admiralen Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 (edited) Har noen deler og lurer på hva som vil være det beste å gå for (se bilder) når det gjelder clutch, trykkplate og svinghjul. Kom med forslag (skal brukes på en motor med 350-450 hk. Har både 2wd og 4wd svinghjul. Spm. er det kleint å sette en organisk clutch på et 4wd svinghjul som har gått med en 6-pad clutch som har gravd "grop" i svinghjulet? Regner med at det ikke vil gå så bra og at det da er bedre å bruke 6-pad på et svinghjul som allerede har en 6-pad "grop" og den organiske på et svinghjul som har en jevn sliteflate? Er det jeg kan se har jeg en organisk helix clutch fra autosport, vil denne kunne holde bra til 400hk? Noen som kan tolke hva slags oppgradert trykkplate og 6-pad jeg har her? (den ubrukte 6-pad clutchen er fra 909 motorsport og den ene trykkplaten ser std. ut). Den oppgraderte trykkplaten sto på en motor med organisk helix clutch, og den brukte 6-pad clutchen sto på en motor med AP trykkplate. Edited May 31, 2011 by admiralen
Tore_TJ Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Skal du bytte clutch anbefaler jeg deg å maskinere/slipe anleggsflaten din uansett. 2wd svinghjul er lettere enn 4wd. Smakssak hva man velger egentlig. Organisk (AP racing) anbefales på den effekten av kjente Engelske motorbyggere og er det mest kjørbare som regel. Hørt mye bra om helix clutchen så tror jeg skal prøve den neste gang. Selv har jeg Alcon sin 6paddle men hydraulisk så merker ikke stort til at det er en 6paddle som står der..
armani Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Alcon sin kjennes ut som standard clutch, og holder ikke til 400hk. 2wd sierra cosworth
Cosworth Racing1 Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Alcon sin kjennes ut som standard clutch, og holder ikke til 400hk. Hvor står det at den ikke holder til 400 hester? Det kunne jeg tenkt meg å se.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
armani Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Jeg har kjørt med den selv i 2år, og den har tendens til å slure. Mulig pga. høyt ladetrykk, men jeg vil ikke anbefale den på 400hk. 2wd sierra cosworth
Cosworth Racing1 Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Jeg har kjørt med den selv i 2år, og den har tendens til å slure. Mulig pga. høyt ladetrykk, men jeg vil ikke anbefale den på 400hk. Jeg har hørt at denne skulle holde til 500 hester.Jeg brukte ihvertfall min i 4 år med 1,8 i trykk, men da med cirka 350 hester, uten problemer 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Cosworth Racing1 Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Det er bare tull. 350 er ikke 400 Rikitg, derfor jeg skrev "men da med cirka 350 hester". 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
a.nilsen Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Min Alcon 6-p holdt de årene jeg hadde bilen og tror den sitter der enda. Ikke kjørt mye mye men hardt da den ble brukt. Slura ikke i det hele tatt og god å kjøre til butikken med og. 400 hjulhk.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
RS 1000 Posted June 1, 2011 Posted June 1, 2011 (edited) Har noen deler og lurer på hva som vil være det beste å gå for (se bilder) når det gjelder clutch, trykkplate og svinghjul. Kom med forslag (skal brukes på en motor med 350-450 hk.Det klart viktigste er det du ikke sier noe om, nemlig selve motoren dvs oppsettet.En clutch "driter" egentlig totalt i HK tallet. Det er NM som er av betydning.En original Cosworthmotor har ca. 310 Nm v/3500 o/min og 220 hk v/6000 Nm. 220 hk v/ 6000 Nm = 260 Nm. Den orignale clutchen tåler således greit 310 Nm, ikke sant? 310 Nm på 14000 o/min = ca. 600 Hk. Hvis du spec. en motor med:1. Lav komp.2. Mild porting.3. En god, kostbar turbo og originale manifolder.4. Hyggelig ladetrykk. Så får du en hardt akselererende bil med nærmere 600 Nm maks moment og 500 Nm på maks effekt. Dette setter store krav til clutchen. Hvis du derimot gjør slik:1. Høy komp.2. Såkalt "grom" race porting.3. Svært grenrør, kjempeturbo og ekstern WG.4. Lavt ladetrykk.Så klarer du deg sannsynligvis med den originale clutchen pga kun moderat dreiemoment. Edited June 1, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Cossi2wd Posted June 1, 2011 Posted June 1, 2011 Brukte alcon 6 pad i 3 år med over 500 nm. Sluret aldri www.frodeholte.com
admiralen Posted June 1, 2011 Author Posted June 1, 2011 (edited) Det klart viktigste er det du ikke sier noe om, nemlig selve motoren dvs oppsettet.En clutch "driter" egentlig totalt i HK tallet. Det er NM som er av betydning.En original Cosworthmotor har ca. 310 Nm v/3500 o/min og 220 hk v/6000 Nm. 220 hk v/ 6000 Nm = 260 Nm. Den orignale clutchen tåler således greit 310 Nm, ikke sant? 310 Nm på 14000 o/min = ca. 600 Hk. Hvis du spec. en motor med:1. Lav komp.2. Mild porting.3. En god, kostbar turbo og originale manifolder.4. Hyggelig ladetrykk. Så får du en hardt akselererende bil med nærmere 600 Nm maks moment og 500 Nm på maks effekt. Dette setter store krav til clutchen. Hvis du derimot gjør slik:1. Høy komp.2. Såkalt "grom" race porting.3. Svært grenrør, kjempeturbo og ekstern WG.4. Lavt ladetrykk.Så klarer du deg sannsynligvis med den originale clutchen pga kun moderat dreiemoment. Spec er h.h.v. Motor 1 7.8 komp Ingen porting Fabrikkny Garrett T34/048 (360 lager) AB07/BD84wd manifoldLadetrykk (1.8-2.0 er planen) Motor 2 7.7 komp 550hk portingEFR med tiden (7064?)AB07/BD84wd manifoldLadetrykk (?) Trenger svinghjul/clutch/trykkplate forslag på disse motorene. De har ikke vært startet ennå. Edited June 1, 2011 by admiralen
RS 1000 Posted June 1, 2011 Posted June 1, 2011 (edited) Spec er h.h.v. Motor 1 7.8 komp Ingen porting Fabrikkny Garrett T34/048 (360 lager) AB07/BD84wd manifoldLadetrykk (1.8-2.0 er planen) Motor 2 7.7 komp 550hk portingEFR med tiden (7064?)AB07/BD84wd manifoldLadetrykk (?) Trenger svinghjul/clutch/trykkplate forslag på disse motorene. De har ikke vært startet ennå.Det der kommer til å ta i vet du, så jeg hadde nok gjort ett så uvanlig valg som dette:http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-spec-clutches-flywheels-ford-ranger-85-87-29l-sf843f-ford-ranger-85-87-29l-stage-p-16029.htmlSvinghjul kan f.eks ordnes herfra:http://www.tgmotor.se/svanghjul.htm Edited June 1, 2011 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
armani Posted June 1, 2011 Posted June 1, 2011 Må litt over 550nm før Alcon begynner å slure. På den mildeste motoren vil en Alcon / AP racing 6 paddle holde. Det er som RS1000 sier momentet som tar livet av clutch og kasser.EFR turboen vet jeg ikke mye om, har den variabel turbo geometri? Ser den er speca opptil 560hk, og med vtg lader den raskere enn vanlige elendige turboer som E50 - vil anbefale en multiplate clutch isåfall, gjerne 2 plater. Tilton, AP Racing, Quartermaster osv er gode. Det spørs på ladetrykket du skal kjøre på den EFRen. 2wd sierra cosworth
admiralen Posted June 1, 2011 Author Posted June 1, 2011 (edited) Det der kommer til å ta i vet du, så jeg hadde nok gjort ett så uvanlig valg som dette:http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-spec-clutches-flywheels-ford-ranger-85-87-29l-sf843f-ford-ranger-85-87-29l-stage-p-16029.htmlSvinghjul kan f.eks ordnes herfra:http://www.tgmotor.se/svanghjul.htm Vil ikke organisk helix clutch med forsterket trykkplate holde på motor 1 (350-380hk)? Er et enda lettere svinghjul enn 2wd svinghjulet å foretrekke når bilen skal brukes i gata? Edited June 1, 2011 by admiralen
Escort RST WRC Posted June 1, 2011 Posted June 1, 2011 EFR turboen vet jeg ikke mye om http://www.full-race.com/articles/borgwarner-efr-turbos.html Med slike turboer vil definitivt mye moment være et tema Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
RS 1000 Posted June 1, 2011 Posted June 1, 2011 Vil ikke organisk helix clutch med forsterket trykkplate holde på motor 1 (350-380hk)? Er et enda lettere svinghjul enn 2wd svinghjulet å foretrekke når bilen skal brukes i gata?Sannsynligvis jo.Svinghjulsvekt er ett tema som det kan være vanskelig å bli enig om. Det handler i stor grad om personlige preferanser.Personlig ser jeg det slik at en fornuftig Cosworthmotor har ett oppsett likt det du har nevnt her. Fornuftig tilbehør til ett slikt oppsett er, etter mine personlige preferanser, 3,9:1 diff., en svinghjulsvekt på 4,5 - 5 kg og en 228 mm clutch. Andre oppsett og andre folk har andre preferanser. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sta1n1 Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 Det der kommer til å ta i vet du, så jeg hadde nok gjort ett så uvanlig valg som dette:http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-spec-clutches-flywheels-ford-ranger-85-87-29l-sf843f-ford-ranger-85-87-29l-stage-p-16029.htmlSvinghjul kan f.eks ordnes herfra:http://www.tgmotor.se/svanghjul.htm er denne clutchen enn som er plug and play på cosworth ? hvilket moment skal denne klare og holde igjen ?
RS 1000 Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 er denne clutchen enn som er plug and play på cosworth ? hvilket moment skal denne klare og holde igjen ?Jeg har Cosworth Clutch på min 2,9 motor og det var 100% "bolt on" så omvendt går nok like fint, men sørg for å dreie en ny plan og frisk overflate på svinghjulet ditt. En kjommi har samme type clutch som denne Spec. og han har tross 3,0 + BAR ladetrykk og helt tomme 1000 ccm dyser på 4 BAR bensintrykk, ikke hatt noen som helst problemer med sluring eller noe annet. Bildet til høyre under "Turbo 4:a" i linken viser resultatet på en tilsvarende motor med kun 1,95 BAR ladetrykk:http://www.jesus242tic.se/ Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sta1n1 Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 hørtes utrulig godt ut det hvordan er denne å kjøre med uten å konvertere til hydraulisk clutch da ?
RS 1000 Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 hørtes utrulig godt ut det hvordan er denne å kjøre med uten å konvertere til hydraulisk clutch da ? Det VET jeg ikke for den akutelle bilen har hydraulisk Clutch. Det er styrken på trykkplaten som avgjør hvor ille det blir og hvis vil blander TRO inn i dette så tror jeg ikke at disse trykkplatene er så ille. Hvis den i praksis likevel skulle vise seg å være irriterende tungtrampet så finnes det faktisk gode og enkle muligheter til å løse dette problemet i ettertid. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Loffen Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 Jeg kjører med Helix trykkplate og ukjent merke 6 pad lamell. Har ca 400hk. Dette syns jeg fungerer knall... Litt bråere å ta igang med, men pedalen er nesten like lett som originalt... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
xXx Posted November 11, 2011 Posted November 11, 2011 (edited) eg bruker orginal trykk plate og ap 6 pucka med fjæra senter og 4x4 svinghjul ååå den slurer ikkje noe som eg merker hvertfall;-) Edited November 11, 2011 by xXx RS Cosworth 1990 Mvh Raymond
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now