Truckdriver Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 En kompis plages med en 95 mod Zetec som har begynt å gå dårlig og bruker mye bensin. I ettermiddag skulle vi prøve å lese av feilkoder med en OBD scanner jeg har.Fikk ikke kontakt med den. Denne bilen har en standard OBD2 kontakt på førersiden. Når vi skulle prøve å skifte hjerne for å se om det gikk å få kontakt med en anna hjerne så jeg at denne har eec-iv hjerne. Såvidt jeg vet har ikke eec-iv datakraft nok til OBD. Vi kunne ikke finne de vanlige diagnosekontaktene i motorrommet. Noen som vet hvordan man stiller en diagnose på en slik bil? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 FDS heter testeren, som vi brukte på disse bilene. Den står og støver ned, og er ikke brukt på mangen år Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 23, 2011 Author Share Posted April 23, 2011 Ok, og den koples til i OBD tilkoplinga da? Dette må vel være akkurat i overgangen før eec-v ble tatt i bruk? Altså imellom eec-iv med blinkekode, og eec-v med OBD. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 (edited) http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/FCRReading.html Såvidt jeg vet må man opp på mk2 for å få EEC-V og OBD-2, men jeg sliter selv med en sein 96-modell mk1 med EEC-IV der jeg ikke finner 3-pins kontakten noe sted. Den heller snakker ikke OBD-2. Edited April 23, 2011 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 23, 2011 Author Share Posted April 23, 2011 En del år siden jeg lærte om dette. Trodde faktisk OBD var standard fra 96. Godt mulig det rett og slett blir kopla MS til denne Eieren holde uransett på å skal lære seg MS, og man får jo sjekka om alle viktige sensorer fungerer. Stemmer vel at disse har EDIS intergrert i hjernen? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 (edited) OBD-II var påbudt i USA fra 96. Manuell har intern EDIS og automatgir har ekstern, muligens med noen unntak. Edited April 23, 2011 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azz-Kill Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Den 3 pins diagnose kontakten på de gamle mondeoene finner du i motor rommet nesten under frontruta på passasjer siden. På min gamle Mondeo brukte jeg to ledninger og en diode til å lese feilkoder. Må telle antall blink. Søk litt etter Mondeo mk1 fault reading eller feilkoder. Mulig du finner oppskriften der på hvordan du kan gjøre dette med diode. 98 mondeo v6 ghia "st200" stv Link to comment Share on other sites More sharing options...
zanor Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Den tre pins kontakta manglet på min 95 mod mondeo, men om du ikke er redd for å koble litt går det ann å legge til den pinnen som mangler ut i fra ecu kontakta for å kjøre diagnose med ei led lampe. Gjorde dette på min... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 24, 2011 Author Share Posted April 24, 2011 Går eventuel an å kople seg rett opp til hjernen ja. Jeg har lest ut feilkoder før på eec-iv på 2pin kontakt, men denne bilen har ingen 3pin kontakter i motorrommet. Bare en 2pin kontakt på passasjersiden rett under frontruta. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azz-Kill Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 mulig det funker med 2 pins kontakt også. For jeg brukte bare 2 av 3 hull når jeg leste av feilkoder. 98 mondeo v6 ghia "st200" stv Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 mulig det funker med 2 pins kontakt også. For jeg brukte bare 2 av 3 hull når jeg leste av feilkoder.Den siste av de 3 er jord, så det kan stemme, ja. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 (edited) Jeg fant noe som virket fornuftig på en Argentinsk side På et skjema jeg har heter pinne 3 "start test output" og pinne 11 "start test input", så det virket lovende.Det virket dessverre ikke på min bil. Litt nærmere undersøkelser viser at pinne 3 og 11 går til 18 og 19 på ECU, ikke 17 og 48 slik det burde vært for blinkekoder. Sjekket også litt på den eneste 2-pins kontakten jeg har ved dempertårnet, og det viser seg at det er oktanjustering, altså pinne 42 på ECU. Edited April 24, 2011 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 24, 2011 Author Share Posted April 24, 2011 Takker for alle forslag Oktan justering høres mer sansynlig ut ja. Da ser det i grunn ut til at det beste er å kople seg rett til hjernen for å ta diagnose. Om det fungerer da. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Har liggene diagnose utstyr for både ny og gammel plugg som du evt. kan få låne Espen Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bekkvogn Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Hei.det er min bil dette gjelder.må bare få takke truckdriver for at han startet denne tråden, og takk til alle som har svart på tråden.bilen er en 95 mondeo 2L zetec 4x4. med abs og antispinn. lednings nettet er ikke likt med andre mondeo`er jeg har klipt ut lednings nett på. feks. pinne 48 på eec-iv er ikke i bruk. flere av de andre ledningene har ikke lik farge som på en eldre modeller.prøvde med en eec-iv fra en 93mod, å da starta ikke bilen. prøvde å koble opp en lysdiode og en bryter slik som det var tipset om her av Bard, men dioden lyste konstant uansett om bryteren var av eller på.dette var på kontakten inne i bilen under rattet.har kun el-skjema fra en haynes bok, og det ser ut som at skjemaet er likt fra 93 til 99 på motorstyringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 24, 2011 Author Share Posted April 24, 2011 Jan Frode, har du bilder av det? Hadde faktisk ikke fått med meg at det er en 4x4 Men å kople diode rett på hjernen har du vel ikke prøvd enda? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
bekkvogn Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 har ikke prøvd å koble rett på hjernen.prøvde å koble på kontakten inne i bilen,å de 2 ledningene jeg koblet til gikk til pinne 18 og 19 på eec-iv. for å kunne koble på pinne 48 må jeg borre hul i kontakten på eec-iv. den er ikke i bruk som på andre modeller. bildet viser kontakten på bilen min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now