Jump to content

Gripper diff


a.cosworth

Recommended Posts

Fikk nå testet en gripper diff på en 2wd cosworth.

Da diffen var løs var det ingen spesielle lyder når man vridde rundt. Det var heller ingen spesielle lyder når den var montert på bilen i bukken.

Men, da jeg tok en test tur med bilen etter montering så var det noen lyder jeg vil få bekreftet at er normale/unormale.

Når man har fult ratt utslag og kjører i sirkel på 1gir så kommer det, ikke altid og ikke kontinuerelig, noen "klunkelyder" som som er rimelig kraftig. Når man ratter opp for så å kjøre rett fram og fortsatt på 1gir så kan det, etter et par meter rett fram, komme 2-3 "klunk". Disse "klunkene" er rimelig kraftig, man kjenner de i bilen og det er ikke "slepe" lyder (at man drar med seg ene hjulet ved full sving) som på noen andre differ.

Det kan virke litt unormalt (derfor jeg spør om noen har vært med på lignende eller har like tendenser på sin Gripper), ettersom det ikke er slike lyder/tendenser på en Quaife diff, eller andre differ jeg har kjørt med.

 

Noen som kan slenge inn et godt ord?

Edited by a.cosworth

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Mulig at det kanskje er feil olje?

om de snakker om det samme i denne linken

http://corvetteclub.....php?f=8&t=5234

 

- Alexander

 

"Har hatt det samme på min nå for en måned siden. Brukte Dynocat med LS slip,,men det funka ikke, det knaka og kneppa så sinsykt at man trur det er den siste turen med den diffen.

 

Men jeg bytta olje en gang til. Kjøpte Valvoline 80/90 olje hos Stolen, kjøpte også noe som heter Mighty slip, to tuber og fylte på ! VIPS så var problemet løst!.

 

Jeg hadde diffen på benken i to mnd uten olje på og skifta lagere og yoker, trur vel at lamelene tørker ut sånn at det må mye Slipolje til for å få bort de stygge lydene."

Edited by alelys
Link to comment
Share on other sites

Hm, det kan faktisk høre ut som noe lignende ja.

Men vil ha bekreftelser/innspill fra noen som har Gripper/har kjørt, ettersom den er kjent for å være litt hissig til gatebruk, men, det var da isåfall voldsomt! hehe

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg tro roer seg ned etter "innkjøring" og bruk av riktig olje, med lammeldiff og om det skal kjøres noe banekjøring vil jeg anbefale å bruke Castrol sin gear/aksel olje med LS tilsetning og 80/130 gradering tror jeg det er. Har god erfaring med denne olja, har prøvd oljer med 80/90 gradring og de virker som er boss etter en skikkelig banedag mens castrol olja virker som holder bra en hel sessong.

Link to comment
Share on other sites

Eg lånte kompisen min sin sedan cossie en dag og den hadde gripper diff. Det smalt og knaket og eg var sikker på at den var ferdig. Men den skulle visst være slik. Eg blei heilt stressa av alle lydene men blei vant til de etterhvert. Tåler juling de der. Og det er bare i lave hastigheter i sving at de bråker. Lager de lyd rett fram så er det noe galt.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg tro roer seg ned etter "innkjøring" og bruk av riktig olje, med lammeldiff og om det skal kjøres noe banekjøring vil jeg anbefale å bruke Castrol sin gear/aksel olje med LS tilsetning og 80/130 gradering tror jeg det er. Har god erfaring med denne olja, har prøvd oljer med 80/90 gradring og de virker som er boss etter en skikkelig banedag mens castrol olja virker som holder bra en hel sessong.

 

Ja, om jeg ikke husker helt feil så var det den olje vi brukte. :-)

 

Eg lånte kompisen min sin sedan cossie en dag og den hadde gripper diff. Det smalt og knaket og eg var sikker på at den var ferdig. Men den skulle visst være slik. Eg blei heilt stressa av alle lydene men blei vant til de etterhvert. Tåler juling de der. Og det er bare i lave hastigheter i sving at de bråker. Lager de lyd rett fram så er det noe galt.

 

Ja, er slik vi også har "forstått det" utifra det noen har hørt som har hørte det av en eller annen bla bla bla.

Hadde vært kjekt å fått det bekreftet av noen som bruker eller har undersøkt og fått "rett" svar. :-)

Rett fram er det ikke lyder, det er bare etter at den har "hentet seg inn" etter svinger, krappesvinger, sirkler osv. Men kjører man rett fram lenge kommer det ikke lyder sånn uten videre. :-)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gripper diffen bråker/knepper mye ved ganghastighet, men er det strekeste (og beste for traction etter min smak)man får tak i til 7 1/2 diff.

 

Alt er nok i orden ser du.

 

Jeg har tatt inn over 20 stykker av de, og enda ikke hørt om noen som har klart og ødelegge denne diffen.

 

Vil man ha en som ikke lager lyd må man gå for en quaife, men denne kan på langt nær sammenlignes til sperreveirkning.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...