Pusur_ Posted July 2, 2011 Posted July 2, 2011 Har kjøpt meg en Granada 2,3 80mod, men den har kun 4 gir, er jo et vanvittig turtall å ligge i 80-90. Men er det noen som vet om clutch huset er skrudd på 4 trinns kassa? Og om så er, passer t9 kasse på det clutch huset? Eller må man skaffe kasse fra v6? Takker for svar
gollicen Posted July 2, 2011 Posted July 2, 2011 Har kjøpt meg en Granada 2,3 80mod, men den har kun 4 gir, er jo et vanvittig turtall å ligge i 80-90. Men er det noen som vet om clutch huset er skrudd på 4 trinns kassa? Og om så er, passer t9 kasse på det clutch huset? Eller må man skaffe kasse fra v6? Takker for svar har hørt at man kan bytte clutch huset over på t9, men ingående aksel på t9n er litt kortere vis den t9 kassen er fra en ohc:/ men funker og bruke uansett
Pusur_ Posted July 3, 2011 Author Posted July 3, 2011 Ja, er slik jeg også har forstått det, men det er fullt mulig å bruke kassa uansett? Hvordan blir det med mellomaksling?
Cortiworth Posted July 3, 2011 Posted July 3, 2011 har hørt at man kan bytte clutch huset over på t9, men ingående aksel på t9n er litt kortere vis den t9 kassen er fra en ohc:/ men funker og bruke uansett R4 kasse på V6 vil funke en stund, men siden inngående aksel løper uten støtte i veivakselen vil det ikke gå lang tid før lageret i kassen er utslitt. ...alt fra timer til uker avhengig av hvordan du kjører. Det vil også begyne å lekke olje, nesten umiddelbart, med de clutchproblemene det medfører. Let heller til du finner en T9 fra en V6-bil, Sierra, Granada, Capri, Scorpio, helst fra 2,8 med forsterket lager. De er ikke SÅ vanskelig å oppdrive. Ved bytte til T9 vil du, ideellt sett, trenge en mellomaksel som er litt kortere, men det går ofte bra å bruke den du har. Pass på at akselen ikke bunner i girkassen. Det må være litt, ca 10mm, frigang for at ting skal kunne bevege seg under bruk. Alle deler i drivverket er opphengt i gummi som tillater ganske mye bevegelse.
Pusur_ Posted July 3, 2011 Author Posted July 3, 2011 ja, tenkte meg det ja... Men da får jeg se om det får vente. Planen er uansett 2,9 24v, så da gidder jeg ikke koste på kasse nå. Eller kanskje jeg skulle kjøpt ei mt75 kasse med en gang? Så har jeg den, men hvordan blir det med mellomaksel da?
grandisjohn Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 ja, tenkte meg det ja... Men da får jeg se om det får vente. Planen er uansett 2,9 24v, så da gidder jeg ikke koste på kasse nå. Eller kanskje jeg skulle kjøpt ei mt75 kasse med en gang? Så har jeg den, men hvordan blir det med mellomaksel da? Med MT75 kasse må det modifiseres en mellomaksel. Det greieste er å bruke en aksel fra Scorpio (med MT75 kasse naturligvis). Framredelen har eksakt riktig lengde, men bakredelen må forandres sånn at lengden matcher Granada sin mellomaksel. GKN drivline gjør dette (se klistret tråd). Ellers er det bare å notere seg Cortiworth sitt svar, som er helt avgjørende for resultatet! Det er ikke en ting jeg kan.
Vebba Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Jeg skal ha en t9 kasse liggende. Har stått på en Scorpio 2,9. Den kan du få MEGET billig 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now