cossi21 Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Har problemer med at bilen min koker (Cosworth 2wd). Har prøvd å fjerne termostat og å kjøre med viftene på hele tia, uten at det hjelper..Temp ligger mellom 85-90grader ved normal kjøring, men ved pådrag eller i litt motbakke så stiger det fort opp til 100++Spørmålet mitt der da; Hvordan er det å fjerne vannkjølinga til turboen? (Esc-cos T34 turbo hvis det har noe å si) - Sierra RS Cosworth - Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 ehh. enten har du sprekt topp\deffekt toppakning her. en cosw motor uten termostat blir jo skjelden varm da Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Om den koker ved vanlig kjøring tipper jeg på gåen toppakning, og/eller slitt topp med tæringer pga den sikkert har vært kjørt med for dårlig kjølevæske. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 (edited) hvordan ser radiatoren din ut..mangler det mye kjølevev...ribber...så påvirker dette kjølinga.evnt dårlig vannpumpe..selv om jeg har tilgode å se en defekt vannpumpe på cosworth.med tanke på at sirkulasjonen ikke er som den skal.men lekkasje kan nok forekomme. trykktest kjølesystemet..så finner du fort ut om det er tett iallefall.med tanke på toppakning. Edited April 25, 2011 by lowman Link to comment Share on other sites More sharing options...
haawaii Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 spyl også kjølesystemet ditt ! se om det kommer mye guffe ut =) husk å spyl motsatt vei av hva vannet går til vanlig. å så husk å spyl igjennom radiator også! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossi21 Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Takker for svar så langt Bilen koker ikke ved normal kjøring, men ved litt større motbakker så gir jo jeg også på litt ekstra for å holde grei fart, men da øker også tempen.. Har ikke fått trykk-testet kjølesystemet, så kan prøve det + å spyle gjennom systemet for så å se hvordan den oppfører seg etter det Men hvordan er det egentlig å fjerne vannkjølinga fra turboen? Kan turboen ta skade av å bli litt eksrta varm? - Sierra RS Cosworth - Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Tror du bør konsentrere deg om å finne årsaken til at det koker. Ikke vits å lage et nytt problem for å mulig fjerne et annet. At bilen din koker har uansett ingenting med vannkjølingen til turboen din å gjøre. Tempen vil jo naturlig gå ned hvis du fjerner den, men det blir uansett bare en forlengelse av problemet ditt. No har du muligheten til å fikse problemet før det skjer noe nevneverdig skade. Plutselig er det for sent og kronene raser ut vinduet. Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Tror du har et topp pakning problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossi21 Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Okey.. Da får jeg bare vente til broder'n får tatt med div utstyr fra jobben Takker for svar - Sierra RS Cosworth - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Lite tips er å bytte til gr.a toppakning med en gang. Koster ikke så mye mer, men gir en god sikring. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Lite tips er å bytte til gr.a toppakning med en gang. Koster ikke så mye mer, men gir en god sikring. Eller til original pakning til T-25 escort... Latterlig billig(på ebay) og funker gull... bedre forsterkinger enn grp A pakningen også.. -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
haawaii Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Eller til original pakning til T-25 escort... Latterlig billig(på ebay) og funker gull... bedre forsterkinger enn grp A pakningen også.. jaha? hva er forskjellen ?? få høre =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 å fjerne vannkjølingen til turboen vil føre til at oljetempen går opp. Oljen blir kjølt av vannet i tillegg til luften så det er nok ikke mye du vil spare på det.forøvrig så er det ikke her problemet er. Hvordan oppfører den seg ved turtall, blir tempen lavere når turtallet økes? Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 jaha? hva er forskjellen ?? få høre =) Eneste forskjell er noen forsterkninger rundt kanaler.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 jaha? hva er forskjellen ?? få høre =) Stjålet fra L8 ECU på escortrscosworth.com forumet: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 det er forresten den gamle utgaven av t25 pakningen som har disse.. de nye burton selger er ikke forsterket.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossi21 Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Har ikke tenkt noe særlig over hvordan den oppfører seg på div turtall desverre.. Har uansett planer om å ha opp og ut motoren for å gå over den, men var bare ikke planlagt enda Blir uansett kjøpt grA pakning til da det skal sammen igjen.. - Sierra RS Cosworth - Link to comment Share on other sites More sharing options...
haawaii Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 (edited) se der ja =) virka jo bra den escos-pakninga der da husk å se etter sprekker, evt sprekkdannelser i toppen din da =) hva var max-skjevhet på langs og tvers av toppen og blokka igjen ? 0.0x ?? Edited April 27, 2011 by haawaii Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Usikker på hva som gjelder for cosworth, men generelt er det vel 0,15 eller 0,2 maks på langs av en alutopp. Med en cosworth topp ville jeg gjort noe med saken med langt mindre skjevhet. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 grunnen til at jeg lurer ang turtall er at dersom tempen går ned når du øker turtallet så kan det være luft i systemet Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 jaha? hva er forskjellen ?? få høre =) greit det ikke er stoore forskjeller, men er ofte småting som kan gjøre ting endel bedre, for ikke å snakke om prisen i dette tilfellet.. -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossi21 Posted April 28, 2011 Author Share Posted April 28, 2011 grunnen til at jeg lurer ang turtall er at dersom tempen går ned når du øker turtallet så kan det være luft i systemetKan prøve bilen en tur i mårå for å se hvordan den oppfører seg Har skrudd ut lufteskruen flere ganger for å se om det kommer luft, men kommer bare kjøleveske med en gang.. Kjører jo også men swirl pot, og den skal vel også hjelpe til med å fjerne eventuelle luftbobler i systemet. - Sierra RS Cosworth - Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossi21 Posted April 30, 2011 Author Share Posted April 30, 2011 Problem løst Guff i radiator ordnet nok med litt dårlig sirkulasjon - Sierra RS Cosworth - Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Bra det ordnet seg :-) Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now