Jump to content

Svart røyk på cosworthn


TomTom

Recommended Posts

Hei godtfolk, jeg er ny her på forumet så bare si ifra om det er noe som blir feil.

 

Jeg har akkurat kjøpt en 94 Escort Cosworth,kjørte bilen i 4 dager så røyk toppakningen. Sto en Gr.a pakning på den. Og ifølge tidligere eier så er toppen overhalt av Gik turbo,og ny turbo er montert (Garret GT3076R). Tok motoren i fra hverandre og monterte ny Gr.a toppakning og Gr.a registerreim. Inspiserte stempel og slitekanter i sylinder vegger når jeg hadde alt fra hverandre,det så bra ut. Målte toppen og så etter sprekker,alt så bra ut. Startet bilen og alt virket greit,bilen går som den skal men den ryker svart ved pådrag,og den har blitt veldig tungstartet ved oppstart om morgenen. Hva kan dette være? Har tilleggsprut på bilen (Haltech E8),vet jeg burde få den mappet,men kan det hjelpe på svartrøyken? Kjørte orginal Ford 5/30 olje,så prøvde jeg og bytte til 10/60 Castrol olje får og se om det hjalp på svart røyken,men det ble ikke stort bedre. Byttet til Bosch Platina plugger for og se om dette hjalp,men det gjor det heller ikke. Er redd jeg må plukke motoren ifra hverandre igjen snart. Noen forslag til hva jeg kan prøve?

Takk for svar på forhånd.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk, jeg er ny her på forumet så bare si ifra om det er noe som blir feil.

 

Jeg har akkurat kjøpt en 94 Escort Cosworth,kjørte bilen i 4 dager så røyk toppakningen. Sto en Gr.a pakning på den. Og ifølge tidligere eier så er toppen overhalt av Gik turbo,og ny turbo er montert (Garret GT3076R). Tok motoren i fra hverandre og monterte ny Gr.a toppakning og Gr.a registerreim. Inspiserte stempel og slitekanter i sylinder vegger når jeg hadde alt fra hverandre,det så bra ut. Målte toppen og så etter sprekker,alt så bra ut. Startet bilen og alt virket greit,bilen går som den skal men den ryker svart ved pådrag,og den har blitt veldig tungstartet ved oppstart om morgenen. Hva kan dette være? Har tilleggsprut på bilen (Haltech E8),vet jeg burde få den mappet,men kan det hjelpe på svartrøyken? Kjørte orginal Ford 5/30 olje,så prøvde jeg og bytte til 10/60 Castrol olje får og se om det hjalp på svart røyken,men det ble ikke stort bedre. Byttet til Bosch Platina plugger for og se om dette hjalp,men det gjor det heller ikke. Er redd jeg må plukke motoren ifra hverandre igjen snart. Noen forslag til hva jeg kan prøve?

Takk for svar på forhånd.

 

Bilen får antageligvis for mye bensin :)

Hva viser bredbåndslambdaen da?

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Svart røyk ved pådrag tyder jo på for mye bensin.

Så du må definitivt få den mappet ja!

 

At toppakningen har røket tyder også på at ting ikke er på stell. Du bør ikke kjøre med bilen før du har fått den mappet er vertfall mitt tips.

 

Og platina pluggene kan du kaste LANGT, få deg noen NGK BCR8ES så går det mye bedre :)

 

Men toppen overhalt av GIK turbo?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Bilen får antageligvis for mye bensin :)

Hva viser bredbåndslambdaen da?

 

Kjører ikke med bredbåndslambda nå,har akkurat bestillt som jeg hadde tenkt og montere veldig straks.

 

Svart røyk ved pådrag tyder jo på for mye bensin.

Så du må definitivt få den mappet ja!

 

At toppakningen har røket tyder også på at ting ikke er på stell. Du bør ikke kjøre med bilen før du har fått den mappet er vertfall mitt tips.

 

Og platina pluggene kan du kaste LANGT, få deg noen NGK BCR8ES så går det mye bedre :)

 

Men toppen overhalt av GIK turbo?

 

Okei, skal prøve de pluggene :) Takk.

 

Ja fikk kvitteringen for alt arbeid som var gjort på GIK turbo,og der hadde de visst overhalt toppen. Syns hele saken virket litt "off".

 

svartrøyk er for mye bensin. bruker den mye? :P

 

Den bruker en god del ja,men står jo større dyser på :)

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Den bruker en god del ja,men står jo større dyser på :)

 

Større dyser skal ikke gi mer bensin på småkjøring kun på full trøkk.

Her bør det mappes og det kjapt før du ødelegger sylindrene..

 

Men gjorde du noen endringer etter overhaling? Kan være vanntempensor som er gåen..

Link to comment
Share on other sites

Større dyser skal ikke gi mer bensin på småkjøring kun på full trøkk.

Her bør det mappes og det kjapt før du ødelegger sylindrene..

 

Men gjorde du noen endringer etter overhaling? Kan være vanntempensor som er gåen..

 

Gjorde egentlig ikke noe annet enn og bytte til Gr.a registerreim, og byttet det nedre registerhjulet pga sprekk i det. Er det den som står på eksosside på toppen?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde egentlig ikke noe annet enn og bytte til Gr.a registerreim, og byttet det nedre registerhjulet pga sprekk i det. Er det den som står på eksosside på toppen?

 

står da ikke noen temp sensor på eksossiden.

høres nesten ut som du har en 2wd topp...da står den på eksos siden.men det er bare temp føler til instrument uansett.

vann temp sensor til styreenhet sitter på venstre side i bakkant, en blå to polet sensor.som sitter skrudd i ett hus som er skrudd på toppen,

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

BB-lamda er din store venn :)

 

-Arne

Har bestillt BB-lamda,men har lest litt rundt på nettet og begynner og angre meg litt på valget..Hva blir annbefalt på Cosworth?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt BB-lamda,men har lest litt rundt på nettet og begynner og angre meg litt på valget..Hva blir annbefalt på Cosworth?

 

AEM sin ja, som er linket til. Ville ikke kjøpt Innovate sin. Min Innovate røk ganske kjapt, og vet om flere som har hatt problemer med den. I tillegg er det litt mer styr å koble denne.

 

Må også kalibreres ofte. AEM sin kalibrerer seg selv ;)

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

AEM sin ja, som er linket til. Ville ikke kjøpt Innovate sin. Min Innovate røk ganske kjapt, og vet om flere som har hatt problemer med den. I tillegg er det litt mer styr å koble denne.

 

Må også kalibreres ofte. AEM sin kalibrerer seg selv ;)

Takker :) Har bestillt Innovate LC-1,men blir vel og avbestille.. Har fått annbefalt AEM Uego hos flere..Så denne er og annbefale?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Takker :) Har bestillt Innovate LC-1,men blir vel og avbestille.. Har fått annbefalt AEM Uego hos flere..Så denne er og annbefale?

 

Tror jeg ville avbestilt den ja ;) AEM er nok mest brukt ja :)

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Inovate hadde ett problem med ett parti av lc1 ja. Men det begyner bli ganske lenge siden, og det partiet finner man ikke til salgs lenger. Av de 4-5 lc1 jeg har kopla opp de siste 3 årene har ingen havarert. Synest det høres merkelig ut at AEM kalibrerer seg selv mens den står i eksosen eller? Men jeg skal ikke si det er umulig da jeg ikke har erfaring med de selv. AEM sin har sikkert heller ikke den unødvendinge raske responsen som LC1 har :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inovate hadde ett problem med ett parti av lc1 ja. Men det begyner bli ganske lenge siden, og det partiet finner man ikke til salgs lenger. Av de 4-5 lc1 jeg har kopla opp de siste 3 årene har ingen havarert. Synest det høres merkelig ut at AEM kalibrerer seg selv mens den står i eksosen eller? Men jeg skal ikke si det er umulig da jeg ikke har erfaring med de selv. AEM sin har sikkert heller ikke den unødvendinge raske responsen som LC1 har :)

 

hadde selv en lc1. den røyk. byttet sensor og alt, men der stodd den støkk på 10,3. fikk byttet til aem'n, bare jord og styrestøm. så var den kobblet. kanon enkelt å montere. da jeg skulle koble fra lc1. var det drøssevis med ledninger.

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk, jeg er ny her på forumet så bare si ifra om det er noe som blir feil.

1. og ny turbo er montert (Garret GT3076R).

2. Startet bilen og alt virket greit, bilen går som den skal men den ryker svart ved pådrag, og den har blitt veldig tungstartet ved oppstart om morgenen. Hva kan dette være?

3. Har tilleggsprut på bilen (Haltech E8),

4. vet jeg burde få den mappet, men kan det hjelpe på svartrøyken?

5. Kjørte orginal Ford 5/30 olje, så prøvde jeg og bytte til 10/60 Castrol olje

6. Byttet til Bosch Platina plugger for og se om dette hjalp, men det gjor det heller ikke.

7. Er redd jeg må plukke motoren ifra hverandre igjen snart.

8. Noen forslag til hva jeg kan prøve?

1. Er det 6 eller 7 blader på kompressorhjulet i turboen?

2 - 3. Haltech E8 er ett komplett motorstyresystem og ikke tilleggsprut. Tydeligvis er mappejobben for dårlig utført eller endringer er gjort i ettertid.

4. Dårlig og eller feil mappning ødelegger alt. God og korrekt mapping bør prioriteres svært høyt.

5. Fraråder bruk av moderne tynne oljer som 5W/30 skvip på gode gamle Cosworthmotorer.

6. Det gjorde det nok ikke nei. Tennplugger til Audi RS2 og Ford 701 plugger kan vurderes.

7. Nei. Ikke på grunnlag av det du poster her iallefall. En kompetent mapping fjerner nok alle problemene du beskriver.

8. Foreslår at du oppsøker noen som vet hva de driver med og som faktisk kan mappe SKIKKELIG.

Dette vil gi deg en lettstartet bil som funker. Vedkommende vil også finne evt. andre feil hvis du har oversett noen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Min Lc1 spiser lamdaer :glare: skal også bytte til AEM.

 

Det tyder på ett anna problem. F.eks feil plassering slik at den blir for varm, eller at den går så feit at sot tar knekken på den, eller at sonden forurenses og ødelegges av noe i drivstoff eller olje.

Selve sonden er en standard Bosch sonde som er levert orginalt på mange biler.

 

Men skal være ening i at LC1 er litt tungvint å kople opp, plasskreende, og begyner å bli litt gammeldags. På bordet rett på siden av meg ligger det en splitter ny innovate MTX-L, og jeg er spent på hvordan den blir i forhold til LC1 :)

 

For å være ærlig har jeg dårlig tro på at AEM kalibrerer seg selv. Dette blir vanskelig uten at den jobber sammen med motorstyringa. Sist jeg leste en AEM manul fant jeg ingen plass at den kalibrerer seg. Men skal ikke være for påståelig, da jeg ikke har prøvd AEM selv.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...