driver Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 Noen som har tips, byttet klosser på en 96 mondeo 4x4 fremme. Får ikke bremsene til å ta, virker som det er luft i systemet men har luftet og byttet ut all bremseveske.Har luftet de på den gamle måten, og med vacum og trykk, med og uten motor i gangNoen som har peiling eller tips? Mondeo 2.5 V6 95
Sierra-Ole Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 Dersom pedalen får trykk, men den komprimerer seg. Dvs. går langsomt ned mot gulvet, og du må bygge opp trykk med foten for å oppretholde bremsekraft er det luft som er problemet. Lufting foregår med motoren av, og du begynner med hjulet lengst borte fra bkf. Det vil si først høyre bak, venstre bak, høyre fremme og til slutt venstre fremme. Har du vert litt slurvete med å fylle opp bremseveskeholderen under lufting, og nivået har kommet for lavt, må du gjøre om jobben fra begynnelsen av. Dersom calippere har vert av, sjekk at du ikke har byttet om venstre og høyre calipper. Luftenippel skal vere på oppsiden og bremserøret sitt innløp på undersiden. Har du sjekket bremseslanger? Dem kan bli tette og dem kan også få blører. Når det gjelder vacum lufting er det noe jeg ikke liker, men det er bare fordi jeg liker gamlemåten best. Det fungerer selfølgelig. Men jeg føler jeg har mer kontroll når jeg ser veska kommer med kraft ut av calipperen, og har mer kontroll over hvor mye luftbobler jeg ser i slangen. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
driver Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 Dersom pedalen får trykk, men den komprimerer seg. Dvs. går langsomt ned mot gulvet, og du må bygge opp trykk med foten for å oppretholde bremsekraft er det luft som er problemet. Lufting foregår med motoren av, og du begynner med hjulet lengst borte fra bkf. Det vil si først høyre bak, venstre bak, høyre fremme og til slutt venstre fremme. Har du vert litt slurvete med å fylle opp bremseveskeholderen under lufting, og nivået har kommet for lavt, må du gjøre om jobben fra begynnelsen av. Dersom calippere har vert av, sjekk at du ikke har byttet om venstre og høyre calipper. Luftenippel skal vere på oppsiden og bremserøret sitt innløp på undersiden. Har du sjekket bremseslanger? Dem kan bli tette og dem kan også få blører. Når det gjelder vacum lufting er det noe jeg ikke liker, men det er bare fordi jeg liker gamlemåten best. Det fungerer selfølgelig. Men jeg føler jeg har mer kontroll når jeg ser veska kommer med kraft ut av calipperen, og har mer kontroll over hvor mye luftbobler jeg ser i slangen. Ok takk, skal sjekke ut om det er 1 eller 2 slanger som er tette Mondeo 2.5 V6 95
dohcboy Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 MEN hvorfor lufte bremser når man skifter klosser ELLER begge deler,skiver og klosser ??? man klemmer inn stemplet,klasker på nye klosser -> ferdi, om du kunn har skifta klossene så kan d hende at du har slitekant i skiva, å da kan d være den som gjør d slik at bremsene ikke tar skikkeli Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
driver Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 (edited) MEN hvorfor lufte bremser når man skifter klosser ELLER begge deler,skiver og klosser ??? man klemmer inn stemplet,klasker på nye klosser -> ferdi, om du kunn har skifta klossene så kan d hende at du har slitekant i skiva, å da kan d være den som gjør d slik at bremsene ikke tar skikkeli Joda byttet kun klosset i utgangspungtet, men så var bremsevesken så grumset at jeg tok den ogIkke slitekanter Edited August 2, 2011 by driver Mondeo 2.5 V6 95
dohcboy Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 ja men daså da var jo saken grei Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
D.Toft Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 er den bare myk slik at du må presse hardere? slik var min etter å ha byttet skiver, klosser og veske. luftet mer, men ble ikke bedre.MEN, etter å ha kjørt litt, så er bremsene som nye, ikke myk pedal lenger, så min konkluksjon er at bremseklossene må kjøres inn
driver Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 er den bare myk slik at du må presse hardere? slik var min etter å ha byttet skiver, klosser og veske. luftet mer, men ble ikke bedre.MEN, etter å ha kjørt litt, så er bremsene som nye, ikke myk pedal lenger, så min konkluksjon er at bremseklossene må kjøres inn Skal teste ut det, hva tenker du på "LITT" noen km eller mil? Mondeo 2.5 V6 95
D.Toft Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 er nærmere mil enn km nei ikke godt å si, da det er kjærringen som kjører vil tippe ca 1 uke, med da 7km for dagen... altså rundt 35km med bremsing.. ikke bare en "langtur" på 35km
driver Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 er nærmere mil enn km nei ikke godt å si, da det er kjærringen som kjører vil tippe ca 1 uke, med da 7km for dagen... altså rundt 35km med bremsing.. ikke bare en "langtur" på 35km Den e go Mondeo 2.5 V6 95
driver Posted August 3, 2011 Author Posted August 3, 2011 hva merke på klossene? Biltema Mondeo 2.5 V6 95
Sierra-Ole Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 BiltemaDu kommer til å slite med rust på skivene dine, biltema sine klosser har lite slipepartikkler i seg. Å er vel heller ikke noe å anbefale heller. Du får kjøpt gode og billige uorginale bremser på brems.no, EBC Ultimax. Bremser er noe som er viktig. Angående innkjøring er det greit, men pedalen skal vere hard og ikke pulserende eller mjuk ved brems. Da er det luft i systemet. Med mindre noen har klusset med staget til bremsepedalen som går inn i stempelet til hovudsylinderen. Da kan du oppleve å ha bremsekraft selv med pedalen ute, eller at du ikke får bremsekraft før pedalen har gått langt inn. Men du har ikke hatt bremsekraftforsterkeren av rekner jeg med, siden du bare skulle bytte veske. Pedalen var god å hard før bytte av veske? 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
D.Toft Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 anbefaler at du bytter klosser.vet om flere som har hatt tema klosser og da har selve bremsebelegget sluppet fra stålet... livsfarlig..
driver Posted August 3, 2011 Author Posted August 3, 2011 Du kommer til å slite med rust på skivene dine, biltema sine klosser har lite slipepartikkler i seg. Å er vel heller ikke noe å anbefale heller. Du får kjøpt gode og billige uorginale bremser på brems.no, EBC Ultimax. Bremser er noe som er viktig. Angående innkjøring er det greit, men pedalen skal vere hard og ikke pulserende eller mjuk ved brems. Da er det luft i systemet. Med mindre noen har klusset med staget til bremsepedalen som går inn i stempelet til hovudsylinderen. Da kan du oppleve å ha bremsekraft selv med pedalen ute, eller at du ikke får bremsekraft før pedalen har gått langt inn. Men du har ikke hatt bremsekraftforsterkeren av rekner jeg med, siden du bare skulle bytte veske. Pedalen var god å hard før bytte av veske? Joda pedalen var fin og ikke noe annet er tuklet med, så jeg er enig at det er luft i systemet. får det bare ikke ut anbefaler at du bytter klosser.vet om flere som har hatt tema klosser og da har selve bremsebelegget sluppet fra stålet... livsfarlig.. Ok, takk for tipset.Meca er vel grei ? Mondeo 2.5 V6 95
D.Toft Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 meca er sikkert ok dem har ikke brukt dem så vet ikke hva merke på klossene dems, bruker mintex klosser selv
Sierra-Ole Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 Meca forhandler med mintex, var iallefall det ei vennine av meg hadde fått da ho bestillte derfra. Er også mintex du får hos Mekonomen. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now