Jump to content

Cosworth veiv


cossie1

Recommended Posts

Har du en ville jeg slipt den isteden for å kjøpe noe annet "overmalte" greier som raser dagen etter. Og dette gjelder særs når du skriver "så billig som mulig". Dømt til å få noe som er værre enn den du har. Legg evnt. ut en "Ønskes kjøpt" annonse her.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Loffen: er det noen grunn til at du mener den bør herdes på nytt? Når du sliper veiven så vil jo ikke temperaturen komme opp i en temp som normaliserer stålet.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Har bare alltid blitt fortalt av folk som driver med dette, at selve herdingen går ikke veldig dypt i materialet, ellers ville veiva blitt for hard(sprø), så den ikke tåler like mye, og ved en sliping på allerede slitne "tapper", vil man mest sannsynlig komme igjennom øverste laget som er herdet, og dermed bør den herdes på nytt...

 

Jeg syns selv også det høres mest logisk ut, for har endel erfaring med diverse verktøy til maskinarbeiding der for hard herding faktisk bare svekker verktøyene...

 

Bare min mening utfra erfaring og råd fra motorverksteder :)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle være tilfelle, hvorfor ikke heller bare overflatebehandle for å få de egenskapene en ønsker. Selv for 30år siden var ikke dette noe stort problem.

Om herdingen er så tynn vil det jo sannsynligvis ikke ha noe særlig for seg å herde i det hele tatt.

Har selv drevet mye med verktøy som er herdet og dersom herdingen utføres riktig vil den bli bra. Her kommer også legeringene av metallet inn.

Men selvsagt så er det mye sant i at en del verktøy ødelegges om en herder. Dette skjer helst på billig dritt verktøy. Disse blir laget av billige legeringer og derfor ikke har de egenskapene som ønskes. Eksempel på dette er borene til Biltema kontra skikkelige borer. Biltema sine knekker når en går gjennom stålplaten en borer i på første forsøk om en kommer så langt mens en riktig laget bor kan bore tusenvis av hull uten å engang måtte slipes. (selvsagt med riktig skjærehastighet)

 

Hvorfor skal cosworth velge noe billig dritt når denne veiven skal tåle å vinne løp?

 

Sorry, men tror ikke at cosworth er dum til å gjøre noe slikt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Herding av veiven gjøres for en hardere overflate og øke veivens motstand mot slitasje ... dvs at lagre skal ryke og ikke veiv .. det er ikke det samme som at veiven ikke kan ødelegges men øker sjansene for at den får mindre slitasjer og riper . Det er riktig som loffen skriver at herding er tynt lag .. det er en overflate herding og er ca 0.2 mm altså sliper du til første overdim 0.25 er herding borte .. VEIVEN til cosworth motoren er ikke billig eller dårlig .. ny pris på ford er omtrent 49900 eller noe sånn :-) den er ikke dårlig selv om den ikke skulle ha herding ,, vil holde bra alikevel men de som bygger en værsting motor bør vel a passe på at veiven er herda . En annen ting er at veiven kan være litt ubalanse/skjev dette rettes med sliping/balansering (bør ta med reimhjul ,svinghjul ,clucth og ),greit å ha dette i bakhode med et evt motorbygg da en slik veiv vil gjøre unødvendig mye slitasje på lager ,og dermed redusere levetid på motor ..

http://www.motorverksted.no/veivakselarbeid.html link så ser du priser på herding og sliping :-)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...