Jump to content

coilovers


xXx

Recommended Posts

hei har sittet lenge og lurt på om det er eg som er blitt gammel, eller om avo coilovers er samme som og bruke vinkel jern til dempere. :)

for samme hvor mye eg justerer på stivheten på demperene bak, så skal eg garantert klare telle små stein eg treffer på asså. ;) har kw variant 2 og 19 tommere på audien som eg har til bruks bil og den er fin og kjøre med skikkelig stiv og fast å fin men samtidig ok comfort hehe. ;) selvfølgelig er det stor forkjell på en bil fra 2001 A4 og en 1990 model sierra Cosworth. så det eg lurer på er om det går ann og få tak i coilovers til sedan cosworth 2wd som for eksempel kw eller noe annet som gir meg litt av begge deler liksom ???

vet dette ikkje går ann og få godkjent men eg bruker bilen max 3-400 mil om sommeren så det hefter eg meg ikkje med. pluss eg er veldig opptatt av utseende på bilen, så coilovere er nesten ett must for og få hjulbuene fremme og bak til og ligge flush med dekket ;) så eg vill bare slippe og ta på meg nyre belte hver gang eg skal ut og lufte go bilen ;) ;)ser også ****** dumt ut når man spretter bort gjennom gata eller kaien som er belagt med bro stein som andre biler kan cruse bort over på. ;) så kom med erfaringer og hva dere synts og har opplevd fra forskjellige merker ;)

Edited by xXx

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er AVO coilovers som står på den ISTen jeg var med å kjøre nordover fra Trondhiem ei påske for et par år siden, på telehiv. Det var mild sagt ikke behagelig :blink: Til gatebruk er Gaz ganske så grei, da du får justert de rimelig behagelig på vanlig kjøring.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fjærer til coilovers får man veldig billig på div nettbutikkker i f.eks england..

da kan du også velge hvor lang fjæra skal være.

Men når det er sagt har jeg ikke hørt mye bra om avo, hvis det er den billige varianten du har.

Link to comment
Share on other sites

Hjelpefjærene tror jeg ikke har mye å si for comforten, heller bare for å holde fjøra i skålene når du jekker opp eller for hjulløft. Har du de ikke smeller det som **** når fjørene legger seg til i skålene igjen. Skulle i og for seg ha hatt ett sett med skåler og hjelpefjører selv, men har ikke funnet det for 2,25" fjører enda. Dvs har funnet men gidder ikke å betale 2000 kr for det. Fjører har de forresten billig på Rally design i alle lengder og varianter, billig. Handle en del sett derfra. Tror jeg fikk tre til prisen av en hos kollevold.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

oki så eg trenger bare og bytte fjærer da ??? hva fjærer anbefaler folket ? men trodde faktisk det var demperen som styrte stivheten eg, sei viss du tar for eksempel gule koni justerer dem på det stiveste og setter på orginal fjær så blir det bra stivt i hverfall i forhold til hva det var.... å når eg da bare kan justere stivheten bak så endrer jo ikkje dette noe fremme :(

billig variant ??? fant bare ett sett avo til 2wd når eg kjøpte eg ca 4år og dem ga eg vell 6500 7000 kr for pluss frakt fra england, eg har vært stor fornøyd med dem eg eneste som er att dem er for stive. hadde sikkert vært kult når eg var 18 men begynne og dra litt på åra så foretrekker godt vei grep og litt comfor fremfor skam stivt og ubehagelig ;-)

sånn hjelpe fjær kit har eg ikkje heller ser ikkje helt vitsen heller egentlig med mindre en skal ut og fly med bilen. for når eg jekker opp bilen så sige demperene litt ut og så stopper dem så fjærene er helt ute skal eg ha full ut fjering så må eg stå på felgen og gjynge litt så den siger ut siste rest.

 

sitter og lurer i og handle gaz gold men får nesten prøve noen andre fjærer og se om det kan hjelpe...

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

kjører med gas gold og 550 fjerer forran og 350 bak, når dem står på det mykeste så er dem veldig fine å bruke etter vei, å vrir jeg på et 10-12 hakk på stramminga så er dem stive som ****.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

men trodde faktisk det var demperen som styrte stivheten eg, sei viss du tar for eksempel gule koni justerer dem på det stiveste og setter på orginal fjær så blir det bra stivt i hverfall i forhold til hva det var....

 

Har kjørt med kombinasjon gule koni og eibach på cosworthen siden jeg kjøpte den i 2009, og slett ikke vært fornøyd. Når jeg har justert demperne stivere har bilen blitt stumpere og mer ubehagelig å kjøre, men har på ingen måte opplevd at den har blitt forbedret å kjøre med stiv innstiling av demperne. Så nå i påska monterte jeg AVO fjærer i orginal høyde, men stivere. Bilen krenger mindre og føles bedre og kjøre, med demperne på det stiveste nå føles bilen mye bedre og faktisk mer behagelig enn med eibach fjærene. Så ja, stivheten på fjærene er viktig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

espen, d var bilstein ;) men lurer på om det er noe form for rally demper, fordi jeg har aldri sett ei så stor stempel stang som i den dempern der ...

 

men ja skal man gå for noe som er meget kurrant for daglig bruk og litt banekjøring er GAZ et godt alternativ, har selv vanlig GAZ coilover å er stor fornøyd der.

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Bilstein med tykke stempel, er opp og ned dempere. B8 demperene er slik, jeg hadde Wolf dempere på min Sierra, de var laget av bilstein og ser like ut som b8

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Fikk spec på fjører til en kompis sitt Escort prosjekt, til gaz coilovers. Da denne bilen blir letta litt, så anbef Mike R å prøve 350lb framme og gå ned til 150lb bak

 

 

Visst det er bilstein coilovers, så kan det være grpN. Jeg mente bilstein vanlige dempere, mener de har 32 eller 34mm stempel

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Fikk spec på fjører til en kompis sitt Escort prosjekt, til gaz coilovers. Da denne bilen blir letta litt, så anbef Mike R å prøve 350lb framme og gå ned til 150lb bak

 

 

Visst det er bilstein coilovers, så kan det være grpN. Jeg mente bilstein vanlige dempere, mener de har 32 eller 34mm stempel

 

Jeg har 325 foran og 175 bak, det er mer enn stivt nok for og kjøre langs veien med hvertfall. Kanskje litt i mykeste laget for autoslalom, banekjøring har jeg ikke fått prøvd enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 325 foran og 175 bak, det er mer enn stivt nok for og kjøre langs veien med hvertfall. Kanskje litt i mykeste laget for autoslalom, banekjøring har jeg ikke fått prøvd enda.

 

Oki, skal best fjører fra rally design nå, så får se hva det blir. Bilen kommer ikke på veien i år, så får ikke prøvd den på en stund

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...