plexxipuz Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 skal handle meg nytt sveise apparate, lurte på hva om det er noe forskjell på mig å mag. hva som er best til bil. osv bruker begge typer apparater lik gass? noe forskjell på sveise måte?
tommy w Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Forskjellen mellom Mig og Mag er om gassen er inaktiv eller aktiv. Der av om det er i eller a. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
plexxipuz Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 hmm okei men begge typer bruker samme gass til sveising av stål? ikke noen av apparat typene som bryker mer-mindre gass? usikker om jeg skal kjøpe mig eller mag =P
tommy w Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 det er samme apperatet, men det er gassen som er forskjellig Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Truckdriver Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Ett mig og ett mag apparta kan som regel brukes om hverandre, da det er gassen som skiller. Til vanlig svartstål bruker man mag, med aktiv gass. ofte Mison18 gass, som er ei blanding av co2 og argon. co2 er den aktive gassen. Til mig og tig sveisning bruker man høyere innblanding av argon, eller rein argon. Mig og tig sveising brukes som regel når man sveiser høyere legeringer, som rustfritt stål eller aluminium. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Tommen Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Ein ting som ikkje er nevnt her er ganske viktig!Rein Argon (mig) "brenner" du får ein høyere temp på sveisen/smeltebadet, noe som ikkje er heldig ved tynnplate sveising.. 18% blandgass, 0,8mm tråd og minimum 250A så er du på god veg The Golden era.. 1986-1987-1988
Tommen Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 til karosseri anbefaler jeg 0.6 tråd...Jo, men hvis du skal ha ett greit allround apparat så blir det for dumt med 0,6 tråd.. (har du feks prøva å sveise eksos med 0,6?) 0,8 passer finfint til det aller meste du driver med i ein garasje The Golden era.. 1986-1987-1988
D.Toft Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 jeg sveiser eksos med 0.6, går helt fint det når jeg går over til litt tykkere stål, da er det fort gjort å bytte til 0.8 tråd. men det er min personlige mening
Truckdriver Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Sveiser eksos like fint med både 0,6 og 0,8. Synest i grunn jeg får bedre kontroll på varmen med 0,6. Vanlig 5kg svartståltråd er soppas billig at det er bare snakk om noen få hundre kr for ei ekstra snelle og dyse Men noen ekspert skal jeg ikke kalle meg. Det med ekstra varme med rein argon var jeg faktisk ikke klar over Tommen, så tekk for den - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now