link Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 heisann !lurte på om noen vet ca hva effekt man kan vente av og montere 2stk doble webere, og kvassere kamm, porte eksos og innsug, og høvla toppen, og stilit hissigere tenning, og ett bra grenrør og 2.5tom eksos ca ? mvh steffen ford sierra 3dørs 1986mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Fra 130 til oppimot 200hk. Alt etter specs på delene som er brukt. F.eks portinga av toppen og grenrør. Noe spesifikt går det ikke å gjette på uten mer presise spesifikasjoner. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
link Posted July 28, 2011 Author Share Posted July 28, 2011 eg vil få portet og høvlet toppen max, vet ikkje ka mål det er på det, men det finner eg vel uttav, vet ikkje hvilke forgassere eg skal ha, men skal vere 2 stk doble, helst så heftige så mulig, skal og ha en hissig kvass kamm, og grenrør blir vel kjøpt fra ebay eller noe. noe mere eg kan gjere for og hente ut litt mere hk uten og montere snurre? ford sierra 3dørs 1986mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 (edited) eg vil få portet og høvlet toppen max, vet ikkje ka mål det er på det, men det finner eg vel uttav, vet ikkje hvilke forgassere eg skal ha, men skal vere 2 stk doble, helst så heftige så mulig, skal og ha en hissig kvass kamm, og grenrør blir vel kjøpt fra ebay eller noe. noe mere eg kan gjere for og hente ut litt mere hk uten og montere snurre?Hvis du ønsker å få ett godt resultat så må du prioritere portingen av toppen noe rundt 5 ganger høyere enn noen av de andre delene. Grunnen er at OHC toppen er svært spesiell og vanskelig og porte korrekt.Her er to alternativer:http://www.anorrback.fi/http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html Jeg mener at det absolutt mest effektive du kan gjøre utenom dette er å øke slanglenden på veiven fra 77 mm og opp til ca. 81 mm. En bil med en motor som har denne kombinasjonen vil med en enkelt Holly 350 eller 500 CFM trimforgasser påmontert det originale forgasserinnsuget og en mild trimkam som Piper OHC134 eller Kent FR34, i praksis gå mye bedre enn mange andre biler med en "tilfeldig" portet topp, 2 x dobble forgassere, "hissig kvass kamm" osv osv. En liten histore fra ett bremstreff. Det kom en Escort MK1 inn på rullen med "heftig" trimmet 2,0 OHC med 2 dobble 48 mm forgasser, "heftig kvass kamm", "heftig" portet topp med store ventiler osv. Bilen hørtes skikkelig hissig ut og eieren gasset, ruset motoren og stod i.Motoren gikk helt rent gjennom pullet så det var i grunnen ingenting galt. Resultatet ble 135 hk på hjul. Dette er ikke uvanlig. Hvis ikke toppen modifiseres KORREKT, så hjelper det ingenting å sette på "svære heftige" deler. Med en tilfeldig porting BLIR resultatet revva. Gjentar: KORREKT modifisert topplokk betyr absolutt ALT når man ønsker å trimme Ford OHC. Edited July 29, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Det er også DYRT å få skikkelig effekt, regn med minst 20k for å nærme deg 150hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 (edited) Det stemmer. Det ligger fra ca. 1500,- til 3000,- pr. sylinder og folk flest vil heller kjøpe svære forgassere og grenrør for pengene.http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html Edited July 29, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
link Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 tenkte og få de skikkelig til, men har fått bra pris på en 2.9 v6 som vist sku passe oppi, så lurer på og slå til der, da det blir endel billigere. men går jo an og sette motoren i bukk og ha den som ett litt "langtids" suge-trim prosjekt.. ford sierra 3dørs 1986mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 (edited) @RS1000, porter du ? evnt anbefaler du noen som kan ohc ? Edited July 30, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 (edited) tenkte og få de skikkelig til, men har fått bra pris på en 2.9 v6 som vist sku passe oppi, så lurer på og slå til der, da det blir endel billigere. men går jo an og sette motoren i bukk og ha den som ett litt "langtids" suge-trim prosjekt..2,9 motorer er som du vet oppgitt til 145 hk, men det er fordi den er nedkvelt med bl.a. elendig eksoanlegg og manifolder. Det koster ikke mye å få ut 155-160 hk fra en 2,9 motor og hvis du så setter i en trimkam så øker det selvsagt ytterligere. Dette blir billigere enn hente tilsvarende effekt fra en sugetrimmet OHC. @RS1000, porter du ? evnt anbefaler du noen som kan ohc ? Nja, jeg har fomlet rundt med rettsliper på egne topper som så mange andre, men på en OHC topp er innsugskanalene ALT for store og har også feil utforming. Man trenger altså en kar som forstår og aksepterer at innsugskanalene må gjøres MINDRE og som har det rette stoffet liggende klart til bruk. I tillegg trenger OHC toppene helt spesielle innsugsventiler for å fungere godt. Jeg har ikke sett noen som er så opptatt av små og effektive innsugskanaler som mannen i linken under her. Jeg mener derfor at det er rette plassen å henvende seg hvis man vil FORBEDRE (i motsetning til å anta, håpe og tro at en tilfeldig "flødekonge" vet hva han driver med) effektpotensialet i en støpejerns OHC topp. http://www.anorrback.fi/ Edited July 30, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
link Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 tror eg går for den 2.9en eg da.leste i ene tråden din på v6 motorer, og ser ut som det kan bli bra med den motoren i sierraen ja. ford sierra 3dørs 1986mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 tror eg går for den 2.9en eg da.leste i ene tråden din på v6 motorer, og ser ut som det kan bli bra med den motoren i sierraen ja.Det er fordeler og ulemper med det meste så det er bare å fortsette å undersøke. Personlig mener jeg at 2,9 motoren er ganske kraftig undervurdert, noe Skogenracing ettertrykkelig har bevist på sin måte. Se V6 tråden til "STAFF". Der er også endel info. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now