Jump to content

mk3: vil noen ganger ikke starte, lyd fra viftereim/dynamo


Kverna

Recommended Posts

Har hatt ett lite problem med bilen siden jeg kjøpte den.

Noen ganger, uten noen synlig sammenheng, vil bilen plutselig ikke starte. Dette kan skje på morgenen, eller etter jobb, som oftest hvis bilen har stått over tid.

 

Med nøkkel på tenning lyser alle lys og vifte går som normalt, men når jeg vrir siste hakket bare klikker det raskt/vilt i ett eller annet.

Har tidligere målt batteriet når dette skjer, og det har vært 12.5v eller mer, så burde være nok til å starte.

 

Det rare er, at jeg kan sette på en startbooster med tomt batteri(ble tomt etter vi prøvde å starte en transit diesel i vinter og finner ikke lader til boosteren) og bilen starter med en gang. Virker ikke som den trenger strømmen, kun en liten spenning for å virke.

 

Har også en lyd som jeg mistenker kommer fra enten løpehjulet/strammehjulet på reima eller dynamoen. Er turtallsbestemt og kun når motor er kald.

I tillegg har plutselig bilen fått for seg å låse dørene under kjøring. Skjer både i regnvær og sol.

Vindusvisker bak har sluttet å fungere, men mest sannsynlig bare en sikring.

 

Kan det være noen sammenheng mellom disse, og har noen ideer om hva det kan være uten dyre feilsøkingstimer hos ford ?

Link to comment
Share on other sites

Dårlig batteri kanskje. Escorten oppførte seg ganske likt under oppstart og det var batteriet som kødda.

At du har 12,5V betyr ikke at du har nok strøm (ampere) til å starte.

Hvor mye strøm lader batteriet med hvis du kobler til en lader?

Link to comment
Share on other sites

Dårlig batteri kanskje. Escorten oppførte seg ganske likt under oppstart og det var batteriet som kødda.

At du har 12,5V betyr ikke at du har nok strøm (ampere) til å starte.

Hvor mye strøm lader batteriet med hvis du kobler til en lader?

Hmm kan fort være det. Skal få det sjekka. Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok releene din som klaprer da du ikke har nok strøm..

 

 

Det er noe sånt. Det her er litt offtopic men på harley'n min så skjedde akkurat det samme. Høres ut som en rask tikking.

Den får nok ikke nok strøm til å drive rundt...

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en batterispenning på 12,5V så er det nok på tide å se seg om etter et nytt batteri ja. Spenninga skal være minimum 12,84V når batteriet har stått natta over, fulladet og uten å vært koblet til noe.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en batterispenning på 12,5V så er det nok på tide å se seg om etter et nytt batteri ja. Spenninga skal være minimum 12,84V når batteriet har stått natta over, fulladet og uten å vært koblet til noe.

 

 

Jeg har starta min mondeo på 11,6V uten problem. Det er det at batteriet ikke klarer å levere strømmen så fort som et fungerende batteri

Spenningen kan være på 12, 13V, men blir tappa når man skal starte..

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...