Jump to content

Meget pen 4x4 sedan cosworth til salgs


ArneR

Recommended Posts

Jeg klarer ikke (uansett hvor mye jeg prøver) å skjønne hvorfor det er så negativt med en ombygd bil jeg.

Selvfølgelig, er den et vrak som er griseskrudd sammen og holder på å dette fra hverandre, så er jeg jo enig. Men det kan jo skje en orginalbil man pusser opp fra bunnen også, med feil mann på jobben. Men at dere har den kjempenegative holdningen på denne bilen, mange av dere uten å ha sett den, og uten å vite hvordan den er bydg opp er veldig merkelig for meg.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg klarer ikke (uansett hvor mye jeg prøver) å skjønne hvorfor det er så negativt med en ombygd bil jeg.

Selvfølgelig, er den et vrak som er griseskrudd sammen og holder på å dette fra hverandre, så er jeg jo enig. Men det kan jo skje en orginalbil man pusser opp fra bunnen også, med feil mann på jobben. Men at dere har den kjempenegative holdningen på denne bilen, mange av dere uten å ha sett den, og uten å vite hvordan den er bydg opp er veldig merkelig for meg.

Feil tråd ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke (uansett hvor mye jeg prøver) å skjønne hvorfor det er så negativt med en ombygd bil jeg.

Selvfølgelig, er den et vrak som er griseskrudd sammen og holder på å dette fra hverandre, så er jeg jo enig. Men det kan jo skje en orginalbil man pusser opp fra bunnen også, med feil mann på jobben. Men at dere har den kjempenegative holdningen på denne bilen, mange av dere uten å ha sett den, og uten å vite hvordan den er bydg opp er veldig merkelig for meg.

 

 

for det meste ...for min del iallefall..så går det bare i at bilen orginalt ikke er en cosworth.det er annet chassis nr som tilsier noe anna.så det er jo rent historie messig dette har noe å si.en ombygd bil kan jo være sikkert like bra..men nerde messig så er det jo ikke like gøy å ha en ombygd bil.det vil liksom alltid bare være en sierra som det har blitt putta andre deler i.

 

men at det finnes endel strøkne flotte ombygde biler der ute..det er det ikke tvil om.

så kommer det jo seff litt ann på hva man skal bruke bilen til,hva som er grunnen til at man vil ha cosworth, osv osv.her vil det alltid være forskjellige prioriteringer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, at en bil har mere historie kun pga forskjellen på rammenr som tilsier den er fabrikksbygget cosworth eller ikke, så vil jeg si med dine ord Lowman, det er SKIKKELIG NERDETE, og da det faktisk sitter eksakt samme deler på begge type biler... Blir jo tilogmed feil å oppgradere understell/motor på en originalbil da, om man skal være så firkanta, siden få oppgraderinger stammer fra Cosworth.. (kverulering:-))

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehe, at en bil har mere historie kun pga forskjellen på rammenr som tilsier den er fabrikksbygget cosworth eller ikke, så vil jeg si med dine ord Lowman, det er SKIKKELIG NERDETE, og da det faktisk sitter eksakt samme deler på begge type biler... Blir jo tilogmed feil å oppgradere understell/motor på en originalbil da, om man skal være så firkanta, siden få oppgraderinger stammer fra Cosworth.. (kverulering:-))

 

 

hehe ja men det er jo det jeg sier.det er en nerde ting.

men du kan jo ikke komme å si at det ikke har noe å si.det vil jo aldri være en fullverdig cosworth siden det f eks er en 2.0 cl,...det vil alltid være sånn.så det er ganske enkelt egentlig.

om folk velger å legge vekt på det...det er en annen ting..og helt opp til hver enkelt.

:)

Link to comment
Share on other sites

Det vil alltid være det kjekkeste med original bil. Men eg har ingenting imot ombygde biler. Ihvertfall ikke når de ser ut som denne. Bygde jo selv en sedan cosworth for evigheter siden og den var bedre teknisk stand enn de fleste andre originalbiler eg var borti på den tida.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

For meg har det med historie og "heritage" å gjøre.

 

En 1,6 sierra har ikke det i det hele tatt i mine øyne. Uansett hvilke deler man putter på den.

Kan være så grom og så godt bygget den bare vil, men det er ingen cosworth fordi en på biltilsynet har stemplet vognkortet.

For meg er utgangspunktet viktigst. En ombygd bil kommer alltid til å være en sierra med cosworth deler. Ikke en sierra cosworth..

 

Om man modifiserer en bil er det opphavet som gjør det for meg. En Escort Cosworth med v8 vil fremdeles være en Escort Cosworth, bare med feil motor..

 

Alt ifølge min nerdehjerne selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir litt nerdete. Vi snakker fortsatt om gamle Sierraer og Escroter her. :P

 

Selger tar ikke telefon, svarer ikke på sms.

En kompis skulle avgårde å se på bilen i helgen, men plutselig var det slutt på alt av svar.

Bra han ikke var reist avgårde.

 

Sendte melding fra annen tlf for å sjekke, og da svarte han at bilen ikke var solgt.

 

Virker veldig useriøs. . .

 

Kjøpte ikke du bil av Oddbjørn da? Snakk med Oddbjørn, han kjenner Fritz. Det er sikkert et hav av drittunger som ringer på bilen så det kan jo hende han er møkk lei littegranne. Vi Haldensere er litt rare sånn. B)

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir litt nerdete. Vi snakker fortsatt om gamle Sierraer og Escroter her. :P

 

 

Det er da sånne biler man kan være nerdete med. Nyere biler eier jo ikke sjarm eller arv i det hele tatt.

Selv om en ny Focus RS kjører ring rundt en Escort Cosworth er valget lett! (money no object...)

Å gå i garasjen å se en av de første originale bilene som ble bygget for at Ford skulle få kjøre rally føles godt for en fan.

 

Men klart noen vil jo bare ha noe å kjøre til butikken å kjøpe melk med..

Link to comment
Share on other sites

Åjoda, Ford Focus RS ble bygd på Cosworth fabrikken i Nederland.

 

Samma hvor den ble bygd, har da ingen rallybakgrunn.

Så vidt jeg vet har ikke Cosworth noe fabrikk i nederland heller.

Både Focus RS mk1 og mk2 ble bygd i Tyskland, så vet ikke helt hva du snakker om?

Escort Cosworth ble forresten satt sammen hos Karmann i tyskland.

Link to comment
Share on other sites

for min del er det ikke noen tvil. det er go'følelsen med å vite at man kjører en ekte Cosworth :wub: at den faktisk rulla ut fra båndet som en grombil, og ikke en slapp 1,8

 

man(jeg i hvertfall) er stolt av å kjøre cossie, og da skal det ikke være noe liksom-greie

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

for min del er det ikke noen tvil. det er go'følelsen med å vite at man kjører en ekte Cosworth :wub: at den faktisk rulla ut fra båndet som en grombil, og ikke en slapp 1,8

 

man(jeg i hvertfall) er stolt av å kjøre cossie, og da skal det ikke være noe liksom-greie

Det der kalles tvangstanker og det kan du/dere få hjelp til.

Liksomgreie? haha, det blir jo fortsatt akkurat samme bilen, selv om den er skrudd sammen 15 år senere av noen andre. Er ingen annen kjøreglede å kjøre min bil kontra din. Eller, det er faktisk mer i min, siden den går dobbelt så bra :) Men seriøst, du hadde aldri merket forskjell med blind for øynene uansett.

 

Husker en historie om en kar som en på jobben kjente, som skulle prøvekjøre en e34 m5 som stod tilsalgs. Når han kom tilbake så startet han med samme opplegget som mange her, snakket om kvalitet fra bmw, og hvor bra det var å kjøre fabrikksbil som var skikkelig skrudd sammen i tyskland, ingeniørkunnskap fra motorsport og blablabla. Så ble det avslørt senere at bilen var ombygd og chassisveiset til en norsk M5 som hadde brent. Lurte da på hvordan han føler seg i ettertid med de kommentarene om kvalitet og ekthet etc.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Om bilen er ferdig bygd på fabrikken eller 20 år etter har da ingenting å si i mine øyne.

 

Samma karrosseri, samma deler = samma bil!

 

Men det er klart, det som rulla ut av fabrikken hadde en viss kvalitet over seg. Det er ikke sikkert den kvaliteten blir ivaretatt i alle ombyggningsprosjekter rundt omkring....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det der kalles tvangstanker og det kan du/dere få hjelp til.

Liksomgreie? haha, det blir jo fortsatt akkurat samme bilen, selv om den er skrudd sammen 15 år senere av noen andre. Er ingen annen kjøreglede å kjøre min bil kontra din. Eller, det er faktisk mer i min, siden den går dobbelt så bra :) Men seriøst, du hadde aldri merket forskjell med blind for øynene uansett.

 

Husker en historie om en kar som en på jobben kjente, som skulle prøvekjøre en e34 m5 som stod tilsalgs. Når han kom tilbake så startet han med samme opplegget som mange her, snakket om kvalitet fra bmw, og hvor bra det var å kjøre fabrikksbil som var skikkelig skrudd sammen i tyskland, ingeniørkunnskap fra motorsport og blablabla. Så ble det avslørt senere at bilen var ombygd og chassisveiset til en norsk M5 som hadde brent. Lurte da på hvordan han føler seg i ettertid med de kommentarene om kvalitet og ekthet etc.

 

du misforstår jo helt...sier ikke at bilen er noe bedre på noe som helst måte. når alt på en ombygd er fra cosworth eller grommere aftermarket deler, så er jo fort den ombygde en bedre bil, som i ditt tilfelle. men det er sjel i en orginalbil. gleden over å ha en orginal bil teller like mye for meg som at den går fort ;) du har jo selv sagt at du like godt kunne kjørt m3, supra, s2 eller noe sånt. men det gjelder ikke for meg :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Merker jeg begynner å bli litt svett av å lese alle disse ombygd vs. original-trådene. Det vil alltid være delte meninger om dette, for noen betyr det mye om bilen er en original Cosworth fra fabrikk, for andre er det likegyldig - og personlig har ingen problemer med å forstå begge parter. Men jeg synes det kommer litt ann på om det er vingebil, sedan eller Escort. Etter det jeg har hørt er karosseriet til vingebil noe annerledes enn vanlig 3-dørs pga. flere sveisepunkter, bedre oppstiving av karosseriet samt at girkassetunnellen er noe annerledes utformet. Sikkert noen som kommer til å kverluere på dette også, men jeg ble vist hva som var forskjellen av en sto å forklarte foran to ubrukte, tomme og originale vingebilkarosserier.

 

Sierra sedan derimot er det ingen forskjeller på når det kommer til karosseriet og dernest den typen de fleste bygger om til Cosworth, av naturlige årsaker selvsagt. Har hatt en ombygd sedan Cosworth selv som ble bygget om i '99 av en som på den tida bygget om mange, og jeg synes den var vel så bra som flere originale Cosworther. På den tida var også tilgang på deler noe enklere enn i dag, og da var det også lettere å skaffe deler slik at den skulle se mest mulig original ut. Bare det å få tak i noen klips i dag er jo et sant helvette.

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at en original Cosworth vil bli mer verdt i årene fremover, prisene for ombygde vil aldri komme opp i prisene til originale om f.eks 10 år frem i tid. Jeg tror vi vil se en tydeligere prisforskjell om ikke mange år, spesielt når de fleste begynner å nærme seg veteran.

Link to comment
Share on other sites

Merker jeg begynner å bli litt svett av å lese alle disse ombygd vs. original-trådene. Det vil alltid være delte meninger om dette, for noen betyr det mye om bilen er en original Cosworth fra fabrikk, for andre er det likegyldig - og personlig har ingen problemer med å forstå begge parter. Men jeg synes det kommer litt ann på om det er vingebil, sedan eller Escort. Etter det jeg har hørt er karosseriet til vingebil noe annerledes enn vanlig 3-dørs pga. flere sveisepunkter, bedre oppstiving av karosseriet samt at girkassetunnellen er noe annerledes utformet. Sikkert noen som kommer til å kverluere på dette også, men jeg ble vist hva som var forskjellen av en sto å forklarte foran to ubrukte, tomme og originale vingebilkarosserier.

 

Sierra sedan derimot er det ingen forskjeller på når det kommer til karosseriet og dernest den typen de fleste bygger om til Cosworth, av naturlige årsaker selvsagt. Har hatt en ombygd sedan Cosworth selv som ble bygget om i '99 av en som på den tida bygget om mange, og jeg synes den var vel så bra som flere originale Cosworther. På den tida var også tilgang på deler noe enklere enn i dag, og da var det også lettere å skaffe deler slik at den skulle se mest mulig original ut. Bare det å få tak i noen klips i dag er jo et sant helvette.

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at en original Cosworth vil bli mer verdt i årene fremover, prisene for ombygde vil aldri komme opp i prisene til originale om f.eks 10 år frem i tid. Jeg tror vi vil se en tydeligere prisforskjell om ikke mange år, spesielt når de fleste begynner å nærme seg veteran.

 

Det er jo det som er så skremmende idag.. At vingebiler med glassfiber styling,2,0L i vognkortet, å jeenspeed motor er det som skal til for å koste 200-300K!!

Ser den utolla bilen med 48k på telleren til 180k! det er jo billig, rett og slett! ikkje like moro da men, når motoren går fyken i ett slikt glassfiber monster så er den jo bortimot verdiløs.. jaja! vi er alle forskjellige :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo spesifikasjonene du betaler for, ikke for den uorginale bilen.

Og kanskje prisen styres av at folk driter i om bilen er orginal eller ikke, bare den har samme spec.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo spesifikasjonene du betaler for, ikke for den uorginale bilen.

Og kanskje prisen styres av at folk driter i om bilen er orginal eller ikke, bare den har samme spec.

ja somregel dem som velger uorginale biler er jo dem som ikke bryr seg som selve historien til cosworth og bilen i seg selv..dem er ofte mer opptatt av specsa,og da får jo folk det dem betaler for.så det handler om interesser og prioriteringer.

 

er liksom aldri noe poeng at en orginal bil er bedre teknisk i utgangspunkte..eller en ombygd er dårligere,faktum er at det kommer alltid ann på personen /ene som har hatt bilen opp igjennom som avgjør om bilen er bra eller ikke.

men det jeg aldri forstår..det er når argumentet blir at somregel er en ombygd bil mer strøken ,,eller bedre enn "di gamle orginal vraka"..bedre og bygge en selv og lære osv....da synes jeg iafall at det er akkurat like lærerikt å restaurere eller modifisere en orginal bil til sånn man vil ha den, og i tillegg er noe som er verd å legge pengene i.

 

men djesus...folk er forskjellige.begynner nesten å bli lei av å argumentere eller diskutere ombygd vs orginal jeg også.hehe.

 

folk får ha akkurat det dem vil for min del, men jeg sverger til orginal bil om jeg skal ha bilen selv.seff finnes det både råe og strøkne ombygde biler..men det vil alltid være en uorginal bil som ikke har samme verdien i mitt syn iallefall.

 

hoved argumentet mitt,kombinert med historie messig grunnlag.. "mot" ombygde" biler..har helt siden jeg ble frastjålet min første cosworth, som var en orginal bil, da slet jeg med og få igjen nok forsikringspenger ,pga at selskapene ikke har bruktbilprislister på cosworth...dem hadde iallefall ikke det dengang...så gikk dem slavisk etter dem som lå for salg for å se hva prisene på disse var..og dem var ofte betyyyydelig lavere ,,så da tok dem en snitt pris..og det var den prisen jeg ble tilbudt som erstattnings oppgjør for min orginal bil.noe jeg ikke synes var spesielt greit.men akkurat den saken endte greit til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Samma hvor den ble bygd, har da ingen rallybakgrunn.

Så vidt jeg vet har ikke Cosworth noe fabrikk i nederland heller.

Både Focus RS mk1 og mk2 ble bygd i Tyskland, så vet ikke helt hva du snakker om?

Escort Cosworth ble forresten satt sammen hos Karmann i tyskland.

 

Jeg bare tulla. Cosworth ble bygd i Sverige.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det som er så skremmende idag.. At vingebiler med glassfiber styling,2,0L i vognkortet, å jeenspeed motor er det som skal til for å koste 200-300K!!

Ser den utolla bilen med 48k på telleren til 180k! det er jo billig, rett og slett! ikkje like moro da men, når motoren går fyken i ett slikt glassfiber monster så er den jo bortimot verdiløs.. jaja! vi er alle forskjellige :)

 

Prisen på den bilen er 3 år gammal.. Følelsen både physisk og mentalt er VIDT forskjellig fra en original og en ombygd.

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Mentalt kan eg være enig i. Det ser vi jo klare eksempler på i denne tråden. Men fysisk?? Det kan du glemme. Hvis den er ombygd på en låve av en pissunge så kanskje. Men er det gjort riktig kan du ikke merke noe som helst forskjell. Det er jo samme bil. Identisk karosseri. Bare deler som blir flyttet over. Eller er det psykisk du prøver å skrive?? For psykisk og mentalt er vel bare synonymer??

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

og vingebil da org karrosseri er MYE stivere enn standar 3dørs.... men sedan er helt likt, skulle vel vere noe avstivere i bagasjeromm på 4x4 men er vist ikkje mange som dette ble montert på etter det eg har forstått. Men vis ein ombygget bil er gjennomført så er den selfølgeli bra

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Mentalt kan eg være enig i. Det ser vi jo klare eksempler på i denne tråden. Men fysisk?? Det kan du glemme. Hvis den er ombygd på en låve av en pissunge så kanskje. Men er det gjort riktig kan du ikke merke noe som helst forskjell. Det er jo samme bil. Identisk karosseri. Bare deler som blir flyttet over. Eller er det psykisk du prøver å skrive?? For psykisk og mentalt er vel bare synonymer??

 

Viser jo bare hvor kunnskapen din ligger.

Karosseriene er ikke identisk nei, Vingebilene er stivet opp noe mer enn vanlige.

 

Hadde jeg prøvd å skrive psykisk hadde jeg skrevet nettopp det, du får en stjerne i boka for forståelsen mellom synonymene av psykisk og mentalt begrepene!

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...