Jump to content

Hvordan lese av feilkoder på 95 mod Zetec?


Truckdriver

Recommended Posts

En kompis plages med en 95 mod Zetec som har begynt å gå dårlig og bruker mye bensin. I ettermiddag skulle vi prøve å lese av feilkoder med en OBD scanner jeg har.

Fikk ikke kontakt med den. Denne bilen har en standard OBD2 kontakt på førersiden. Når vi skulle prøve å skifte hjerne for å se om det gikk å få kontakt med en anna hjerne så jeg at denne har eec-iv hjerne. Såvidt jeg vet har ikke eec-iv datakraft nok til OBD. Vi kunne ikke finne de vanlige diagnosekontaktene i motorrommet. Noen som vet hvordan man stiller en diagnose på en slik bil?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, og den koples til i OBD tilkoplinga da? Dette må vel være akkurat i overgangen før eec-v ble tatt i bruk? Altså imellom eec-iv med blinkekode, og eec-v med OBD.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/FCRReading.html

 

Såvidt jeg vet må man opp på mk2 for å få EEC-V og OBD-2, men jeg sliter selv med en sein 96-modell mk1 med EEC-IV der jeg ikke finner 3-pins kontakten noe sted. Den heller snakker ikke OBD-2.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

En del år siden jeg lærte om dette. Trodde faktisk OBD var standard fra 96. Godt mulig det rett og slett blir kopla MS til denne :D Eieren holde uransett på å skal lære seg MS, og man får jo sjekka om alle viktige sensorer fungerer. Stemmer vel at disse har EDIS intergrert i hjernen?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den 3 pins diagnose kontakten på de gamle mondeoene finner du i motor rommet nesten under frontruta på passasjer siden. På min gamle Mondeo brukte jeg to ledninger og en diode til å lese feilkoder. Må telle antall blink. Søk litt etter Mondeo mk1 fault reading eller feilkoder. Mulig du finner oppskriften der på hvordan du kan gjøre dette med diode.

98 mondeo v6 ghia "st200" stv

Link to comment
Share on other sites

Den tre pins kontakta manglet på min 95 mod mondeo, men om du ikke er redd for å koble litt går det ann å legge til den pinnen som mangler ut i fra ecu kontakta for å kjøre diagnose med ei led lampe. Gjorde dette på min...

Link to comment
Share on other sites

Går eventuel an å kople seg rett opp til hjernen ja. Jeg har lest ut feilkoder før på eec-iv på 2pin kontakt, men denne bilen har ingen 3pin kontakter i motorrommet. Bare en 2pin kontakt på passasjersiden rett under frontruta.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant noe som virket fornuftig på en Argentinsk side :wacko:

På et skjema jeg har heter pinne 3 "start test output" og pinne 11 "start test input", så det virket lovende.

Det virket dessverre ikke på min bil.

 

obd-blink.jpg

 

Litt nærmere undersøkelser viser at pinne 3 og 11 går til 18 og 19 på ECU, ikke 17 og 48 slik det burde vært for blinkekoder.

 

Sjekket også litt på den eneste 2-pins kontakten jeg har ved dempertårnet, og det viser seg at det er oktanjustering, altså pinne 42 på ECU.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle forslag :) Oktan justering høres mer sansynlig ut ja. Da ser det i grunn ut til at det beste er å kople seg rett til hjernen for å ta diagnose. Om det fungerer da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har liggene diagnose utstyr for både ny og gammel plugg som du evt. kan få låne Espen :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

det er min bil dette gjelder.må bare få takke truckdriver for at han startet denne tråden, og takk til alle som har svart på tråden.

bilen er en 95 mondeo 2L zetec 4x4. med abs og antispinn. lednings nettet er ikke likt med andre mondeo`er jeg har klipt ut lednings nett på. feks. pinne 48 på eec-iv er ikke i bruk. flere av de andre ledningene har ikke lik farge som på en eldre modeller.

prøvde med en eec-iv fra en 93mod, å da starta ikke bilen. prøvde å koble opp en lysdiode og en bryter slik som det var tipset om her av Bard, men dioden lyste konstant uansett om bryteren var av eller på.dette var på kontakten inne i bilen under rattet.

har kun el-skjema fra en haynes bok, og det ser ut som at skjemaet er likt fra 93 til 99 på motorstyringen.

Link to comment
Share on other sites

Jan Frode, har du bilder av det? :D Hadde faktisk ikke fått med meg at det er en 4x4 :blush: Men å kople diode rett på hjernen har du vel ikke prøvd enda?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

har ikke prøvd å koble rett på hjernen.prøvde å koble på kontakten inne i bilen,å de 2 ledningene jeg koblet til gikk til pinne 18 og 19 på eec-iv. for å kunne koble på pinne 48 må jeg borre hul i kontakten på eec-iv. den er ikke i bruk som på andre modeller.

 

bildet viser kontakten på bilen min.

post-2092-130372447993_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...