Jump to content

2.0 DOHC topp


Fredrik92

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte meg en brukt men overhalt topp her på forumet, når jeg fikk den hjem etter frakt fra Trondheim til Bergen så tok eg av toppdekslet og så at den ene lagerbukken på kamakselen nærmest kamhjulet stod på skrå oppå akselen og den hadde kilt seg på gjengetappen.

 

Så det jeg lurer på er om de lagerbukkene er LINJEBORRET? eller kan jeg ta en lager bukk fra en identisk topp? Har 2 topper... noen som kan svare meg på dette?

kan komme med bilder vist forklaringen var dårlig.

 

Takker for hjelp på forhånd ;)

 

-Fredrik

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

nei.. de er ikke tilpasset til en spessiel kam, så kammene kan du bytte om som du vil..

 

trur ikke jeg vill brukt de kamme der.. støpejernskammer (som dohc'en har) trekkes til i 3 omganger for å forsikre seg om at de blir skrud helt rett ned å sørge for at kammen for jevn belastning fra ventilfjørene.. desuten kan bukkene kile seg fast å lage stygge riper i både kam å bukk om ene mutteren på bukken blir skrudd helt ned imens den andre ikke..

Link to comment
Share on other sites

I teorien skal du vel ikke sette på andre kambukker, men jeg har gjort det selv både på en golf og en sierra DOHC.. og de går enda B)

Dette var da 1 stk bukk som blei skiftet på begge bilene.

Edited by HoelRacing

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

vanskeli å se om d var noen skade i lagerbukken,men for meg ser d ut som om dem kunn har satt bukken løst på pinnebolten, så du kan nok fint sette den på plass slik den ska være :)

 

den var kilt på gjengetappen, har tatt den av tatt den på riktig, men måtte bruke flattskrujern og litt makt for å få den av tappen den var kilt på...

 

inni lagerbukken er det synlige hakk som har gnagd på kamakselen mens den stod skjevt... kjenner det kjempegodt med fingen + skader på kantene, skarpere kanter noen steder... skal prøve å fikse den, men e litt skeptisk til det :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...