Jump to content

Sprekk i blokk ? bilde


kleppemachine

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 205 blokk som jeg mistenker har en sprekk i sylinder nr 2. Stempelet er mye renere enn de andre.

Problemet er at jeg får vann i oljen.

 

Ut ifra bildene nedenfor. Ser det ut som om det er en sprekk som går horisontalt ? Kan kjenne et lite "hakk" med neglen (klikk på bildene for å få de større)

 

th_bilde.jpg

th_bilde3.jpg

th_bilde2.jpg

 

 

Takk for svar :)

 

Mvh

Kim-Vidar Kleppe

Link to comment
Share on other sites

Stor sannsynlighet for det ja. Spes siden stempelet er dampvasket.

Men ryker det ikke en del av bilen?

 

Røyk kanskje litt mer enn vanlig, men ikke mye.

En kar sjekket toppen og for han så det ut som at det var 2 små sprekker ved et ventilsete på sylinder 2. (ikke trykktestet) og mente at dette kunne være problemet.

Har fått tak i ny topp og pakning så tenkte å sette dette sammen i helgen. Finner da fort ut om feilen ligger i toppen eller sprekt sylinder.

 

Ville bare legge ut bilde av sylinder 2 hvis noen ser at det helt klart er sprekk der....

Link to comment
Share on other sites

Kjørt på 1.6 bar i 50tusen km. Det her skjedde i vinter etter for tynn blanding av kjølevæske slik at vannet frøys, bilen kokte og det kom olje ut av peilerøret. Har kjørt med bilen etter det i noen tusen km og merket at det kom litt vann i olja. Skal sies at motoren har kokt endel ganger etterpå pga tett radiator (dårlig gjennomstrømning). Ingen fjusking, kun litt puttring ved kald motor.

 

Enten er det sprekk i blokka, skjev topp og/eller sprekk topp.

Link to comment
Share on other sites

Kjørt på 1.6 bar i 50tusen km. Det her skjedde i vinter etter for tynn blanding av kjølevæske slik at vannet frøys, bilen kokte og det kom olje ut av peilerøret. Har kjørt med bilen etter det i noen tusen km og merket at det kom litt vann i olja. Skal sies at motoren har kokt endel ganger etterpå pga tett radiator (dårlig gjennomstrømning). Ingen fjusking, kun litt puttring ved kald motor.

 

Enten er det sprekk i blokka, skjev topp og/eller sprekk topp.

OK der har du svaret, med 99,9% sikkerhet er blokka sprekt.

Link to comment
Share on other sites

OK der har du svaret, med 99,9% sikkerhet er blokka sprekt.

 

Yep! Monterte alt sammen idag bare for å være 100% sikker, fikk vann i oljen med en gang. Tok ut tennpluggen på syl 2 og ser at det ligger vann på toppen av stempelet.

 

Så hyl ut hvis noen har blokk til meg:)

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig...

 

Men litt usikker på om jeg hadde giddet å montere sammen kun for å sjekke, ved slike tydelige symptom på sprukket blokk ;)

 

hadde du kjørt 50 000 km med cosworthen din uten og skru på den, så hadde du(vertfall jeg) lett kunna gjort en dummy test :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...