Xr4x4 Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Hei. Igår gikk motor tel hel...(1.8 16V 105hk) Han starta å koke og har i samme fart sprengt topp pakning, så har nå olje i ekspansjonstank og vann i olja Lurte på om en motor ifra en 94/95 mod XR3I 130hk passe rett ned i uten å måtte skifte ledningsnettet. Ringte å spurte en som har skrudd ganske mye på ford og han va usikker på om det var en totalt annen motor. Han snakka i at det ikke var i samme motor familie men sa jeg skulle skrive her fordi det va sikkert noen som hadde meire peiling på dette. Så, noen som kan hjelpe meg sånn at man slipper å sitte her som et stort spørsmålstegn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Det passer rett inn og funker med eksisterende ledningsnett. Det er RS2000 som har en helt annen motor. Pass på å få med innsug og hjerne fra XR3i'en. Hvis du skal beholde den gamle girkassa må du bruke svinghjul og clutch fra den gamle motoren. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xr4x4 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 ellers er det noen andre alternativ som passer rett over med tanke på ledningsnett og sånt. Lure litt på 1.8/2.0 mondeo motor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 (edited) Mondeomotor opp til 1998 er i prinsippet lik motoren du har. For å bruke den i Escort må du flytte over bl.a. bunnpanne, vannpumpe og svinghjul fra Escortmotoren. Når det gjelder motorfester, servopumpe og andre mer "bilspesifikke" deler bruker du selvfølgelig det stom står i Escorten. Såvidt jeg vet har alle Mondeoer starteren på baksiden (innsugssiden), hvis din girkasse har starteren foran er det kanskje nødvendig å modifisere blokka litt eller plata mellom motor og gir dekker kanskje ikke alt den bør.Det går fint å kjøre Mondeomotor med ledningsnettet du har, men skal det være plug&play må du bruke Escort innsug og 105-innsuget struper nok effekten litt på 2.0. XR3i-innsug matcher ledningsnettet og er mer effektivt. Uansett bør du bruke hjerne med matchende LMM fra Mondeo. Edited June 24, 2011 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xr4x4 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 så med andre ord det absolutt enkleste e å sette inn en xr3i motor, om man får tak i motor med gearkasse er det vell bare å sette rett nedi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 så med andre ord det absolutt enkleste e å sette inn en xr3i motor, om man får tak i motor med gearkasse er det vell bare å sette rett nedi? Tja, enklere på noen måter. XR3i har MTX-75 girkasse, samme som Mondeo, men med starter foran og mekanisk clutch (Mondeo har vanligvis hydraulisk clutch og starter bak). Skal du bruke XR3i-kasse må du også ta med drivakslinger og girmekanisme. Jeg tror også hjelperammene som sitter på biler med BC/IB5-kasse mangler det ene festet til MTX-75. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xr4x4 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 hmm litt update på eksisterende motor. Va ute i dag og bare sku se om det va liv. og han starta med en gang.. men når han blir varm blir det bare mer og mer hvitrøyk av han. Trur du dette er motor å redde med tanke på skifte av toppaking og paraplyer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Det kan jo gå bra, men det er en ganske stor fare for at toppen er skakk og/eller sprekt. På en annen side har du ikke mye å tape på å plukke av toppen og ta en titt. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xr4x4 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 hørte godt etter når vi hadde start på den.. og hverken eg eller brodern klarte å høre noen som helst ulyd ifra motoren i det hele tatt. virke nesten som at det ikke e nåkka galt med motoren helt til at det blir temperatur på motoren og hvitrøyken legger seg over gårdsplassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 (edited) Det kan være en sprekk som dukker opp når det blir varmt. Jeg har en Audi-motor som var sånn. Alt var i orden når motoren var kald, ingen målbare lekkasjer, men når den kom opp på arbeidstemperatur fikk jeg trykk i kjølevannet. Der var toppakningen tilsynelatende hel så jeg byttet for sikkerhets skyld hele toppen og problemene forsvant. Edited June 24, 2011 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xr4x4 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 aha. Nei man får bare skru i småbiter å se ka man finner ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now