Jump to content

Reprasjon av avskallet lakk på Ford Focus 07


Recommended Posts

Jeg har et område på 2 x 2 cm på toppen av bakskjermen på min 07 Ford Focus st.vogn hvor lakken har skallet av. Jeg skjønner at dette åpenbart må være et svakt punkt på bilen, for etter at jeg vasket bilen grundig i går ser det ut som det var antydninger til det samme på andre siden av bilen.

Mitt første spørsmål er dermed, hvis man (mot formodning) skulle ha noe igjen av lakk- og/eller rust-garanti igjen på denne bilen, ville Ford dekke denne utgiften hos et godkjent lakkverksted?

 

Så en litt mer aktuell problemstilling; jeg må gjøre noe med saken selv. Jeg tenker at jeg skal sandblåse området grundig (de 2x2 cm og litt rundt akkurat de aktuelle cm'ene). Deretter er planene å smøre på noe grunning/rustbeskyttende materiale, før jeg pensler over med såkalt "touch-up" lakk og klarlakk som jeg kjøper i korrekt farge fra Ford. Spørsmålet er da hvilken grunning/rustbeskyttende materiale jeg burde bruke. Har hørt at folk har brukt ulike 2komponents epoxy grunninger og/eller zinkløsninger, men jeg er svært usikker på hva som kan være lurt å benytte seg av.

 

Noen andre tips for framgangsmåten i forhold til jobben som skal gjøres (tenker på sandblåsing, grunning, lakking med denne "negllakks-løsningen" osv).

 

Takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Da spør jeg med det samme en slik topic er oppe.

Hvordan er egentlig lakk garantien hos ford??

 

På min 07mondeo, har det begynnt å ruste skikkelig på kanaler, panser og tak, og begge bakdørene.. Bilen er i mitt eie veldig godt tatt vare på mtp regelmessig grundig vask gjennom hele året.

Panseret og det fremste på taket kan nok være pga steinsprut, men er det virkelig slik at lakken skal tåle så ekstremt lite? For meg ser det ut til at jeg må og kommer til å måtte lakkere panser, kanaler, nederst på dørene, hele taket, begge forskjermer......... :mad2:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å ringe Ford for å finne ut om jeg har lakkgaranti eller ei på min bil. Har vel ikke stor tro på at Ford tar ansvar for denne rusten, regner med at de finner en eller annen grunn for å ikke ta ansvar for dette. Derfor må jeg tenke plan B. Plan B er å fikse dette selv.

 

Forstår jeg riktig så burde jeg sandblåse hele området som skal lakkes på nytt. Deretter må jeg lakke på med zinkgrunning på det bare metallet (er dette på spray eller påføres som "maling"?). Deretter lakker jeg med den korrekte fargekoden (tenkte jeg skulle kjøpe den på lakkbutikk på st.hanshaugen i oslo hvor jeg kan få kjøpt på spray hvis jeg vet hva fargekoden heter). Jeg skjønner at jeg må kjøre flere lag (hvor mange?) og bruke klarlakk til slutt (kun et lag?). Våtslip og rubbing kjenner jeg ikke til, hva er dette for noe?

 

Når det gjalt zinkgrunning, er det en spesiell type jeg burde gå for (gjerne et produkt man får i små kvantum på butikk type torshov bilrekvisita etc)?

Link to comment
Share on other sites

Er det tatt sjekk på lakkskader osv, slik det står i instruksjonsboka/serviceboka, altså hos Ford merkeverksted, så skal det være garanti på lakk ifølge kjøpsloven(5år), men er ikke dette fulgt til punktog prikke, blir det ens egen kostnad... Sitter sjøl med en 05 focus som rett og slett trenger hellakkering pga elendig lakk... Klarlakk flasser av midt på store flater ved normal bruk av høytrykkspyler... rett og slett sykt dårlig kvalitet på lakk spør du meg...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

har vært på Ford nå, og må nok gjøre noe av lakkjobben selv. Hvilke spesifkke produkter skal jeg bruke når jeg har sandblåst karrosseriet hvor lakken var prelt av?

 

Kan jeg bruke epoksygrunning eller zinkgrunning og må jeg bruke primer ved bruk av noen av disse produktene? Hva heter i så fall de epoksy/zink produktene jeg burde gå for?

Link to comment
Share on other sites

Lakkgaranti dekker ikke ytreskader som stensprang og lignende.

 

Klarlakk flasser av midt på store flater ved normal bruk av høytrykkspyler... rett og slett sykt dårlig kvalitet på lakk spør du meg...

 

Her er det mest sannsynlig blitt lakkert etter en skade, og han som har lakkert har ikke vært nøye nok og lagt klarlakk vått i vått. Har basen tørket og begynt å herde og man legger på klarlakk så får man slike problemer som du nevner her.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...