RS 1000 Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 hvilket turtall havner man på sånn ca med 4,27 i kombinasjon med T5 kasse i 80 km/t lurer på om eg muligens skulle ha bytta utveksling når eg bytter inn mat i diffen ;-) Diff utveksling er egentlig veldig enkelt - turtelleren følger diffen.Hvis vi sier at du kjører i ca. 107 km/t på 4 .gear med 3,62:1 utveksling, så har du ett turtall på 3620 o/min., ikke sant?Hvis du bytter til 3,92:1 diff vil turtallet øke fra 6320 o/min til 3920 o/min i nøyaktig samme hastighet som sist. Med 4,44:1 vil turtallet altså øke fra 3620 - 4440 o/min.Forsjellen er like stor som mellom 4. gear og 5 gear.Dette betyr at 5 gear med 4,44:1 diff. i praksis bli identisk til 4. gear med 3,62:1 diff. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LHD rs500 Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Noen som vet utvekslingen på Scorpio Cosworth mk1, sedan, automat?Det var en link eller tråd med dekoding av TAGén på diffen men finner den ikke igjen.3.64:1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 på hvilken bil finner man denne 3.92:1 utvekslinga da ???? RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 på hvilken bil finner man denne 3.92:1 utvekslinga da ????2,3 froske doch.. Har fortsatt ikkje finni meg diff!noen som veit utvekslinga på scorpio 2,8i mk1?? å kom scorpio med 7" diff også?? The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 mangleri moment i norge ? lav gearing er kun en løsning på suge biler uden moment, en dohc med 3,62 gearing er lige så hurtig på en qmine som samme bil med 3,92, jeg har nemlig prøvet det da jeg kørte meget qmile. få bygget bilerne til high flow istedet ( høj effekt sugemotor) så behøver i ikke at tænke på gearingen er for høj, kun at den ikke er høj nok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 3.64:1Jeg har diff på ene Cosworth'n min fra Scorpio Cosworth,og der er utvekslingen 3,36.Usikker på om den kommer fra en automat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Jeg har 2 Scorpio Cosworth differ, med brems og 3.64 utv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Grunnen til at eg vil ha litt snillere utvekslig er at eg kjører sjelden over 250..Ein annen ting er pinjong akselen røyk på orginal diffen.. Å da vil eg tru ar 3.92 tåler litt meir Eg har Eaton innmat som skal inn igjen, så noe diff med brems trengs ikkje.. Jeg har diff på ene Cosworth'n min fra Scorpio Cosworth,og der er utvekslingen 3,36.Usikker på om den kommer fra en automat. Rart at du har ein så lav utveksling fra ein orginal scorpio cosworth.. Har funnet den her, men det mangler jo mange motor alternativer her.. 2.0 8v 4.09 2.0 16v 4.27 2.3 16v 3.91 2.9 12v 3.64 2.9 24v 3.64 2.5 TD 3.36 Den 4,09 hadde passa fint for meg.. men de gamle 2.0 scorpioene hadde vell 7"?? mangleri moment i norge ? lav gearing er kun en løsning på suge biler uden moment, en dohc med 3,62 gearing er lige så hurtig på en qmine som samme bil med 3,92, jeg har nemlig prøvet det da jeg kørte meget qmile. få bygget bilerne til high flow istedet ( høj effekt sugemotor) så behøver i ikke at tænke på gearingen er for høj, kun at den ikke er høj nok. Hvorfor er det stort sett 4,44 på de fleste 909 differ da? har de ikkje moment i motorsport bilene? The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Den 4,09 hadde passa fint for meg.. men de gamle 2.0 scorpioene hadde vell 7"? Ja. Jeg har vært med på å hugge 2stk Scorpio mk1 GHIA, den ene en 2,8, og den andre en 2,0 ohc. Fra 2,8 brukte jeg bærearmene bak for å få bærearmer med stabstag feste for å bruke på Sierra. Traversen brukte jeg ikke pga diffen var 7,5". Fra 2,0 Scorpioen brukte jeg diffen, som var en 7" med 392 utveksling. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Jeg har diff på ene Cosworth'n min fra Scorpio Cosworth,og der er utvekslingen 3,36.Usikker på om den kommer fra en automat. scorpio cosworth ble kun levert med automat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Ja. Jeg har vært med på å hugge 2stk Scorpio mk1 GHIA, den ene en 2,8, og den andre en 2,0 ohc. Fra 2,8 brukte jeg bærearmene bak for å få bærearmer med stabstag feste for å bruke på Sierra. Traversen brukte jeg ikke pga diffen var 7,5". Fra 2,0 Scorpioen brukte jeg diffen, som var en 7" med 392 utveksling.Takker.. da blir det mest sansynlig Scorpio 2,8i diff denne gangen.. holder vell hvis eg ikkje burner.. The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra"2.0iS Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Ble fortalt av en som har drevet mye med Sierra og scorpio at Froske Scorpioen med 7,5" diff hadde kraftigere pinionaksel enn de tidligere 7,5". Men siden frosken er levert med TC så er det sjelden de har diffbrems.De siste Scorpioene hadde vel også større hjul og dermed høyere numerisk utv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Grunnen til at eg vil ha litt snillere utvekslig er at eg kjører sjelden over 250..Ein annen ting er pinjong akselen røyk på orginal diffen.. Å da vil eg tru ar 3.92 tåler litt meir Eg har Eaton innmat som skal inn igjen, så noe diff med brems trengs ikkje.. Rart at du har ein så lav utveksling fra ein orginal scorpio cosworth.. Har funnet den her, men det mangler jo mange motor alternativer her.. 2.0 8v 4.09 2.0 16v 4.27 2.3 16v 3.91 2.9 12v 3.64 2.9 24v 3.64 2.5 TD 3.36 Den 4,09 hadde passa fint for meg.. men de gamle 2.0 scorpioene hadde vell 7"?? Hvorfor er det stort sett 4,44 på de fleste 909 differ da? har de ikkje moment i motorsport bilene? de lavere gearinger holder ikke til mere, de dør alle på samme måde, akslen til planet gearne bliver holdt af en tynd rørsplit, med hårde starter etc så knækker rørsplitten og akslen begynder at rotere for senere at få noget "slup" og så dør bagtøjet. det du gør er enten at svejse akslen i enden så den ikke kan gå løs, eller fixer en rørsplit med noget større. alle mine bagtøj er afgået ved døden på samme måde (3 stk 3,62 og 1 stk 3,92 alle på min gamle sierra GT dohc) wrc bilerne går jeg ud fra skiftede gearing i gearkassen alt efter bane og forhold, sammen med de havde 6-7 gear sekventiel som gør det nemmere at holde den i power bandet. på en gadebil er et stort moment over et stort område at foretrække sammen med en høj gearing for at forøge levetiden på alt. nu er det her i danmark ikke noget problem at finde et sted hvor en højere gearing kunne bruges, bevares min snupper 270km/t på speedo. jeg ved godt at det er noget anderledes i norge, men jeg har prøvet at køre med lav gearing, og målt tider. på den bil var der ingen forskel på acc tider, du skal bruge flere gear for at nå 100km/t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 de lavere gearinger holder ikke til mere, de dør alle på samme måde, akslen til planet gearne bliver holdt af en tynd rørsplit, med hårde starter etc så knækker rørsplitten og akslen begynder at rotere for senere at få noget "slup" og så dør bagtøjet. det du gør er enten at svejse akslen i enden så den ikke kan gå løs, eller fixer en rørsplit med noget større. alle mine bagtøj er afgået ved døden på samme måde (3 stk 3,62 og 1 stk 3,92 alle på min gamle sierra GT dohc) wrc bilerne går jeg ud fra skiftede gearing i gearkassen alt efter bane og forhold, sammen med de havde 6-7 gear sekventiel som gør det nemmere at holde den i power bandet. på en gadebil er et stort moment over et stort område at foretrække sammen med en høj gearing for at forøge levetiden på alt. nu er det her i danmark ikke noget problem at finde et sted hvor en højere gearing kunne bruges, bevares min snupper 270km/t på speedo. jeg ved godt at det er noget anderledes i norge, men jeg har prøvet at køre med lav gearing, og målt tider. på den bil var der ingen forskel på acc tider, du skal bruge flere gear for at nå 100km/tI know! Her er mitt problem:Har sterkere Eaton lsd i orginal huset, å den dør ikke.. 3.92= mindre stress på pinjong aksel.. The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 du har for meget bid, det er jo kun godt. evt dette kunne være en løsning. http://www.escortrscosworth.com/forum/showthread.php?t=25059 ellers er en kryo behandling jo en mulighed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Har funnet den her, men det mangler jo mange motor alternativer her.. 2.0 8v 4.09 2.0 16v 4.27 2.3 16v 3.91 2.9 12v 3.64 2.9 24v 3.64 2.5 TD 3.36 Noen som vet hva utveklsing det er på 2,4 scorpio med t9 manuel? Tror det er 86mod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Scorpio stasjonsvogn med 2,3 16v fins med 427 7,5" diffHar en kompis som var å hentet ei bakstilling fra en slik en i høst, og skal bruke den på en Scorpio sedan med turbo, med Eaton innmat i diffen.Prøvekjørte en 2,4 for noen år siden som en kompis skulle selge. Var ikke under å sjekket, men i forhold til turtal så føltes utvekslingen som 392 7" eller 391 7,5" - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now