rs500cosworth Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 kunne trengt noen råd om hva slags girkasse som er lurt å bruke på en 1986 Ford Sierra 2.0 SOCH med 300hk? anyone? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Orginal 4 gir med short shift eller T5 The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 MT75 kasse fra dohc visst du skal gå litt budget, visst man ikke er helt gal på giringa så holder denne greit 300hk ! Ellers er det jo T5 neste.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs500cosworth Posted May 8, 2011 Author Share Posted May 8, 2011 (edited) det sitter orginalt 4trinns girkasse i bilen, hva heter den egentlig? kassa har godt 186 000km bare, går det ann å bruke den? er det ikke lurt å bytte clutchen, til noe som tåler litt mer osv? Edited May 8, 2011 by rs500cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 det sitter orginalt 4trinns girkasse i bilen, hva heter den egentlig? kassa har godt 186 000km bare, går det ann å bruke den? er det ikke lurt å bytte clutchen, til noe som tåler litt mer osv?Dem gamle 4girs kassene er mye brukt på ca180-250hk rally/bakkeløps biler.. så det spørs hvor mye Newton du lander på, det er newton som eter driverk The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs500cosworth Posted May 8, 2011 Author Share Posted May 8, 2011 (edited) Dem gamle 4girs kassene er mye brukt på ca180-250hk rally/bakkeløps biler.. så det spørs hvor mye Newton du lander på, det er newton som eter driverk ja, det er sant.. men er det bare å ta en girkasse fra en gammel DOCH da ell? går det ann å bruke 2wd cossie kasse i den? Edited May 8, 2011 by rs500cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Med T5 trenger du nytt svinghjul da startmotoren er plassert for 280(?)mm cosworth svinghjul. Dette er større enn på ohc, men du får tak riktig størrelse på burtonpower.com. Cosworth svinghjul passer ikke pga. boltsirkel på veiva. Du trenger også 2wd-startmotor. Blir litt dyrt, men verdt det. Husk at du får igjen penga for kassa hvis du selger den en gang 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Dem gamle 4girs kassene er mye brukt på ca180-250hk rally/bakkeløps biler.. så det spørs hvor mye Newton du lander på, det er newton som eter driverk Ja men da er det vel ofte med rettskårne drev og uten synkro ringer;) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs500cosworth Posted May 8, 2011 Author Share Posted May 8, 2011 når vi først prater om litt div, så kan jeg jo si det at jeg driver med mitt første bilprosjekt og lurer egentlig litt på hva som "bør" byttes på motoren med en turbo som klarer 360+ ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Kommer seg ann på det.. Det er en her inne som har kjørt 398hk i flere år på en tvers igjennom orginal IS motor. Han har kun byttet ut topplokksboltene en etter en. Den bilen er kjørt flere tusen km på bane og.Han har datasprut på den og bruker E85 som drivstoff. Her er link til prosjekt tråden. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/45978-bm-racing-sin-ist/ 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs500cosworth Posted May 9, 2011 Author Share Posted May 9, 2011 takk for tips snuppa Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraTIC Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 jeg knakk 3 4trins girkasser på en vanlig 2.0l gasser i sommer tar første giret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Det er nesten godt gjort å få til det du... Men akkurat du klarer vel det meste på et forum virker det som...Men inntil 250hk så er T9 (5trins) ganske driftsikker. MT75 som sitter sammen med dohc motorene er ratet til 350hk.Begge kassene vil tåle mere enn dette, men levetiden vil reduseres. Det er fint mulig å knekke dem begge med clutcsparking kombinert med gode dekk selv med lavere effekt. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 de få problemene jeg har hatt med 4 trinns. både taunus å sierra er at synkroringene på andre å tredje gir ryker ved mye herjing å hard giring. å svogeren min greide å ryke tredjegiret ved å sladde fra grus til asfalt i stor fart. men hvis man klarer å begrense spakrøskinga når man girer har man girkasse lenge:) støy er vel originalt på disse kassene så regner ikke det som et problem. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs500cosworth Posted May 9, 2011 Author Share Posted May 9, 2011 da slår vi til med en kasse fra en DOCH så tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen bilder av prosjektet etterhvert ;P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Eg grisekjørte (ja helt idiot prøve å ødelegge kjøring) med ein standar 3dørs sierra 2,0L i over 2år med sveisa bakaksel.. Å kassa tålte bånngass giringer i sladd i alle gir + shift lock å alt det grusomme du kan finne på..Å den besto prøvene med glans! Nå er det kun snakk om standard effekt!Men uansett The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs500cosworth Posted May 10, 2011 Author Share Posted May 10, 2011 Eg grisekjørte (ja helt idiot prøve å ødelegge kjøring) med ein standar 3dørs sierra 2,0L i over 2år med sveisa bakaksel.. Å kassa tålte bånngass giringer i sladd i alle gir + shift lock å alt det grusomme du kan finne på..Å den besto prøvene med glans! Nå er det kun snakk om standard effekt!Men uansett det er bedre å heller skaffe en kasse som tåler litt mer, sånn for sikkerhets skyld sånn at jeg slipper å bytte kasse etter 3uker Link to comment Share on other sites More sharing options...
is turbo Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 når vi først prater om litt div, så kan jeg jo si det at jeg driver med mitt første bilprosjekt og lurer egentlig litt på hva som "bør" byttes på motoren med en turbo som klarer 360+ ? Det er helt riktig som Per Olav skriver om bilen til bm-racing. Vi har plaga den bilen MYE, men motorene holder ikke evig, den byttes eller ses over som regel ca en gang i året. Skal du ha noe som er mere holdbart og eventuelt ha muligheten til og kjøre på vanlig bensin, må du gå for noe som er ombygd for og tåle litt.For eksempel den motoren jeg har lagt ut for salgs. Det er ikke en billig løsning, men en mere holdbar løsning. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62308-is-turbo-motor-og-div-deler-selges/page__gopid__619151& Bondemekk racing raselag88`Ford Sierra ist under konstruksjon (målet er 350-400 holdbare hk) Min prosjekt tråd <a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745</a>86`Chevrolet stepside som bruks/trekkbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now