe sted etc?

Link to comment
Share on other sites

Takk for link. ER det kun det med to eller tre bolter/skruer til termostathuset som skiller disse 2wd toppene? Er to bolter/skruer på den toppen det er snakk om!

Ser av denne linken at det ikke er forskjell på potensialet til tidlig(vingebil) og senere 2wd topper. Stusser på det da jeg mener at jeg har lest at de tidlige toppene er mer utsatt for sprekkdannelser, blandt annet rundt noen pinnebolter samt i selve planflaten og mellom ventilseter!

Var det også noe med festene til turbodemperen?

Link to comment
Share on other sites

Rart.. visste ikkje at det fantes 2 forskjellige 2wd topper!

 

De 500 motorene som blei skrudd ut av RS500 havna i sedan cosworther, å da blir vell de kategorisert som tidlige..

Hmmm..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Rart.. visste ikkje at det fantes 2 forskjellige 2wd topper!

 

De 500 motorene som blei skrudd ut av RS500 havna i sedan cosworther, å da blir vell de kategorisert som tidlige..

Hmmm..

 

Ke? Går det sedaner med rs500 motor fra fabrikk?

Link to comment
Share on other sites

Ke? Går det sedaner med rs500 motor fra fabrikk?

Hehe, litt seint for deg Tore. Tommen mener nok de 500 motorene fra de 500 vingebilene som ble bygget om til RS500. Orginalmotoren ut og RS500 motoren inn. Disse 500 orginalmotoren ble så satt inn i produksjonslinjen til sedanen i 1987. Eller har jeg sovet i timen??

 

Rart.. visste ikkje at det fantes 2 forskjellige 2wd topper

Joa, nettopp derfor jeg spør. Mulig det er et skille seint i 87!

Link to comment
Share on other sites

2wd toppen til vingebil har de "små" skivene på topplokksboltene, og de senere 2wd toppene har "store" skiver som 4wd (vet ikke om skillet er vingebil/sedan, men forskjell er det). Burton selger begge typer og måla på skivene står på siden dems.

Link to comment
Share on other sites

4x4 topp på 2wd gir 0,2:1 høyere kompforhold. Hvor mye det er i ccm kan sikkert regnes ut.

For å øke kompresjonsforholdet fra 8,0 - 8,2 med en 498 ccm sylinder må forbrenningskammerets volum reduseres med 2 ccm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet std forbrenningsrom volum på 2WD og 4WD topper?

Tja, veskemålte min 2wd topp som hadde tilnærmet orginal tykkelse (139mm) og forbrenningsromet var ca.48ml. stort, det blir vell ca.48cc?

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Tja, veskemålte min 2wd topp som hadde tilnærmet orginal tykkelse (139mm) og forbrenningsromet var ca.48ml. stort, det blir vell ca.48cc?

Takk, var det jeg lurte på i forbindelse med beregning av kompresjonsforhold med Cosworth topp på pustemotorprosjekt

Har en Cosworth topp som er planslipt til under minstemål, og self mindre forbr.rom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...