Jump to content

Endra turbotrykk og det ble varme!


Guest Trespasser

Recommended Posts

Guest Trespasser

Endret turbotrykket i dag... Jeg skrudde actuator tuppen 1 og en halv runde inn. Draget ble en del bedre :) . Jeg merket ikke no forskjell på turbotrykksmåleren som viser 0.65Bar. Synes det var rart... Men bilen gikk helt fint og jeg drog på litt. Jeg merket at oljetemperaturen var høyere en vanlig. Den var nesten på 100 grader, 95 ca. Oljetrykket var ganske mye lavere en vanlig også. Var nede i 15Psi. Ligger normalt over 30 Psi. Dette var seff etter en del kjøring.

Jeg kom hjem, lot bilen stå leenge for å kjøle seg ned. Jeg merket at det boblet pittelitt der kjølevannet kommer til turboen. Jeg tenkte jeg skulle slippe ut litt trykk i kjølevesketanken. Tok det rolig. Når trykket var lavt nok så skrudde jeg litt mer opp, å litt til. Så rant det over. Ikke så veldig mye men. Jeg skrudde korken fort fast igjen. Da begynte det å boble/koke nede i tanken.

 

Har aldrig opplevd dette før så jeg ble litt skremt. Er dette normalt? Er det noe som høres feil ut her oppforbi? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

hmmm....åssen olje bruker du da?

 

så lenge du har olje nok så skal ikke dette ha noe merkbart å si på temperaturen...regner med at du har peila olja?

 

hva lå temperaturen på med lavt trykk da?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Var ikke jeg som skifta olje. Forrige eiger. Har peila olja for ikke lenge siden... Var perfekt med olje.

 

Tempen varierte litt men ca 70 eller no

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n
på dårlige oljer så stemer det ja, espen....

 

Stemmer vel egentlig på alle oljer, eller alt flytende materiale generelt, når det blir oppvarmet blir "strukturen" annerledes og det vil flyte lettere...

Link to comment
Share on other sites

Alle oljer blir tynnere ved høyere temperatur. Trespasser: Kjøp Mobil1 Rally Formula 5w-50, selges på ESSO og f.ek.s Smart Club. Perfekt olje til bilen din. Den skal være helsyntetisk og 50+.

 

Oljetrykket skal ved 80 grader og med 10w-30 olje være, 750 RPM: 1 bar, 2000 RPM: 2.8 bar. Ved 100 grader vil oljetrykket med samme olje være lavere.

 

Kjølesystemet er laget slik at trykket er høyere enn atmosfærisk fordi da koker vannet ved høyere temperatur, når du skrur av lokket vil trykket synke og vannet koke umiddelbart.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Guest Trespasser

Mye bra svar her. Kanskje jeg skal ta et oljebytte. Vet jo aldrig hvilken olje som ble fyllt av forrige eiger. Hva koster denne olja? Mobil1 Rally Formula 5w-50

Link to comment
Share on other sites

sikkert noe billige olje som er fult på... har testa de sjøl... fgamlemotoren min fresa over med olje å blei varm, men med nye olje var det ikke en oljelekasje...

 

Pass på at ikke den nye olja renser motoren sån at lagrene sjærer seg, det sjedde med bilen til en kompiss etter han bytta fra vanlig mineralolje til helsyntetisk olje...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...