Helge Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Hvor **** ble det av 98 oktan? De fleste bensinstasjoner i Haugesund har nå fjernet sine 98 pumper. Da jeg forhørte meg om hva i helvete som skjer, ble jeg fortalt at alle stasjonene vil på sikt gå bort fra 98 da nye biler bruker 95. Det blir jo som å si at de fleste bilser nå går på diesel og at vi legger ned bensinpumpene... Uansett har jo alle med trimmede bensinmotorer et problem fremover da de anbefaler på det sterkeste 98 oktan for chip trimmede biler. I døra på wolfen står det "98 only". Trenger gode tips på hvordan man får bukt på dette nye "fenomenet". HJELP!!! WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Samme problem i Sandnes. Bare å konvertere til E85 no Helge!!! Få noe fart på slappe wolfen din Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Shell har forsatt sinn "99" oktan ellers er det oktanbooster som gjelder. En kamerat var å bremset bilen sin hos KRB forrige uke og han(KRB) påstod at det var gjort målinger på handelsbensin hvor oktantallet var langt lavere enn oppgitt. Etter det jeg forstod så ble det anbefalt oktanbooster uansett på trimmede motorer. e85 er et alternativ ja, men har vel sine ulemper på våre trimmede motorer for gatebruk, men det har jo vært diskutert her inne før Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Heldigvis ikke noe problem rundt her ennå, alle stasjoner har 98 her, men fæl pris Link to comment Share on other sites More sharing options...
haawaii Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 fylte 98 i går til 14.96 WTF ?!?!?!??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada28GL84 Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 fylte 98 i går til 14.96 WTF ?!?!?!???vi har 15.13 for 98 oktan her.... Mvh Jann Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 vi har 15.13 for 98 oktan her.... fytti helvete..ja har samme problem her på sørlandet.minker på 98okt pumper rundt om.og der det finnes..så koster den tett opp under 15 kr. men...hva koster en halvliter brus:)?bare et lite forsøk på å tenke positivt at det på en måte kanskje ikke er så dyrt egentlig:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 fortsatt en del 98 her på østlandet. men jeg har ved flere anledninger fylt 95 på min...ikke merka noe forskjell '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 fortsatt en del 98 her på østlandet. men jeg har ved flere anledninger fylt 95 på min...ikke merka noe forskjell Det skal du være forsiktig med hvis du planlegger å kjøre hardt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Det skal du være forsiktig med hvis du planlegger å kjøre hardt..hvorfor?hva skjer? har kun fylt på 98 selv,men sikkert greit å vite Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 hvorfor?hva skjer? har kun fylt på 98 selv,men sikkert greit å vite Tenningsbank Problemet mange steder de selger lite 98 er at den kanskje er gammel når du fyller den, dermed er det ikke sikkert det er 98 lengre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Problemet mange steder de selger lite 98 er at den kanskje er gammel når du fyller den, dermed er det ikke sikkert det er 98 lengre. Er oktan flyktig? -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Er oktan flyktig?Er ikke noe kjemi ekspert, men mener og ha lest det. Eneste jeg fant i farten av fornuftig info var denne: http://www.sunoco.no/Motorsport-_Racing/Hva_er_bensin+/ Om noen har noe annen info så kom gjerne med det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidala Racing Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Ja oktanene i bensin kan fordampe men det tar lang tid, med mindre bensinen ligger i en åpen beholder OL Sitat:En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energimengden i drivstoffet eller at motoren leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter. Sannheten er at bensin har samme energimengde[trenger referanse] uansett oktantall (ca 9,1 kWh pr. liter). Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensin har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensinen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan der hentes ut av eksplosjonen.)Dersom bensinen i en motor selvantenner på grunn av komprimeringen, og før den blir antent av tennpluggene, oppstår det som kalles motorbank eller tenningsbank. Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)Honda XL125 1982 (Prosjekt)Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2LMercedes w210 290TDT 1997Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Ja oktanene i bensin kan fordampe men det tar lang tid, med mindre bensinen ligger i en åpen beholder OLBåde bensintanker på biler og på bensinstasjoner har jo ventilasjon/lufting, ergo vil jo saker og ting fordampe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidala Racing Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Ventilasjonen på bensintanken er ikke for å tilføre friskluft inn i tanken men den er der for å fjerne overtrykk under fylling og hvis det blir mye damp i tanken. Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)Honda XL125 1982 (Prosjekt)Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2LMercedes w210 290TDT 1997Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 jo ventilasjon slipper inn luft. vis ikkje hadde tanken blitt flat fort..... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 jo ventilasjon slipper inn luft. vis ikkje hadde tanken blitt flat fort.....Er det jeg mener og, hadde jo blitt vakum om den ikke slipper inn luft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Ikke for å vare negativ, men jeg drikker ikke 275 halvlitere med brus i uka! -Alexander Hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 literprisen blir ikke no bedre av å kjøre 95 med oktan booster hvertfall.. sist jeg kjøpte stp oktan booster kosta den 120- for en flaske som rekker til ca 60 liter. Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 literprisen blir ikke no bedre av å kjøre 95 med oktan booster hvertfall.. sist jeg kjøpte stp oktan booster kosta den 120- for en flaske som rekker til ca 60 liter. Da må man se på alternativene. 1. SERIØS ladetrykkstyring som reduserer ladetrykk på det turtallet man har tenningsbank.2. Lavere komp., bedre kammer og mer effektiv turbo. Fra uendret til betydelig økt effekt og litt økt forbruk.3. Nedjustert ladetrykk. Uendret forbruk, redusert dreiemoment og aks.4. Lavere temperatur på ALT og oppgradert tenningsanlegg med KRAFTIG coil og tennplugger.5. E85.6. Vanninnsprut. Man får mer av alt. Fantastisk effektivt. 7. Lystgass. Samme som 5. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 e85 ja... Norge som skulle vere så "miljø vennlige"Er ikke ei ***** pumpe med e85 i hele Sogn og Fjorane, må til Bergen med 200l fat skall eg kjøre på det.98oct på pumpe er ikke noe problem, men det koster. 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogly Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 kjører på 99 v-power bensin fra shell. er igrunn fornøyd med den,ser vi bort fra prisen såklart 86 Sierra RS Cosworth75 Ford Taunus 2d 2,0ist "under construction"79 Mercedes 309d10 Renault Laguna12 Ford Mondeo Titanium 2.0tdci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now