xXx Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 (edited) hei har sittet lenge og lurt på om det er eg som er blitt gammel, eller om avo coilovers er samme som og bruke vinkel jern til dempere. for samme hvor mye eg justerer på stivheten på demperene bak, så skal eg garantert klare telle små stein eg treffer på asså. har kw variant 2 og 19 tommere på audien som eg har til bruks bil og den er fin og kjøre med skikkelig stiv og fast å fin men samtidig ok comfort hehe. selvfølgelig er det stor forkjell på en bil fra 2001 A4 og en 1990 model sierra Cosworth. så det eg lurer på er om det går ann og få tak i coilovers til sedan cosworth 2wd som for eksempel kw eller noe annet som gir meg litt av begge deler liksom ???vet dette ikkje går ann og få godkjent men eg bruker bilen max 3-400 mil om sommeren så det hefter eg meg ikkje med. pluss eg er veldig opptatt av utseende på bilen, så coilovere er nesten ett must for og få hjulbuene fremme og bak til og ligge flush med dekket så eg vill bare slippe og ta på meg nyre belte hver gang eg skal ut og lufte go bilen ;)ser også ****** dumt ut når man spretter bort gjennom gata eller kaien som er belagt med bro stein som andre biler kan cruse bort over på. så kom med erfaringer og hva dere synts og har opplevd fra forskjellige merker Edited April 30, 2011 by xXx RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Lurer på om det er AVO coilovers som står på den ISTen jeg var med å kjøre nordover fra Trondhiem ei påske for et par år siden, på telehiv. Det var mild sagt ikke behagelig Til gatebruk er Gaz ganske så grei, da du får justert de rimelig behagelig på vanlig kjøring. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Synes GAZ var helt greit å kjøre med, både comfort og veigrep. Men hadde valgt Gold versjon om jeg skulle handle det igjen. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Fordelen med coilovere er jo at de bruker som regel en størrelse på fjærer, så du kan kjøpe mykere fjærer fra Gundersen, Kollevold etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Fjærer til coilovers får man veldig billig på div nettbutikkker i f.eks england.. da kan du også velge hvor lang fjæra skal være. Men når det er sagt har jeg ikke hørt mye bra om avo, hvis det er den billige varianten du har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 du får vell også kjøp hjelpe fjær "kit" det skall visst nokk gjøre underverk på komfort.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Hjelpefjærene tror jeg ikke har mye å si for comforten, heller bare for å holde fjøra i skålene når du jekker opp eller for hjulløft. Har du de ikke smeller det som **** når fjørene legger seg til i skålene igjen. Skulle i og for seg ha hatt ett sett med skåler og hjelpefjører selv, men har ikke funnet det for 2,25" fjører enda. Dvs har funnet men gidder ikke å betale 2000 kr for det. Fjører har de forresten billig på Rally design i alle lengder og varianter, billig. Handle en del sett derfra. Tror jeg fikk tre til prisen av en hos kollevold. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Ofte er de fjørene, som følger med coilovers sett, ikke de mest idielle og gjerne altfor stive. Er mye å hente på rette fjør typen, men du må hvite hva du skal ha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted May 1, 2011 Author Share Posted May 1, 2011 oki så eg trenger bare og bytte fjærer da ??? hva fjærer anbefaler folket ? men trodde faktisk det var demperen som styrte stivheten eg, sei viss du tar for eksempel gule koni justerer dem på det stiveste og setter på orginal fjær så blir det bra stivt i hverfall i forhold til hva det var.... å når eg da bare kan justere stivheten bak så endrer jo ikkje dette noe fremme billig variant ??? fant bare ett sett avo til 2wd når eg kjøpte eg ca 4år og dem ga eg vell 6500 7000 kr for pluss frakt fra england, eg har vært stor fornøyd med dem eg eneste som er att dem er for stive. hadde sikkert vært kult når eg var 18 men begynne og dra litt på åra så foretrekker godt vei grep og litt comfor fremfor skam stivt og ubehagelig ;-)sånn hjelpe fjær kit har eg ikkje heller ser ikkje helt vitsen heller egentlig med mindre en skal ut og fly med bilen. for når eg jekker opp bilen så sige demperene litt ut og så stopper dem så fjærene er helt ute skal eg ha full ut fjering så må eg stå på felgen og gjynge litt så den siger ut siste rest. sitter og lurer i og handle gaz gold men får nesten prøve noen andre fjærer og se om det kan hjelpe... RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 GAZ Gold '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 kjører med gas gold og 550 fjerer forran og 350 bak, når dem står på det mykeste så er dem veldig fine å bruke etter vei, å vrir jeg på et 10-12 hakk på stramminga så er dem stive som ****. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 men trodde faktisk det var demperen som styrte stivheten eg, sei viss du tar for eksempel gule koni justerer dem på det stiveste og setter på orginal fjær så blir det bra stivt i hverfall i forhold til hva det var.... Har kjørt med kombinasjon gule koni og eibach på cosworthen siden jeg kjøpte den i 2009, og slett ikke vært fornøyd. Når jeg har justert demperne stivere har bilen blitt stumpere og mer ubehagelig å kjøre, men har på ingen måte opplevd at den har blitt forbedret å kjøre med stiv innstiling av demperne. Så nå i påska monterte jeg AVO fjærer i orginal høyde, men stivere. Bilen krenger mindre og føles bedre og kjøre, med demperne på det stiveste nå føles bilen mye bedre og faktisk mer behagelig enn med eibach fjærene. Så ja, stivheten på fjærene er viktig. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 (edited) espen, d var bilstein men lurer på om det er noe form for rally demper, fordi jeg har aldri sett ei så stor stempel stang som i den dempern der ... men ja skal man gå for noe som er meget kurrant for daglig bruk og litt banekjøring er GAZ et godt alternativ, har selv vanlig GAZ coilover å er stor fornøyd der. Edited May 1, 2011 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 (edited) Bilstein med tykke stempel, er opp og ned dempere. B8 demperene er slik, jeg hadde Wolf dempere på min Sierra, de var laget av bilstein og ser like ut som b8 Edited May 1, 2011 by grcossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 hmm det står ihvertfall bilstein på fjøra, kanskje dette er noe 909 motorsport greier da.. GAZ stempel stanga er tynn i forhold ihvertfall Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 (edited) Fikk spec på fjører til en kompis sitt Escort prosjekt, til gaz coilovers. Da denne bilen blir letta litt, så anbef Mike R å prøve 350lb framme og gå ned til 150lb bak Visst det er bilstein coilovers, så kan det være grpN. Jeg mente bilstein vanlige dempere, mener de har 32 eller 34mm stempel Edited May 1, 2011 by grcossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 Fikk spec på fjører til en kompis sitt Escort prosjekt, til gaz coilovers. Da denne bilen blir letta litt, så anbef Mike R å prøve 350lb framme og gå ned til 150lb bak Visst det er bilstein coilovers, så kan det være grpN. Jeg mente bilstein vanlige dempere, mener de har 32 eller 34mm stempel Jeg har 325 foran og 175 bak, det er mer enn stivt nok for og kjøre langs veien med hvertfall. Kanskje litt i mykeste laget for autoslalom, banekjøring har jeg ikke fått prøvd enda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 Jeg har 325 foran og 175 bak, det er mer enn stivt nok for og kjøre langs veien med hvertfall. Kanskje litt i mykeste laget for autoslalom, banekjøring har jeg ikke fått prøvd enda. Oki, skal best fjører fra rally design nå, så får se hva det blir. Bilen kommer ikke på veien i år, så får ikke prøvd den på en stund Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 jeg kjører med vanlig GAZ coilovers, med fjærer på 325 bak og trur det var 475 framme.. Funker gull på vei og bane syns jeg.. -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now