Bø-cosworth Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Hei , Skulle endeli starte opp bilen her om dagen etter at den har stått noen måneder (oveerhalt motor , bytta bensinpumpe ++) Men det var ikkje noe liv i bensinpumpa (som er ny) , fant ut at de ikkje var noe strømm der ..prøvde med strømm rett innpå då virka den heilt fint ... Hvilket av de 2 gule releene på passasjersiden er det som går til bensinpumpa og er de noe ant eg kan sjekke ? virka jo når eg satte den i fra meg .Er ein sendan 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 ta vekk bagasjematta og reservehjulet så finner du en kolisjonssensor eller hva det er neddi der.På den er det en bryter som sikkert har slått ut og dermed kutter strømmen til bensinpumpa.Så titt litt på den.Kan godt være rele også altså.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bø-cosworth Posted August 1, 2011 Author Share Posted August 1, 2011 ta vekk bagasjematta og reservehjulet så finner du en kolisjonssensor eller hva det er neddi der.På den er det en bryter som sikkert har slått ut og dermed kutter strømmen til bensinpumpa.Så titt litt på den.Kan godt være rele også altså..Har sjekka bryteren , er ikkje den Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 (edited) mener den +til pumpa er den litt tykke svart med rød stripe på som går fra rele og bak, så finner du den på eit rele er det det som er til pumpa. Edited August 1, 2011 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Finnes det fortsatt Cosworther med orginal ledningsnett til pumpa??!! Begge releene er til pumpa.. The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Releene står inni bilen, mener det er ved hanskerommet. Er to gule releer der. Den med rød og svart ledning på er til pumpen Men gjør regning med at ledningene er dårlige og at du må legge opp to nye ledninger bak til pumpen. Det er jo typisk problem. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Husk å sjekk jording til rele, det er som oftest denne som er problem.Denne er styrt. Så viss du legger opp egen jording direkte til rele, vil pumpa gå hele tiden så sant tenning er på. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bø-cosworth Posted August 1, 2011 Author Share Posted August 1, 2011 Hmm , sikker like greit å bare legge opp et par nye ledninger då ..takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smistad Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 (edited) Bare å kjøpe ett " ekstralys" reele på Biltema. Tror det er en blå, en grønn og svart og rød. Rød på pluss pol. Svart på minus pol. Grønn styrestrøm fra svits. Blå pluss på pumpen. Lag en kjøt sånn at du får en jord ned til pumpen og. Veldig enkel måte. Håper det hjelper:-) Edited August 2, 2011 by Smistad Busskort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 På gamle Forder er orginale strømledninga til bensinpumpa svart og rød, og brune ledninger er alltid ei jordledning av en eller anna form, enten direkte eller brutt.Ene gule releet ved hjernen er til bensinpumpa, og det er det med den tykke svart/røde ledninga på. Andre releet er strøm til motorstyringa.Styrestrømmen til begger releene aktiveres av strøm fra hakk 2 på tenningslåsen. Rele til bensinpumpa aktiveres av hjernen ved at den jorder styrekretsen i releet.Kunn + strøm til pumpa er styrt av rele. Husk å sjekk jording til rele, det er som oftest denne som er problem.Denne er styrt. Så viss du legger opp egen jording direkte til rele, vil pumpa gå hele tiden så sant tenning er på.Feil i tilkoplinga mot hjernen som er vanlig da, eller transistorstyringa inni hjernen? Styringa går jo via ECU og vidre igjennom motorstyringsjordingen ut til jordingspungtet på motor. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Feil i tilkoplinga mot hjernen som er vanlig da, eller transistorstyringa inni hjernen? Styringa går jo via ECU og vidre igjennom motorstyringsjordingen ut til jordingspungtet på motor. Det kan nok være begge deler. Men jeg har vært borti vertfall tre tilfeller der det har vært styringen i hjernen som er problemet, der jeg har målt ut ledningsnettet og vet at det er i orden. Så jeg vil tro at det er det mest vanlig at feilen ligger i ECU.Men er jo ikke så rart at slike ting kan oppstå heller, er jo over 20år gammel elektronikk så Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bø-cosworth Posted August 3, 2011 Author Share Posted August 3, 2011 hmm ja , men skjønner ikkje heilt koffor de plutselig ikkje virker no virka jo når eg satt den fra meg og har ikkje hatt noe problem med det før . Noen kontakter eller noe eg sku ha sjekka ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Gjør ett lite eksperiment f.eks. Ta av hjernen, og finn fram til ledningen som går til bensinpumperele fra hjernen. Kan hende det er lettere å finne den om du tar av dekslet på kontakten. Når du har funnet rett pinne i kontakten til hjernen så stikker du inn en ledningstump som du har avisolert i begge endene. Slå tenninga på hakk2, og før den løste enden av ledningstumpen mot ett godt jordingspungt. Om pumpa starter nå så ligger problemet enten i transistoren inni hjerna som styrer releet, eller i tilkoplinga til hjernen, eller jordinga av hjernen. Om pumpa ikke starter så ligger problemet ifra kontakten til hjernen og en plass utover i kretsen til pumperele, og du må konsntrere feilsøking rundt releet og størmforsyningen dit. Dårlig kontakt i kontakten mot hjernen er ett ikke uvanlig problem. Om problemet ligger i hjernen så er bytte av transistor en enkel reperasjon for en som kjenner ECUen. Om reprasjon ikke er et alternativ så kan du styre bensinpumpa på samme måte som i rallycrossbiler, som har bensinpumpe som aktiveres av oljetrykkbryteren på motor. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now