Alexander Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Giroverføring . ?Har problemer med å få lagt inn 5. gir, spesielt ved høyt turtall. Ved ordentlig varm motor/girkasse blir også 1. og 3. vanskelig å få inn. Er det girkassa som begynner å bli sliten, eller kan det være giroverføringen ? Noen tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Hva mener du med problemer? Ulyder? Motstand? Slark? Når det er avhengig av turtall og temperatur vil jeg gjette girkasse/clutch. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Hvilken Escort og hvilken girkasse gjelder det? Kan evt være justering av overføringa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 Motstand. Vanskelig å føre spaken i gir. 5.gir har alltid vært litt vrient, må presse spaken hardt til høyre for å få den opp, men har blitt værre nå i det siste. Clutchen byttet jeg for et år siden, så den burde være grei. Vet ikke hva girkassa heter, men det er en escort 1995 1,6 (SE?), med ettermontert 2.0L DOHC motor. altså ny motor, men orginal girkasse. har kjørt sånn i ca ett år etter motorbytte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 Da ville jeg prøvd å justere litt. Rett bak girkassa sitter det ei klemme på staget, den kan du løsne litt. Det et hull i tappen inn i girkassa (mellom klemma og kassa), der kan du tre inn en dor e.l. for å holde igjen mens en assistent drar girspaken litt motsatt vei av der den går tungt. Stram klemma og test.Jeg tror ikke dette er helt etter boka, men jeg synes det funker. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 22, 2011 Share Posted May 22, 2011 Det er helt etter boka, er nøyaktig der du skal justere overføringa Link to comment Share on other sites More sharing options...
balltusen Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Hei. Bytt girkasseolje!! sikkert ikke noen smøre egenskaper i gjen. Dette har jeg vært bort i. På verkstedene ettetfyller dem. Det holder IKKE!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 har vært litt treg, ettersom jeg er drittlei hele bilen. Men har nå begynt å pendle Hamar-Oslo hver dag, så jeg får vel legge meg i garasjen en dag, for å se på overføringen. Girolje er det nok ikke, den er bare et halvt år gammel. For å beskrive litt nærmere, så er det ikke motstand for å få den i 5.gir. spaken går lett og fint, det er bare det at den ikke "treffer" og legger inn giret. Bruker ca. 10 forsøk hver gang, for å få det inn. Litt slitsomt når man kjører 25 mil hver eneste dag.. men takk for tips ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Hei. Bytt girkasseolje!! sikkert ikke noen smøre egenskaper i gjen. Dette har jeg vært bort i. På verkstedene ettetfyller dem. Det holder IKKE!! Det er fordi Ford sier man ikke trenger å bytte. Mangen girkasser til Ford, som ikke har tappeplugg. At de kan ha godt av å bytte en gang iblandt er en annen sak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now