Siberiantiger Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Hei! Var på service her forleden og fikk vite at den ene demperen bak svettet og må derfor bytte begge dempere bak. Men prisen var over 4000,- + mva pr stk. Altså over 10000,- bare for delene. Finnes det ikke noe rimeligere, evt. andre Ford verksted som ikke er så dyr? Dette er dempere med automatisk nivåjustering. Ford Mondeo 2.0TDCi stv GhiaX 115hk 2004 modell 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 du kan montere dempere uten nivåregulering. Bolt on det Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Men hvordan vil det påvirke bilen? Og hva mener de om det på verksted? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Bilen vil selvsagt bli lavere bak når du laster tungt. Har gjort det flere ggr på verksted jeg Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Men er disse nivåjusterte demperene mer ømfindtlig slik at de lettere "tar dagen"? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Bakdemperne er vel like på mk1, 2 og 3 så burde ikke være noe problem å få tak på en eller to fra en hugger. Var en som aventerte et sett til en mk2 her for en god stund siden, med nivåreg. Vet dog ikke om de med nivåreg. er like da.Bakdempere, sammenligning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ice-Tray Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 jeg solgte for ett år si til mk3 med nivåregulering, blei vell solgt for en 1000,- hadde tatt en titt på finn.no hadde jeg våre deg. Mvh Ronny S2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling 2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling 1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan1986 - Opel Kadett 1,8 GSI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Ikke noe på finn.no nå ihvertfall.. og jeg kan liksom ikke vente så lenge heller.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ice-Tray Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Bytt til vanlige dempere heller, mye billigere. Tror jeg betalte ca 4000,- med alt hos merkeverksted. Mvh Ronny S2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling 2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling 1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan1986 - Opel Kadett 1,8 GSI Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Bytter du dempere bør du og bytte fjærer.Kansje det lille som skal til for å senke Senkesett er jo rimlig S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted June 28, 2011 Author Share Posted June 28, 2011 Hvordan er denne bilen senket da? Hvor mye er fornuftig uten at det går utover komforten (tross alt 3 små barn i denne bilen i tillegg til 2 voksne) Og hva koster et slikt senkesett? (dempere og fjærer og evt. annet som skal til) 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprinut Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 (edited) Jeg lurte på det samme når jeg var hos min Ford forhandler tidligere i høst siden mine er kaputt på dempingsdelen.. Jeg fikk opplyst 3500,- pr stykk hos min forhandler.. Det er bare Mondeo med utstyrsnivå Ambiente som hadde vanlige dempere, Ambiente er som kjent det laveste utstyrs nivået..Husker ikke hva de skulle ha for fjærene bak til denne ,ed vanlig oppsett, men demperene koster iallefall 1000,- stk fikk jeg opplyst, jeg har stv forresten..Du må skifte fjærer bak hvis du skal ha vanlige dempere for de du har på bilen nå er mye svakere enn de vanlige.. Dempere og fjærer til bak kommer fort opp i 4000 bare for delene.. Senkesett bare for fjærene (Eibach Ford) ligger på ca 2000,- + at du må da ha dempere i tillegg.. Disse http://www.partsandretards.no/ selger komplette senkesett til Mk3 med dempere fra 3500,- og oppover.. http://www.partsandr...ford/mondeo-mk3 På min er demperene foran også helt kaputt så jeg er ikke i tvil, blir komplett senkesett på meg når lommeboka tillater det... Eibach senkesett har samme kjørekomfort som standard bare at bilen blir litt lavere, orginalt senkesett senker minimalt, rundt 30mm..... Edited June 29, 2011 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Det er bare Mondeo med utstyrsnivå Ambiente som hadde vanlige dempere,Nja. avhenger litt av årsmodell også. Jeg har 06 trend, den har ikke nivådempere Du må skifte fjærer bak hvis du skal ha vanlige dempere for de du har på bilen nå er mye svakere enn de vanlige..Det stemmer ikke. Er bare å bytte dempere. gjort det noen ggr Eibach senkesett har samme kjørekomfort som standard bare at bilen blir litt lavere, orginalt senkesett senker minimalt, rundt 30mm.....Orginalt er Eibach Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
svennis 04 Posted July 4, 2011 Share Posted July 4, 2011 eg ville sett på vanlige dempere og fjører da halverer du vertfall prisen,viss det er slik att du kjører mye med henger eller tung last kan du jo ha sette på "campingdempere".da blir bilen stivere bak og de koster ca 300 mer enn vanlige.men viss du ikke trenger det og bare drar tung last av og til fungerer vanlige dempere helt ok.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
torgeirendal Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Heisann.Til informasjon for de som tenker på alternativ til dyre nivåregulerede dempere bak: Jeg leste denne tråden i sommer og bestemte meg for å bytte dempere bak på min 2002-mod Mondeo stasjonsvogn fra nivåregulerende til vanlige KYB-dempere.De nye var bedre ja, men bilen ble ihvertfall 1-2 cm lavere bak og litt høyere foran, UTEN noen som helt form for belastning. Litt skuffende, men men.Bilen ser ut som den tenker på å kollapse. Enten må det monteres sterkere fjærer, eller senke tilsvarende foran etter hvert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larzen Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Heisann.Til informasjon for de som tenker på alternativ til dyre nivåregulerede dempere bak: Jeg leste denne tråden i sommer og bestemte meg for å bytte dempere bak på min 2002-mod Mondeo stasjonsvogn fra nivåregulerende til vanlige KYB-dempere.De nye var bedre ja, men bilen ble ihvertfall 1-2 cm lavere bak og litt høyere foran, UTEN noen som helt form for belastning. Litt skuffende, men men.Bilen ser ut som den tenker på å kollapse. Enten må det monteres sterkere fjærer, eller senke tilsvarende foran etter hvert. Dette er siden du har byttet ut nivomatene med ordinære dempere uten og bytte fjærer. På biler med nivomat fungerer fjæren som en hjelpefjær men det er demperen selv som tar seg av jobben med og holde bilen oppe i luften. Fjærene til biler med nivomat er mye slappere enn de fjærene til ordinære dempere. Er forresten sachs som produsere nivomatene og de at vanskelig og finne billig på nettet også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now