Jump to content

mondeo trend 2001 1.8 bensin


balltusen

Recommended Posts

Hei dere.Nå har jeg vært på verkstedet for siste gang. De har kjørt diagnose og finner ingen ting. Bilen vipper i 50 kmt i 3 gir. Motoren skjønner ikke om den skal ha bensin eller ikke. Da kan dere jo tenke dere hvordan den er å kjøre. Kjenner den drar dårlig i motbakkene og feiltenner. Har byttet cill for 3 mnd siden+ kabler pluss tennplugger. Kjører jeg forsiktig i 2 gir og holder jevn fart røsker og river dette i motoren.Igjen så vet den ikke om den skal gi bensin eller kutte bensinen.

 

men jeg har tittet litt under panseret og lurer på om motoren suger falsk luft gjennom denne slangen.Kan denne vakumslangen lure systemet sllik at følerene tror alt er i orden??

 

Håper noen kan forklare meg hva denne slangen gjør og hvorfor den er koblet opp til bremseforsterkeren?

 

Setter stor pris på å få hjelp med dette. Bilen har bare gått 98.000.

 

Ja det er flaut å kjøre rundt i denna Mondeoen.

 

 

problem.jpg

Link to comment
Share on other sites

vakumslange som får bremsekraftforsterkeren din til å fungere?

var iallefall slik på min gamle sierra og mondeo.

 

men har du sjekket lmm?

hadde samme symtomer på min gamle 94` mondeo 1,8 og da var det lmm`en som ikke ville være med :P

byttet denna så var bilen gulle god igjen :)

Edited by dohcen

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Håper noen kan forklare meg hva denne slangen gjør og hvorfor den er koblet opp til bremseforsterkeren?

 

Setter stor pris på å få hjelp med dette. Bilen har bare gått 98.000.

 

Ja det er flaut å kjøre rundt i denna Mondeoen.

Har samme bil selv, men en 2004 modell, har aldri hatt slike problemer som du beskriver. Den slangen er nødvendig for at bremsekraftforsterkeren din skal fungere som dohcen sier. At det er irring der kan komme av slangen, om den er forsterket med stål så kan dette reagere med aluminiumen på motoren å dermed oppstår irringen (er det samme som skjer når de ytre vindu listene blir gamle).

 

Utfra hva du skriver så vil jeg tippe at det enten er et dyse problem du har eller et tett bensinfilter. Kan også være spjeld i insuget som kan ha løsnet( BILDE LINK ), disse er vistnok laget i plast men om ting brekker av så vet jeg ikke om det vil forårsake slike problemer som du nevner. Jeg måtte få byttet insuget mitt pga slark i nettopp disse spjella, hørte det som en klakkelyd når jeg slura bilen på klutchen ved tomgang eller vrei på rattet.

 

EDIT: Fant en video vedrørende dette innsugs-problemet med lyd som beskriver det bedre http://www.youtube.com/watch?v=LzoxkfpAZhw

 

Aner ikke om dyser og tett bensinfilter vil bli registrert på en diagnose sjekk, mulig noen av de som jobber på Ford verksted kan svare bedre på akkurat det.

 

men har du sjekket lmm?

hadde samme symtomer på min gamle 94` mondeo 1,8 og da var det lmm`en som ikke ville være med :P

byttet denna så var bilen gulle god igjen :)

Ettter hva jeg har blitt fortalt så er det ikke lmm på Mk3 Mondeoer.... syntes det hørtes veldig merkelig ut, men det var vist bare (alt i følge vedkommende) lmm bare på mk1 og mk2.

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Ettter hva jeg har blitt fortalt så er det ikke lmm på Mk3 Mondeoer.... syntes det hørtes veldig merkelig ut, men det var vist bare (alt i følge vedkommende) lmm bare på mk1 og mk2.

 

 

hmmm har på min 2,2 st tdci..

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

takk for tips! :rolleyes: Hele innsugs manifolden ble byttet for 4 mnd siden.Kan ikke være den. Luftmassemåler tror jeg ikke at jeg har. Vet egr-ventilen ble "renset" på verkstedet.En dag skal nok denne blendes, så skal jeg se om det blir noen forskjell.

Heller litt mot dyse-feil jeg også. :angry2:

 

Noe jeg glemte å si: Når jeg står på tommgang og trykker gassen 1 mm inn(ja bare i mm inn) så spretter turtallet opp som vist på dette bilde. Må jo være overfølsom??????? Er det slik på deres biler? (bensin) <_<

 

 

 

2.jpg

 

 

 

Men den dårlige vakumsledningen som går i fra bremseforsterkeren,kan vel trekke falsk luft ned til innduget? <_<

Denne sitter jo etter følerene? og da sier vel følerne i systemet at alt er ok til styringen???

 

 

 

og en annen vesentlig ting.... Merker stor forskjell når det regner og er rått ute.Hvorfor er symptomene mye mindre da??

går bedre når det regner for å si det slik. Blei mye spørsmål dette men håper dere kan svare meg på alle mine spørsmål da jeg skal til bunns i dette!!!! :angry2: :angry2:

Link to comment
Share on other sites

LMM har du ikke, så den kan du utelukke. Er det utett rundt vakumslangen vil den dra falsk luft og utfra symptomene tyder det vel på det. La bilen gå på tomgang og spray startgass rundt. Ruser motoren seg opp da så vet du hvor det ligger. Ev kan du prøve å ta av slangen ved å dytte ringen rundt slangen nedover. Så taper du igjen hullet godt med Gaffatape og prøvekjører. Bære vær oppmerksom på at du må trykke vesentlig hardere på bremsepedalen for å få stoppet igjen

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

hei. Den varianten med startgass har jeg ikke tenkt på!! :whistling: Dette skal jeg prøve.

Takk for tipset :rolleyes: :rolleyes: . Men at gassen er overfølsom syntes jeg virker veldig rart. Men skal sjekke med startgass jeg.

 

Men kan jeg spraye på startgass på alle vakunsbend også? kan jo være et annet sted også??

Link to comment
Share on other sites

På min 01' 1.8 Duratec så var det et par vakumslanger som hadde hoppet av etter bytte av innsugmanifoil, da hoppet turtallet opp og ned på tomgang og kom du inn i kryss med litt fart og trøkka inn clutchen så holdt turtallet seg i noen sekunder..

 

Tipper en eller annen vakum slange jeg..

Eller at bensintrykk regulatoren er på jordet...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå har jeg prøvd med startgass på den dårlige koblingen. Men nei motoren ruser seg ikke opp. Men....

Noe han Caprinut skriver skulle jeg gjerne ha vist. Hele innsugsmanifoilen min ble byttet på verksted. hum....

kanskje jeg skal prøve litt startgass i dette omerådet?

 

Syntes dette er meget merkelige greier....

kan jo også være en bensinregulator? hvor sitter disse tro? må jo være 4

Link to comment
Share on other sites

kan jo også være en bensinregulator? hvor sitter disse tro? må jo være 4

Du har nok 4 dyser, men bare én bensintrykksregulator. Det ser kanskje ut som på bildet. Metaltingen nederst er fuelrailen som fordeler bensin til dysene og trykkregulatoren sitter i enden. Det er sannsynligvis koblet en liten vakuumslange på trykkregulatoren.

 

Edit1:

Ehhhh.... Eller kanskje jeg roter? Er det "returnless" system på disse.

 

Edit2:

Midt på det aller første bildet i denne tråden er det en blank og rundt dings som ligner veldig på en vakuumstyrt trykkregulator.

 

Ikke bry deg så mye om mitt bilde :-)

duratec3.jpg

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dette er gjort for å få bort nøkkingen på min mondeo :

 

 

 

Demontert og rengjort gass-spjeld 23.09.10

 

Skiftet gass-stillingsføler pga innv. Feil 24.09.10

 

Rengjort og smurt opp EGR-ventil 24.09.10

 

Byttet coil pga innvendig sprekk i denne 24.09.10

 

Skiftet bensinfilter.Mistanke om smuss i denne 24.09.10

 

Skiftet plugger og kabler 26.01.11

 

Diagnose-test hos Ford. 2 feil i klima-anlegg uten betydning ifølge mekaniker. 10.06.11

 

 

Hva mener dere kan være feilen??? Noe jeg har gjort den siste uken er å kjøre bilen med fullt klima anlegg på LO. Veldig kaldt!! Men da hakker nesten ikke bilen i det hele tatt!!!!!!

Suntes også bilen triller markant bedre også når jeg bruker klima anlegget påfullt. Må vel være innbildning dette vel??? skjønner snart ingen ting av dette jeg.....hum......

Edited by balltusen
Link to comment
Share on other sites

ja er egentlig enig med deg,men noe er helt galt. Jeg heller mere og mere til egr-ventilen jeg.

Men dette kom ikke frem på diagnosetest hos ford. Kun 2 feil i klima-anlegg. ikke noe å bry seg om fikk jeg høre.

 

Dresom jeg blender egr-ventilen.Hva kan da gå galt? noe som vet? fristende å prøve!!

Link to comment
Share on other sites

ja er egentlig enig med deg,men noe er helt galt. Jeg heller mere og mere til egr-ventilen jeg.

Men dette kom ikke frem på diagnosetest hos ford. Kun 2 feil i klima-anlegg. ikke noe å bry seg om fikk jeg høre.

 

Dresom jeg blender egr-ventilen.Hva kan da gå galt? noe som vet? fristende å prøve!!

Mange som kjører uten EGR uten å merke noe på bilen.

Link to comment
Share on other sites

er det bare å blende denne med et deksel? er ikke vakumslange på denne på min 2001 mod.

på min forige mondeo sleit jeg med samme problemet.Egr-ventilen hang og var def pga sot og slam. Klipte vakumslangen i to og skrudde i to skruer i hver enda. Da gikk nøkkingen vekk og jeg hadde en problemfri bil i 5 år!!!!!!!!!!! Det var en bensinbil 2 liter. Så problemet er også på bensinbiler. sikkert oftere på disel.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...