Jump to content

Diverse spørsmål


RSwadel

Recommended Posts

Sliter med automatkassa i bruksbilen (Sierra, 2L Dohc, 93mod). Problemet er at 4.giret (lest at denne kassa har en elektronisk styrt overdrive som fungerer som 4.gir. Rett meg om jeg tar feil) er totalt fraværende, i begynnelsen var den borte av og til, nå er det lenge siden jeg har hatt giret. Når bilen står i "Drive" setter den seg også i fri når jeg slipper opp gassen under fart. Om noen har noe tips til dette problemet så takker jeg for det, hadde vært fint å ha det i orden, men om det ikke lar seg fikse for en billig penge (eller i det hele tatt) har jeg en plan om å bygge om til manuell.

 

 

Jeg har nå liggende:

- Girkasse mt75. (har ikke sett kassa enda så usikker på om utløserarmen og lageret er der, men får ta det derifra)

- Svinghjul, clutch og trykkplate.

 

Det jeg da trenger er:

- Pedalsett. (Er pedalene på sierra mk1 og mk2 like?)

- Mellomaksel. (Er det forskjeller på mellomaksel fra 5.trinns t9 kasse og mt75? Lengde, og størrelse på splines?)

- Lager i veiv.

- Clutchwire.

- Deksler rundt, og selve girspaken.

Noe mere som trengs?

 

Det må også gjøres noe med startsperren på girene "P" og "N" hva har andre gjort her, går det ann å koble en jumper over releets opprinnelig plass?

Noe mer som må gjøres på den elektroniske delen?

 

 

Kommer til å opprette en ønskes kjøpt tråd når jeg har fått samlet opp litt informasjon.

 

 

Takker for svar.

Edited by Nosboy

- 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det jeg da trenger er:

- Pedalsett. (1.Er pedalene på sierra mk1 og mk2 like?)

 

mk2 skal ha selvstramming av vaieren, har mk1 det da?

 

- Mellomaksel. (2.Er det forskjeller på mellomaksel fra 5.trinns t9 kasse og mt75? Lengde, og størrelse på splines?)

 

ja. er ikke splines på mt75, men en gummi kobling og mt75 kassa mener jeg skal være kortere en t9..

 

- Nålelager til svinghjul.

 

du mener det som sitter i veiva eller?

 

- Clutchwire.

 

 

- Deksler rundt, og selve girspaken.

 

om du er heldig har ford dette enda.. husk at det er 3stk forskjellige tettinger rundt spaken :) en flat i bunn som følger gulvet, en som går litt opp på spaken og den utvendig i "skinn"..

 

 

 

mener det er en jumper der automat rele står i sikkringsboksen på biler med girspak ja..

 

mulig du må koble om i kontakten på torpedoveggen for å få ryggelys..

Link to comment
Share on other sites

mk2 skal ha selvstramming av vaieren, har mk1 det da?

Er selvstrammer på clutchpedalen på mk1 også.

 

ja. er ikke splines på mt75, men en gummi kobling og mt75 kassa mener jeg skal være kortere en t9..

Ok, da er den grei, må ha tak i en mt75 mellomaksel da.

 

du mener det som sitter i veiva eller?

Mener selvsagt det som sitter i veiva ja, skal få endra dette.

 

om du er heldig har ford dette enda.. husk at det er 3stk forskjellige tettinger rundt spaken :) en flat i bunn som følger gulvet, en som går litt opp på spaken og den utvendig i "skinn"..

Ok. Får se hvordan jeg får skaffa dette.

 

 

mener det er en jumper der automat rele står i sikkringsboksen på biler med girspak ja..

 

mulig du må koble om i kontakten på torpedoveggen for å få ryggelys..

Ok. Takker for svarene :)

- 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk selvstrammer på taunus også gutter. Men aner ikke om selve pedalsettet er likt. clutchwire er ihvertfall mer eller mindre lik på samtlige sierra å taunus.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Pedalboksen skal være lik. Det er stort sett gasspedalen som varierer, og den varierer ettersom hvilken motor som står i bilen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

i automat kassa sitter det en regulator som gjør att låsingen av converteren ikke skjer . Den begynner som du sier av og til for så og kutte ut helt .

Erfart dette på familie bilen . Reg kjøpes på ford -byttes på 5 min ......bytt filter og ny olje ....

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Pedalboksen skal være lik. Det er stort sett gasspedalen som varierer, og den varierer ettersom hvilken motor som står i bilen.

Ok, takk, da kan jeg prøve å få brukt pedalsettet som står i en mk1 delebil jeg har stående om det blir girkasseskifte. Bilen står et stykke unna, grunnen til at jeg spør. :)

 

 

Har kanskje mellomaksel om du er int. også svinghjul clutsh og trykkplate som du kan få billig om du vil prøve å lette svinghjulet f.eks.

 

-Alexander

 

Mellomakselen kan være interessant. Sender deg en pm når jeg finner ut hva jeg skal gjøre.

 

i automat kassa sitter det en regulator som gjør att låsingen av converteren ikke skjer . Den begynner som du sier av og til for så og kutte ut helt .

Erfart dette på familie bilen . Reg kjøpes på ford -byttes på 5 min ......bytt filter og ny olje ....

 

Ok, noe formening om sånn ca. hvilket prisnivå denne regulatoren ligger på? Olje og filter hadde nok ikke vært noen dum ide om jeg går for å fikse kassa. :)

 

 

mistet også 4 gir på min dohc med automat.

kom kun inn etter mange mil kjøring før det forsvant helt.

 

ble delebil etter kassen tok kveld.

 

Ok, veldig likt det som skjedde her også. Kjørte mange mil, så kom det igjen når jeg kjørte i regnvær en dag. Også forsvant det igjen dagen etterpå, etter det har det vært fraværende.

- 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

i automat kassa sitter det en regulator som gjør att låsingen av converteren ikke skjer . Den begynner som du sier av og til for så og kutte ut helt .

Erfart dette på familie bilen . Reg kjøpes på ford -byttes på 5 min ......bytt filter og ny olje ....

 

Vet du hva delenummeret på regulatoren er? Hvor sitter denne regulatoren? Takker for svar :)

- 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...