Jump to content

Girkasse


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Vurderer bygge om bilen min til 2wd.

Jeg har hatt flere med T5 kasse før, og er dritt lei de girkassene.

 

Trenger litt tips om hvordan kasser som er kurant til en cosworth.

Motoren min er en 380hester med 529nm å skal brukes til vei og bane.

Hva bruker folk som erstatning?

Veit flere bruker standard Doch kasse, hvordan holder de?

BMW girkasse?? annet??

 

Tips og forslag ønskes :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tremec har men den liker vell ikkje giring på høyt turtall

Se på denne videoen xXx.

Den bilen kjører med standard synkronisert tremec tko 600.

Virker det som den har problem med å gire på høye turtall??

 

Ryktet om at tremec er treg å gire på høye turtall er STERKT overdrevet.

Men den sliter litt med synkronisering ved leking når turtall er høyt og bakhulene har lite fart.

Ellers så er det en kjempekasse spør du meg. Fungerer veldig bra, alt av deler er tilgjengelig hvis det skjer noe, enkel å skru på, prisen og deleprisen er lav, ombygningen er meget enkel og krever lite.

Og man får doginnmat til den, hvis det er ønskelig.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

enig med breda her. tremec er vel greit å gå for. Virker som greie kasser men selfølheli noen bakdeler som breda sier, men trur ikkje det er så mange andre i samme prisklasse som egentli er noe bedre når alt kommer til alt...

 

Bmw kassene er noe oppskrytt vil eg tru da eg ikkje har sett så mange som faktisk har takla noe serli når effekt faktisk kommer ned i bakken.(rekner med du tenker på zf kassa fra 325,m3+div)

når ein ser fatiske tall på kva kassa skal tåle så koster det fort mye vis du vil ha kasse som tåler mye efekt over lang tid.

 

Det er vel hovudsakli bomgiring og mye moment tidli som tar liv av kasser.

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

supra(mk4) turbo 6trins kassa tåler faktisk veldig mye. men disse er dyre brukte. koster rundt 30lapper brukt. og koster rundt 70lapper ny i usa og ut fra toyota forhandler i mitt område ca.127 000,-kr ny. så til den prisen kan kjøpe mye annet.

Link to comment
Share on other sites

samma vil jeg si om cosworth t5 kassene også. ja. stort forskjell mellom 5-10lapper(disse må borti mot alltid overhales) og 30lapper. men t5 kassene tåler heller ikke så mye.

 

G-force er et spennende valg. savner litt flere erfaringer, på dette forumet er vel kun en som har dette, som jeg vet om hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hovudsakli bomgiring og mye moment tidli som tar liv av kasser.

Det er leking og herjing som tar kasser. Skjeldent du ser en bil rase kasse bare ved pådrag på motorvei på 4 gir. Skjer det også, men....ikke der det hovedsaklig ligger.

Alle gangene jeg har hatt problemer med synk på kassa mi har vært på banekjøring. Ikke et eneste feilslag på gata.

 

OG jeg personlig ser på tremec som et veldig godt egnet produkt til cosworth, da det er storebroren til t5, som gjør tilpassing i bilen meget enkelt. Dette da kontra supra eller bmw, hvor det må gjøres MYE mer for å få den på plass og klar til bruk.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

eg har ingen erfaring selv med hverken tremec eller g force. eg skulle bare gi fyren noen alternativer å eg har hørt en plass att tremec ikkje var så fan av høye turtall. men en kylling blir straks til en hel høne flokk.... ;-)

hvordan er tremec støy messig da ???

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Tremec har skrå drev, både i synk og dogutgaven, så den er som girkassa på enhver annen fabrikksbil. Helt stille og fin.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

regner med at mt75 girkasse med ludde drevsats, er rimelig bolt on. men den drevsats`n kosta litt den også.

 

Jeg venter på min nye kasse fra Ludde. Er litt spent på å prøve den. Andremann i Norge som har kjøpt. Hadde visst solgt en for 5 år siden :)

 

Og prisen er IKKE gale! Er dogbox. Den er ikke rimelig bolt-on. Den ER bolt-on i Mt-75 kasse!

 

Snakket med noen svensker som har kjørt med denne kassen. I Sverige går det Cosworth'er med 7-800 motorhester som har kjørt med disse kassene i 3-5 år, uten noen problemer.

Han som forhandler Ludde-kassene i Norge hadde aldri tatt imot en kasse som var skjedd noe med heller, så lover jo bra :)

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter på min nye kasse fra Ludde. Er litt spent på å prøve den. Andremann i Norge som har kjøpt. Hadde visst solgt en for 5 år siden :)

 

Og prisen er IKKE gale! Er dogbox. Den er ikke rimelig bolt-on. Den ER bolt-on i Mt-75 kasse!

 

Snakket med noen svensker som har kjørt med denne kassen. I Sverige går det Cosworth'er med 7-800 motorhester som har kjørt med disse kassene i 3-5 år, uten noen problemer.

Han som forhandler Ludde-kassene i Norge hadde aldri tatt imot en kasse som var skjedd noe med heller, så lover jo bra :)

 

Skal du kjøre 2wd eller 4x4? Blir spennende å se hvordan denne funker :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

hva måtte du gi for Ludde kassa? kjøpte du ferdig montert eller bare drevsatsen? hvem i norge er forhandler?

 

Slipper unna momsen på den. Koster 35.000 SEK, dvs 30.000 NOK, ferdig montert i kasse :) Uten å levere fra seg en kasse også. Er en kar på Østlandet som er forhandler. Er du interessert kan du få nummeret :)

 

Skal du kjøre 2wd eller 4x4? Blir spennende å se hvordan denne funker :)

 

Kjører 4x4 :) Ja blir spennende å se ;)

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Men den sliter litt med synkronisering ved leking når turtall er høyt og bakhulene har lite fart.

Ellers så er det en kjempekasse spør du meg. Fungerer veldig bra, alt av deler er tilgjengelig hvis det skjer noe, enkel å skru på, prisen og deleprisen er lav, ombygningen er meget enkel og krever lite.

Jeg mener at problematikker opp mot synk-ringer henger nøye sammen med valg av clutch og svinghjul. Ett tungt originalsvinghjul, stor og tung 240 mm trykkplate og en "blytung" 6 puck lamell er døden for raske gearinger. Dette er altså ikke gearkassen sin skyld.

Man skal huske på at det er synkringene som alene må bremse den 6 puckede slipesteinen ned i turtall i løpet av 1/3-1/2 sek. Tenk på det for det er litt av en jobb.

Olje med GODE synkring egenskaper er også viktig, men dette blir oversett i mange tilfeller.

Små og lette flerplateclutcher ruler totalt akkurat her. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Finnes modifikasjoner som kan gjøres med tkoen som gjør at den girer kjappere. Er et kjent problem at de 3 alternative shifterplasseringene gjør railsystemet tregt. Libertygears utfører modifikasjoner på lokk og rail for rundt 2000,-

 

Dette blir gjort på bla. dogboxene for her kan man ikke ha noe treghet i systemet.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...