Jump to content

rattutslag 4x4 forstilling


Asil Racing

Recommended Posts

Hvilken hjulvinkel snakker du om, det er flere av de.

Hvis det er camber, så får du kjøpt justerbare bruer.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Da var jo bruk av ordet "hjulvinkel" litt feil.

Men det kan du jo løse ved å lage nytt hull til endeleddet litt lengre inn på navnet for eks.

Men mener det er folk her som har forsket på dette alt, så løsningen kommer vel snart.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Da var jo bruk av ordet "hjulvinkel" litt feil.

Men det kan du jo løse ved å lage nytt hull til endeleddet litt lengre inn på navnet for eks.

Men mener det er folk her som har forsket på dette alt, så løsningen kommer vel snart.

 

ja har lest no om det her en gang før , men finner det ikke igjen

 

hva blir det rette ordet jeg leter etter da ?

Edited by Asil Racing
Link to comment
Share on other sites

Mer rattutslag funker fint det. Jeg mener det var en egen tråd om det for litt siden, hvor en eller annen mente han hadde funnet løsningen på det.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

skulle hatt mer rattutslag foran på bilen min . er cosworth 2wd med 4x4 forstilling

noen som har no tips?

 

Du må lese Vmax nr 146 juli 2011 side 50, med tegninger og bilder hvordan drifting folket gjør det.

mvh

cossi1

Sierra cosworth 4x4 92

Link to comment
Share on other sites

kan du scane eller prøve å ta bilder av dette? og legge dette ut her.

 

i "drifte" miljøet her til lands, har jeg sett at dem gjør en av disse eller alle sammen:

1.dreie av indre endelegg/styrestag kule og/eller spacer ut indreleddet. sånn at tannstangen får mere vandring

2.flytter endeleddet(ytre) nærmere "vri-senteret". Og dette gjør dem på 2 måter. ene som linken jeg la ut over her. og den andre er at dem kapper

av styrearmen og korter den inn og sveiser dette sammen igjen. noe som jeg personlig ikke er noe fan av.

 

men på min sierra, så må jeg evnt. gjøre noe med rammevangen og hjulhuset/inneskjermen pga. med escort cosworth hjula og 205/50r16 dekk så går det borti rammavangen osv. mulig jeg kan løse dette med justerbare tca og justerbare dempertopper. men da kommer felgkanten på utsiden skjermen tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Du må lese Vmax nr 146 juli 2011 side 50, med tegninger og bilder hvordan drifting folket gjør det.

mvh

cossi1

hadde vært fint om du kunne scannet det ? kjøpte duladet på narvesen kanskje?

 

og du kan ikke bruke samma triksa for det?

 

har 2 xtra styrestag jeg skal prøve og dreie hvertfall , men 4x4 styrestaget er litt anderledes der man skal dreie di av.

men må jo prøves:)

Link to comment
Share on other sites

Rattutslaget blir bedre ved å dreie av styrestaggene, men ikke bra nok til drifting.

SÅ må nok flytte styrestagget lengre inn på navet.

 

Jeg dreide meg noen "overganger" , for å se hvor mye jeg kunne dreie av før tannstanga knipte, å det ble ca 9mm.

Ble jo merkbart bedre rattutlag, men ikke bra nok til drifting meiner jeg.

 

SÅ jeg blir flytten styrestangene lengre inn nå, se hvordan det blir, redd bilen blir litt mer "nervøs" å kjøre med men.

Edited by Turboterje
Link to comment
Share on other sites

Ein ting te er jo at sierra har veldig "bratt" caster vinkel, å det resulterer jo i at det er null sjøl oppretting!

på BMW,Nissan, Supra osv kan du jo bare slippe rattet i S kombinansjoner (i sladd!) så ordner bilen det meste sjøl..!

 

På Sierra så må jo sjåføren tvangs styre både hit og dit!

Er visst ikkje bare bare å drifte med Sierra hvis ein kommer fra ein 200SX..

 

Eg har somregel lagt på noen ekstra skiver på stabbstaget for å få meir caster, det hjelper litt men det blir ikkje no driftebil av den grunn :P

 

Eg meiner bestemt at vanlig Sierra OHC tannstanga uten servo har mest rattutslag, så eg vil prøve meg fram med kortstyring på

ei slik hvis eg får tid :)

Andy Rouse kjørte visst uten servo på GPA bilene sine..

 

Eg er fortsatt veldig interresert i å vite hva Klypen har gjort med styringa på RS500´n sin..? :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

det som er litt kjipt å kjøre uten servo, er at slag(når det er kraftig nok) fra veibanen osv. slår rattet ut av henda på en. ved ekstreme slag så har det hendt at håndledda har knekt. så servo er noe jeg selv ha pga. mange fordeler.

 

selvoppretting er viktig i drifting. så her må forske litt mere på. syns det er litt dårlig org. men regner med at bærekule og dempertopplageret begynner å bli dårlige. litt deler utskiftig må til.

Link to comment
Share on other sites

Ein ting te er jo at sierra har veldig "bratt" caster vinkel, å det resulterer jo i at det er null sjøl oppretting!

på BMW,Nissan, Supra osv kan du jo bare slippe rattet i S kombinansjoner (i sladd!) så ordner bilen det meste sjøl..!

 

På Sierra så må jo sjåføren tvangs styre både hit og dit!

Er visst ikkje bare bare å drifte med Sierra hvis ein kommer fra ein 200SX..

 

Beklageligvis et faktum, har eid bl.a S13, sku gitt mye for å fått lik selvopprettning som i jappse bila.

 

Se denne filmen med Ringnes sin S13.5 på Rudskogen, så ser dere va vi går glipp av.

 

http://www.youtube.com/watch?v=gIE_HBGd_xA&feature=related

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Monter compression struts og justerbare armer så kan man dra frem hjula endel og få iallefall en noen grader ekstra caster så hjelper det fælt. En god oppgradering om man vil forbedre kjøreegenskapene betydelig og enkelt.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Monter compression struts og justerbare armer så kan man dra frem hjula endel og få iallefall en noen grader ekstra caster så hjelper det fælt. En god oppgradering om man vil forbedre kjøreegenskapene betydelig og enkelt.

 

Ja, dette inkl. justerbare plater på dempertoppene kan man få utnyttet forstillingen en god del :)

Viss man da i tillegg dreier av indre styrestag så begynner det å nærme seg noe :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Monter compression struts og justerbare armer så kan man dra frem hjula endel og få iallefall en noen grader ekstra caster så hjelper det fælt. En god oppgradering om man vil forbedre kjøreegenskapene betydelig og enkelt.

 

 

Ja, dette inkl. justerbare plater på dempertoppene kan man få utnyttet forstillingen en god del :)

Viss man da i tillegg dreier av indre styrestag så begynner det å nærme seg noe :)

 

Vil dette gi bedre selvoppretting?

 

Jeg har studs, powerflex å spacere, er egentlig fornøyd med svingradius, det jeg savner er mere selvoppretting under slædd.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

om du vil ha bedre selvoppretting ville jeg faktisk begynt med servo pumpa.. opplevde mange ganger i vinter (dohc motor :shutup: ) at pumpa ikke klarte å levere nok når jeg skulle ta kontra'en.. er jo samme pumpen på cossi å dohc så regner med dere vil få samme problemet..

Link to comment
Share on other sites

Mer caster vil gi bedre selvoppretting ja. Så med mulighet til å justere caster vil du kunne oppnå bedre selvoppretting :)

 

 

Slik jeg vil ha en forstilling på en Cossie: Justerbare lenkearmer, justerbare dempertopper, compressionstruts, knivstag (stab.stag) og avdreide indre endeledd.

Er egentlig ikke så mye utlegg for hva man får igjen vil jeg si. Med en slik forstilling har man gode muligheter til å få justert hjulvinklene slik at man har en bil som fungerer bra på bane, sladding etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...