Jump to content

Ingen strømm til bensinpumpe


Bø-cosworth

Recommended Posts

Hei , Skulle endeli starte opp bilen her om dagen etter at den har stått noen måneder (oveerhalt motor , bytta bensinpumpe ++)

Men det var ikkje noe liv i bensinpumpa (som er ny) , fant ut at de ikkje var noe strømm der ..

prøvde med strømm rett innpå då virka den heilt fint ...

Hvilket av de 2 gule releene på passasjersiden er det som går til bensinpumpa og er de noe ant eg kan sjekke ? virka jo når eg satte den i fra meg .

Er ein sendan 4x4

Link to comment
Share on other sites

ta vekk bagasjematta og reservehjulet så finner du en kolisjonssensor eller hva det er neddi der.

På den er det en bryter som sikkert har slått ut og dermed kutter strømmen til bensinpumpa.

Så titt litt på den.

Kan godt være rele også altså..

Har sjekka bryteren , er ikkje den <_<

Link to comment
Share on other sites

Releene står inni bilen, mener det er ved hanskerommet. Er to gule releer der. Den med rød og svart ledning på er til pumpen :)

Men gjør regning med at ledningene er dårlige og at du må legge opp to nye ledninger bak til pumpen. Det er jo typisk problem.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Bare å kjøpe ett " ekstralys" reele på Biltema. Tror det er en blå, en grønn og svart og rød. Rød på pluss pol. Svart på minus pol. Grønn styrestrøm fra svits. Blå pluss på pumpen. Lag en kjøt sånn at du får en jord ned til pumpen og. Veldig enkel måte. Håper det hjelper:-)

Edited by Smistad

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

På gamle Forder er orginale strømledninga til bensinpumpa svart og rød, og brune ledninger er alltid ei jordledning av en eller anna form, enten direkte eller brutt.

Ene gule releet ved hjernen er til bensinpumpa, og det er det med den tykke svart/røde ledninga på. Andre releet er strøm til motorstyringa.

Styrestrømmen til begger releene aktiveres av strøm fra hakk 2 på tenningslåsen. Rele til bensinpumpa aktiveres av hjernen ved at den jorder styrekretsen i releet.

Kunn + strøm til pumpa er styrt av rele.

 

Husk å sjekk jording til rele, det er som oftest denne som er problem.

Denne er styrt. Så viss du legger opp egen jording direkte til rele, vil pumpa gå hele tiden så sant tenning er på.

Feil i tilkoplinga mot hjernen som er vanlig da, eller transistorstyringa inni hjernen? Styringa går jo via ECU og vidre igjennom motorstyringsjordingen ut til jordingspungtet på motor.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Feil i tilkoplinga mot hjernen som er vanlig da, eller transistorstyringa inni hjernen? Styringa går jo via ECU og vidre igjennom motorstyringsjordingen ut til jordingspungtet på motor.

 

Det kan nok være begge deler. Men jeg har vært borti vertfall tre tilfeller der det har vært styringen i hjernen som er problemet, der jeg har målt ut ledningsnettet og vet at det er i orden. Så jeg vil tro at det er det mest vanlig at feilen ligger i ECU.

Men er jo ikke så rart at slike ting kan oppstå heller, er jo over 20år gammel elektronikk så :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Gjør ett lite eksperiment f.eks. Ta av hjernen, og finn fram til ledningen som går til bensinpumperele fra hjernen. Kan hende det er lettere å finne den om du tar av dekslet på kontakten. Når du har funnet rett pinne i kontakten til hjernen så stikker du inn en ledningstump som du har avisolert i begge endene. Slå tenninga på hakk2, og før den løste enden av ledningstumpen mot ett godt jordingspungt. Om pumpa starter nå så ligger problemet enten i transistoren inni hjerna som styrer releet, eller i tilkoplinga til hjernen, eller jordinga av hjernen. Om pumpa ikke starter så ligger problemet ifra kontakten til hjernen og en plass utover i kretsen til pumperele, og du må konsntrere feilsøking rundt releet og størmforsyningen dit. Dårlig kontakt i kontakten mot hjernen er ett ikke uvanlig problem. Om problemet ligger i hjernen så er bytte av transistor en enkel reperasjon for en som kjenner ECUen. Om reprasjon ikke er et alternativ så kan du styre bensinpumpa på samme måte som i rallycrossbiler, som har bensinpumpe som aktiveres av oljetrykkbryteren på motor.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...