ixa Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Hva er beste/enkleste måte å shine opp rusta trommelbremser på? Må man sandblåse/slipe eller bruker man noe kjemisk? Ser det ligger mange tråder om kalippere - blir det samme behandling med trommelen? Hvordan blir det med behandlingen etter man har fjernet rust? Bør man grunne/lakke eller noe annet - hva blir lurt? Setter pris på alle gode idéer, og tar imot et par dårlige og hvis de måtte komme... --I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Bygge om til skivebrems..... Stålkost på vinkelkutteren, vips vekke og smett på noke maling Skal du ha da fint so sandblåsa du og spraylakkera du. Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
ixa Posted May 23, 2011 Author Share Posted May 23, 2011 Takker for svar Smette på noe maling høres så fint ut - bare kleise på noe biltema varmebestandig? Slipper jeg å demontere ved bruk av stålkost? Blir jo endel drit som muligens samler seg i bremsene.Må jeg demontere tror jeg like godt jeg sandblåser. Jeg har ikke lyst å gjøre mer enn nødvendig da helsa ikke er på topp for tiden - men må man, så må man. --I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Vil i grunn anbefale at du tar av trommlene samtidig slik at du får vaska bremsene - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
ixa Posted May 24, 2011 Author Share Posted May 24, 2011 Vaske trommelbremser?Nå får jeg en slik; haha - dusten gikk på den også - følelse... --I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada28GL84 Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Vaske trommelbremser?Nå får jeg en slik; haha - dusten gikk på den også - følelse...Vaske bresene går bra. så lenge det får tørke før du har det på igjen. Og seff smøre brekke systemet osv. Trommelen kan du sandblåse eller noe slikt og lakkere med calipter lakk eller varmelakk da det blir noe varme etterhvert Mvh Jann Link to comment Share on other sites More sharing options...
ixa Posted May 24, 2011 Author Share Posted May 24, 2011 Dette har jeg ihvertfall aldri gjort før - hva vasker man bremsene med da? Hadde du ikke sagt det, så hadde jeg ikke smørt håndbrekkopplegget - så noe seff var det ikke for meg Jamen da er det gudd. Da kjøper jeg noe sandblåsingsutstyr og prøver meg.Biltema sin koster jo ikke mer enn 15-1600 kr. Men lakkinga - ser i andre tråder at hammerlite blir anbefalt til calipper... Blir det det samme med trommel, og er biltema sin god nok, eller må jeg innom faghandelen? Jeg spør kanskje om åpenlagte ting, men det sviver litt sent i toppen slik jeg er nå... --I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjellcorp Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 trenger ikke å vaske eller skrubbe. er bare å slenge på maling\lakk. men om du bruker stål børste først kan jo være lurt. og noe som er enda lurere er jo å ta av tromlene og spyle ned bremse skoene og trommelen med bremse rens. ; ) har aldri brukt noe slags varme lakk på trommelen mine før eller på andre biler, så ser ikke poenget med det utenom å kanskje gjøre det forran. Men går fint uten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 biltema har en sånn caliper lakk som man påfører med pensel. den kan jo være noe å kikke på jeg pleier å vaske med bremserens. fåes hos biltema det også. er sprayboks. spray å tørk:) pleier også å pusse over bremsebåndene med grovt pussepapir. syns alltid de ser litt glaserte ut å da tar de vist ikke så bra. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
ixa Posted May 24, 2011 Author Share Posted May 24, 2011 Høres kanon ut. Tusen takk for hjelpen alle sammen Da gjenstår vel bare hvilken farge som blir bra - er 'sølv' det peneste her? --I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Vaske trommelbremser?Nå får jeg en slik; haha - dusten gikk på den også - følelse... Ingenting å gå på her Helt seriøst så er vasking en viktig del av vedlikehold av bremser. En eller anna kjemisk basert avfetting, altså ikke oljebasert, og rent vann holder. Kraftvask fungerer også bra. Samtidig tar du å letter litt på gummimansjettene på sylinderen som ligger inni der. Er det tegn til bremsevæske lekkasje under de så bør du bestille deg noen nye. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Jeg børsta over mine tromler veldig fort og gale med stålbørste først og mala på Hamerite så det ikke skulle se så stygt ut bak 17tommern. Tre vintere etter ser det fortsatt temmelig bra ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 ja vasking å rengjøring av bremser er noe man skal gjøre når trommeln er av, d kan være i forbindelse med skifte av bremseband eller hjulsylinder, samt rubbing av bremseband om dem ikke blir skifta og tromla ei trommel full av bremse støv biter dårligere enn en kniv i varmt smør !! Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts