Punter Posted April 14, 2005 Posted April 14, 2005 Er det noen som kan svare meg på hva slags drivstofftype som er den beste for Granada V6'rn ? Da bilene var nye gikk de på Super 98. Idag finnes det så og si ingen stasjonermed det lenger. Forrige eier har kjørt på Golden Power 95 ( eller noe sånt ) fra Hydro Texaco i 3 år. Er det forsvarlig å kjøre på blyfri bensin i det hele tatt ? Mente at jeg hørte en gangi tiden at det var startskuddet for at motoren tilslutt skjærte seg. Er det noen som kan hjelpe, slik at jeg kan ta best vare på min gode motor ? '11 Focus 2,0 TDCI 140 hk '02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt) '00 Mondeo 1,8 Trend (solgt) '84 Granada 2.3 L jubileum (solgt) '97 Escort Si 1.6 ( solgt ) '87 Xr3i ( solgt ) '79 Granada 2.8 ( R.I.P ) '78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )
D.Toft Posted April 14, 2005 Posted April 14, 2005 rød 98, blyet.. ellers får du ventil flyt, det fikk en kompis av meg i sin 2.3..
Gran Posted April 14, 2005 Posted April 14, 2005 Kjenner folk som har kjørt de på 98 blyfri i masser av år, og de går like pent enda Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...
morty999 Posted April 14, 2005 Posted April 14, 2005 flaks da.. gamal 6'er skal alltid ha blybensin.. så kjør 98 bly
Anders Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 du får blytilsettning på benzeren Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
Gess Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 (edited) Granada V6 skal aller helst ha blybensin for å få smurt eksosventilene. Blybensin forsvant for en del år siden og ble erstattet av en tilsetning med blant annet eter. Denne fungerer på samme måte, det er den røde "bly" bensinen som de har på stasjonene. En ulempe med denne tilsetningen er at du risikerer avleiringer i gasseren og altså motorproblemer på lang sikt. Å kjøre på blyfri går greit en lang stund, men eksosventilen vil spise seg sakte men sikkert inn i toppen, noe som medfører ventiltikking. Dette kan justeres, men tilslutt vil ventilen ha spist seg inn i kjølekanalen, noe som sikkert er festlig. Jeg demonterte en sierramotor der ventilene hadde spist seg betydelig inn i toppen, dette gir dårlig flow og tap av hester. En tanke er jo å montere harde ventilseter eller finne topper fra sierra med harde ventilseter, men det koster jo penger. Blytilsetning har jeg hørt er det beste i det lange løp.Angående 98 kontra 95, så er jo det banketallet. Det er fullt mulig å kjøre på 95 om man justerer tenningen deretter, men det er jo mindre guff i bilen da, men man bør jo alikevel huske på å tilsette litt bly. Edited August 10, 2005 by Gess Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Punter Posted April 16, 2005 Author Posted April 16, 2005 Da har min forrige eier vært rimelig heldig med valg av bensintype, i og med han har kjørt så lenge med power bensinen. Det er ingen ventiltikking i motoren og den maler som en katt. Er derfor veldig ivrig å få beholdt den i den stand den er. Tror jeg går for 98 blyfri og tilsetter litt bly. '11 Focus 2,0 TDCI 140 hk '02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt) '00 Mondeo 1,8 Trend (solgt) '84 Granada 2.3 L jubileum (solgt) '97 Escort Si 1.6 ( solgt ) '87 Xr3i ( solgt ) '79 Granada 2.8 ( R.I.P ) '78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )
Gran Posted April 16, 2005 Posted April 16, 2005 Da har min forrige eier vært rimelig heldig med valg av bensintype, i og med han har kjørt så lenge med power bensinen. Det er ingen ventiltikking i motoren og den maler som en katt. Er derfor veldig ivrig å få beholdt den i den stand den er. Tror jeg går for 98 blyfri og tilsetter litt bly.<{POST_SNAPBACK}> SAY WHAT?Ikke ventiltikking? Trodde det var orginalt fra fabrikken Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...
2.8 injection Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 gjelder dette 2.8i produsert etter 1985 også? 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Vebba Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 rød 98, blyet.. ellers får du ventil flyt, det fikk en kompis av meg i sin 2.3..<{POST_SNAPBACK}> Offtopic: Hva er egentlig ventilflyt? Har trodd det var noe herlig jeg, alle ventilene flyter i vei ved f.eks et spesielt turtall Jeg bruker/har brukt blybensin på begge granadaene. Syns bilen fortjener såpass Kjøp blyerstatning på statoil, holder til 500 eller 1000 liter bensin. 40kr. Mener det koster en god del mer på shell og slikt.Forrige eieren av bilen brukte ikke blyerstatning, han kjørte på 2-taktsbensin Litt offtopic igjen: Ventilene tikker nesten verre enn en gammel traktor, så jeg burde ha fått justert dette... Noen som gjør slikt til en billig penge? "Ford" her borte skulle ha rundt 1000kr for jobben 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Gess Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Ventilflyt er vel når kamakslingen roterer så fort at den vil åpne ventilene før de har fått tid til å lukke seg, altså de blir stående åpne, flyter. Det var iallefall forklaringen jeg fikk. Hardere ventilfjører vil hjelpe på dette, men gi større belastning på kam og vippetøy.Å justere ventiler er ganske enkelt. Demonter toppdekslene, sett bilen i fri, sett en skralle eller lignende på veiven og skru rundt motoren til ventilene på en av sylindrene veksler, dvs idet den ene akkurat har kommet opp og den andre akkurat skal til å gå ned. Da kan du justere ventilen på en av de andre sylindrene. Husker ikke helt rekkefølgen, men det står beskrevet i Haynes boken. Du trenger også et føleblad. Juster ventilene en anelse trangere enn Haynes anbefaler, for å kompensere for grop i vippetøyet. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
bige Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 Forrige eieren av bilen brukte ikke blyerstatning, han kjørte på 2-taktsbensin huh.gifHva er forskjelden på 2-takt og 4 takt bensin brukt på en 4 takt bil motor ?( annet enn at 2takt bensin skal ha olje i seg ?)Ellers står det mye rart , har selv kjørt taunus 2,0 - 270 tkm med 95 blyfri , stilte bare ned tenningen 2 grader som ford annbefaler . Har bare eid 6 stk v6 forder og ford sier de skall tikke litt , da er det klaring ,mye bedre en når den ikke tikker da kan du brenne ventilen . og husk og stille på varm motor da åpningen forandrer seg fra kald.
Gess Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 (edited) På påhengser bruker man jo vanlig bensin med totaktsolje, (ja disse er totaktsmaskiner ), er vel ikke større forskjell enn det. Jeg var med å kjøre Record på bensin med olje, gikk greit, ryker litt mer. Greit at fordene skal tikke litt, men det skal jo ikke høres ut som et treskverk heller. Etter lang tids bruk vil ventilene spise seg litt inn i vippearmen slik at det blir vanskelig å måle avstanden. Det går da an å justere 0,05mm mindre avstand mellom ventil og vippetøy for å kompensere for dette. Avstandene i Haynes boken er oppgitt for kald motor og tar hensyn til det. Når det gjelder blyfri kontra vanlig, så går det bra veldig lenge, men uten harde seter vil ventilene spise seg inn i godset. Granadaklubben hadde en artikel om nettopp dette i forbindelse med at blybesinen forsvant. De hadde da åpnet en 2.3 maskin som stod i en bil som var brukt av staten i alle år og som hadde gått i en årrekke på blyfri bensin. Der hadde ventilene spist seg flere mm inn i toppen og var nær på å gå gjennom og inn i kjølekanalen. Edited August 10, 2005 by Gess Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Vebba Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 På påhengser bruker man jo vanlig bensin med totaktsolje, er vel ikke større forskjell enn det. Jeg var med å kjøre Record på bensin med olje, gikk greit, ryker litt mer. Greit at fordene skal tikke litt, men det skal jo ikke høres ut som et treskverk heller. Etter lang tids bruk vil ventilene spise seg litt inn i vippearmen slik at det blir vanskelig å måle avstanden. Det går da an å justere 0,05mm mindre avstand mellom ventil og vippetøy for å kompensere for dette. Avstandene i Haynes boken er oppgitt for kald motor og tar hensyn til det. Når det gjelder blyfri kontra vanlig, så går det bra veldig lenge, men uten harde seter vil ventilene spise seg inn i godset. Granadaklubben hadde en artikel om nettopp dette i forbindelse med at blybesinen forsvant. De hadde da åpnet en 2.3 maskin som stod i en bil som var brukt av staten i alle år og som hadde gått i en årrekke på blyfri bensin. Der hadde ventilene spist seg flere mm inn i toppen og var nær på å gå gjennom og inn i kjølekanalen.<{POST_SNAPBACK}> Påhengsmotorer er vanligvis 2-taktere også da Ventiljustering tør jeg ikke begynne med selv, selv om jeg var med på å justere på en gammel ford (traktor) i sommer. Men justering må gjøres uansett, så jeg må prøve å få lurt noen til å gjøre det til litt billigere enn tusenlappen Tenkte ikke det kostet så mye akkurat.... 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
twin turbo Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 2.8 fra 85 mener eg skal tåle blyfri dei før skal ha bly. juster på kald motor vis det er det som står i papirer du får. det er vel 0.4 på innsug og 0.35 på utblås trehjulsykel
Vebba Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Joda, jeg justerte ventilene jeg.... To uker etter var den like ille igjen 2,8 skal straks inn nå, hvis alt går etter planen 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
jcegeland Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 2.8 fra 85 mener eg skal tåle blyfri dei før skal ha bly. juster på kald motor vis det er det som står i papirer du får. det er vel 0.4 på innsug og 0.35 på utblåsMin 86 Scorpio 2.8i 4x4 bruker 98 med bly 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)
to far gone Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 2.8 fra 85 mener eg skal tåle blyfri dei før skal ha bly. juster på kald motor vis det er det som står i papirer du får. det er vel 0.4 på innsug og 0.35 på utblåsMin 86 Scorpio 2.8i 4x4 bruker 98 med bly riktig det ingen 2.8i som orginalt har herdet eksos seter inkludert 86 mod det har jeg selv sjekket men etter 86 vet jeg ikke HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
GranadaMK1 Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 (edited) Bare i bergen vi forsatt har 98 blybensin på essostasjoner?Bra vi henger litt etter da... Edited October 29, 2005 by GranadaMK1 Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod
Vebba Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 Bare i bergen vi forsatt har 98 blybensin på essostasjoner?Bra vi henger litt etter da... Har faktisk blybensin på esso her også.... Men jeg fyller vanlig blyfri og fyller etter bly. Tror det er billigere. Ikke det at jeg har sjekket prisene på blybensinen ennå men 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now