Jump to content

BLYFRI 98/BLYFRI 95


insvein

Recommended Posts

Hei. Da ble det sierra cosworth på meg :)

meget fin bil. Den skal visst kjøres med blyfri 98, men det er litt dumt siden jeg må kjøre et stykke for å få fyllt 98.

Så spørsmålet erfølgende:

Hva skjer om jeg kjører 95?

Er det skadelig?

Kan den justeres for at den skal bruke 95?

Er det annet man kan blande i 95 som erstattning?

Link to comment
Share on other sites

Sierra cosworth med:

escort turbo

intercooler

oljekjøler

smidd innmat

ladder 1 bar

chipp.

 

skal vel være 300 hk

 

 

så ut som det var umulig å få den til å gå på 95. virker som 98 fases ut i dette landet

Link to comment
Share on other sites

95 + oktan booster da?

 

De gangene du må fylle 95 liksom..

 

Blir jo selvfølgelig dyrer i lengden, men da slipper du å kjøre jorda rundt for å fylle 98.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Viss chip'en din er laget for å kjøres med 98oktan, noe praktisk talt alle er, så bør du absolutt fylle 98oktan.

Men du kan jo ta en tlf. til Pukkelrygg og få han til å lage en chip som er tilpasset 95oktan.

Bilen vil gå litt dårligere siden du må kjøre med snillere tenning, men du vil ha en tenning som er laget for 95oktan, som gjør at du trygt kan kjøre med 95okt. :)

 

 

 

Der stod det jammen meg mye tull....

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Viss chip'en din er laget for å kjøres med 98oktan, noe praktisk talt alle er, så bør du absolutt fylle 98oktan.

Men du kan jo ta en tlf. til Pukkelrygg og få han til å lage en chip som er tilpasset 95oktan.

Bilen vil gå litt dårligere siden du må kjøre med snillere tenning, men du vil ha en tenning som er laget for 95oktan, som gjør at du trygt kan kjøre med 95okt. :)

Man kan også vurdere å modernisere oppsettet og tilpasse det til det nye drivstoffet.

Hvis man senker tenningen øker eksostemp. og dette er skummelt hvis man belaster motoren tungt over tid.

Tommelfingerregel fra gamle dager er 1 oktan = 1 psi boost. Forskjellen mellom 95 og 98 er således 3 psi ladetrykk = 0,2 BAR.

1. En mulig løsning er derfor 0,2 BAR nedjustert ladetrykk og så hente inn det tapte med BD10 innsug og AB07 eksoskam.

2. En annen og bedre mulighet er å dreie stemplene til lavere komp. for da kan man fortsatt kjøre hyggelige ladetrykk.

3. Den beste løsning er EFR turbo som reduserer baktrykk og de kritisk høye eksostemperaturene som ofte forårsaker problemer med tenningsbank. Kan jo forsåvidt kombineres med de nevte 100% bolt on trimmkammer og evt. lavere komp. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også vurdere å modernisere oppsettet og tilpasse det til det nye drivstoffet.

Hvis man senker tenningen øker eksostemp. og dette er skummelt hvis man belaster motoren tungt over tid.

Tommelfingerregel fra gamle dager er 1 oktan = 1 psi boost. Forskjellen mellom 95 og 98 er således 3 psi ladetrykk = 0,2 BAR.

1. En mulig løsning er derfor 0,2 BAR nedjustert ladetrykk og så hente inn det tapte med BD10 innsug og AB07 eksoskam.

2. En annen og bedre mulighet er å dreie stemplene til lavere komp. for da kan man fortsatt kjøre hyggelige ladetrykk.

3. Den beste løsning er EFR turbo som reduserer baktrykk og de kritisk høye eksostemperaturene som ofte forårsaker problemer med tenningsbank. Kan jo forsåvidt kombineres med de nevte 100% bolt on trimmkammer og evt. lavere komp. :D

 

Er enig i det ja, absolutt.

 

Men slik jeg så det var ønsket fra trådstarter å finne en enkel måte å kjøre 95oktan på. Og da er en modifisering av chip en grei løsning.

Ikke en optimal løsning, men en som er lett gjennomførbar :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

jeg ville heller kjørt et stykke for å fylle 98. bare på min orginale ohc merker jeg stor forskjell. får svak tenningsbank ved kjøring opp bakker med litt belastning med 95 mens med 98 er det helt stille. er også et merkbart lavere forbruk med 98 på tanken.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

jeg ville heller kjørt et stykke for å fylle 98. bare på min orginale ohc merker jeg stor forskjell. får svak tenningsbank ved kjøring opp bakker med litt belastning med 95 mens med 98 er det helt stille. er også et merkbart lavere forbruk med 98 på tanken.

Da ville jeg vurdert å stille tenninga ;) Skal ikke få tenningsbank av å kjøre 98 på en original ohc.

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

nei mei. når jeg kjører 95 så banker det. men ikke mye. å kun når det er varmt i været. kjører ca 12 grader fortenning hvis jeg har regnet rett. noe som skulle være rimelig optimalt på original ohc

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...