Jump to content

Recommended Posts

Posted

på mine forskjellig turbo oppsett. så når man kommer fra 1,5bar til 2bar. med f.eks. 4wd cossi turbo eller t34 turbo. så begynner det å bli litt krefter i ohc`n. og da hjelper det ikke med f.eks. 4puk lammelplate bare. bør ha en trykkplate som tåler ca.500nm eller mere.

Posted

Ok, men et er nok en stund til jeg kommer meg så høyt opp i trykk, så da er spørsmålet om 276nm clutch sett vil holde en stund med 1-1,2bar ladetrykk??

Eller om det bare går noen måneder også er det slutt på lamellen? Hvilke andre alternativer er det der ute som ikke koster skjorta? helst ikke over 3000kr for settet...

Posted

Viss det er moderat trim det er snakk om hadde jeg definitivt kjøpt meg en Biltema clutch til 700kr og smelt på :D

For den fungerte overraskende bra, og tålte vanvittig mye juling, også en del tusen km før jeg monterte turbomotoren.

Den gav opp ved 400nm, da hadde den ikke kjangs. Var en markant grense på 395nm.

Men det var litt irriterende å ha en motor som ville mye mer, lavt ladetrykk og tenning etc., og ikke kunne gi den mer siden clutchen gav opp.

Men dette var jo på ganske bra med effekt med en T34 da, 1,35bar - 283hk og 395nm.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

Kanskje jeg skal prøve biltema da, og spare opp til datasprut og skikkelig clutch til neste sesong...

Jeg aner jo ikke hva jeg får av effekt, men nå som jeg kjører 0,75bar i ladetrykk, så har jeg fullt trykk ved 2500 omdreininger, så det er nok litt nm der... Fikk litt for lite bensin på full gass med 2 ekstra dyser, så nå blir det 4 blå cos dyser i hver bøy på innsuget.

Posted

send inn lamellen din til clutch & brems i oslo, dem bygger den om til zinter. kjører selv med 6 pucka zinter og ny orginal trykkplate. funker HELT knall.

 

koster rundt 1500 for en slik

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Posted

send inn lamellen din til clutch & brems i oslo, dem bygger den om til zinter. kjører selv med 6 pucka zinter og ny orginal trykkplate. funker HELT knall.

 

koster rundt 1500 for en slik

 

Så du mener jeg kan kjøpe feks et clutc-sett fra biltema, og sende lamellen til dem, så lager de en zinter lamell av den??

Posted

Biltema clutchen har gått opp i pris og koster nå 899kr. Med zinter så øker effekten på clutchen med 40% i følge RS1000.. Det burde holde egentlig.

 

Den orange IS-T som kjørte på rudskogen i helga har biltemaclutch. Han har motoren i fra den finnske grønne IST'n som anders kverneng (kværna) hadde. Den lader 1,5bar, men er utsturt med en så diger turbo at det ikke skjer noe før det værste momentet har gitt seg.

 

Det hadde kansje gått ann å ordnet med en sånn gruppeting på clutch & brems i oslo. Jeg trenger også clutch til min dohc-t, da den setter stopper for mere effekt nå.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted (edited)

Biltema clutchen har gått opp i pris og koster nå 899kr. Med zinter så øker effekten på clutchen med 40% i følge RS1000.. Det burde holde egentlig.

 

Den orange IS-T som kjørte på rudskogen i helga har biltemaclutch. Han har motoren i fra den finnske grønne IST'n som anders kverneng (kværna) hadde. Den lader 1,5bar, men er utsturt med en så diger turbo at det ikke skjer noe før det værste momentet har gitt seg.

 

Det hadde kansje gått ann å ordnet med en sånn gruppeting på clutch & brems i oslo. Jeg trenger også clutch til min dohc-t, da den setter stopper for mere effekt nå.

 

Nå har ikke jeg dohc og mt75 da, så for meg så koster det 699,- på biltema ;)

Men så har jeg en liten turbo og fullt ladetrykk på 2500-3000...

Edited by cossiemk1
Posted

Ok, også skiller det 200kr bare for et annet utløserlager....?

Har du sjekket til ohc? 2.3GL her inne jobber på biltema i hønefoss og han sjekket pris på clutch til dohc for meg for noen dager siden..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted

Er disse trykkplatene helt like? Clutchen i min dohc er mye lettere å trå inn enn i bilen til 2.3gl som er en 86 sierra ohc.. Jeg har mekonomen clutch i min forresten. Den holder til rundt 1bar hvis man er forsiktig ved giring og unngår alle former for clutchsparking.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted

Det skal de være.

Må faktisk si at den Biltema clutchen overrasket meg stort over hvor mye den tålte.

Først 3mnd med HERJING med gassermotor, og så over et halvt år med OHC turbo-motoren. Kjørte på 1,35bar med T34, brukte bilen hver dag og mye tullkjøring for å si det mildt. Var absolutt ikke snill med den clutchen ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...