FM04 Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 Hei. Er ny her.Har en ford mondeo 04 st.vogn TDi med triptonic girkasse. Har en del merkelige feil som jeg lurer på om noen andre er plaget med?Det største problemet er at bilen kan finne på å stoppe av seg selv, den "slår seg av" rett og slett! Det skumle er at dette kan skje i alt fra krypefart, som når jeg slakker av før et kryss, og i 80 km/t med gassen inne... Har hatt et par skumle tilfeller i vinter for å si det sånn. Fellesnevneren er at det virker som at det skjer på kald bil, jeg har aldri kjørt langt før det inntreffer. Og like før så begynner glødelampe-symbolet å blinke. Dette symbolet kan også begynne å blinke uten at bilen stopper av den grunn, men den blir annerledes å kjøre, mer dau på en måte (girer ikke like lett, sliter med å komme opp i fart). Det funker alltid å starte og stoppe bilen. Ellers kan ESPen slå seg av og nekte å slå seg på igjen, også da må bilen startes og stoppes. En annen gjenganger er at alle instrumentene slutter helt å virke. Da må batteriet kobles av i et par minutter og kobles på igjen for at det skal funke.Vi har nevnt alt dette for verkstedet (ford-verksted), de påstår at de ikke har hørt om det før, men har prøvd å legge inn programvare på nytt igjen bla.a. Det har ikke funket. De mener da at det kan være styringsenheten som er feil med. Dette har også en jeg kjenner nevnt, og han mente det var en gjenganger på denne modellen.Noen her inne som har hørt om feilene før, eller er plaget med det samme selv? Litt kjipt å eventuelt bruke mange tusen på ny styringsenhet hvis det ikke er den som er feil! Har ikke veldig peiling på bil selv, så jeg aner igrunn ikke, men håper noen kan hjelpe
focusst Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Noen feilkoder? Jeg hadde ikke skifta styreenhet først i hvertfall, det er sjeldent, men det kan jo skje..Tipper på instrumentgruppe jeg Over til fienden...
FM04 Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 ingen feilkoder nei. kun det at glødelampesymbolet blinker. aner ikke hva det betyr? fant ingen ting i instruksjonsboka på det.
focusst Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Det betyr egentlig det samme som en motorlampe, dvs noe er feil i motorstyringen. Har vært borti en bil der den ene lampen etter den andre tentes i instrumentet, begynte vel med ladelampe, så esp/abs, før den begynte å fuske og tilslutt stoppet. Bare å starte igjen med en gang. Ikke helt likt, men noe av det samme. Her var det instrumentgruppe som var årsaken Over til fienden...
dohcen Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 mulig dette er ett dumt spørsmål,men spør likevel!instrumentgruppe, mener du da speedometer osv?har hatt lignende feil på min bil, men dette skjer hos meg ca hver 2.mnd Mondeo ST TDCI "machine silver" zito miracle 19...bixenon og led overalt... green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler. pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene 87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3
FM04 Posted April 14, 2011 Author Posted April 14, 2011 mulig dette er ett dumt spørsmål,men spør likevel!instrumentgruppe, mener du da speedometer osv?har hatt lignende feil på min bil, men dette skjer hos meg ca hver 2.mnd Hehe, bra at noen andre stilte det "dumme" spørsmålet, så slapp jeg å gjøre det Lurer nemlig på akkurat det samme=)Jeg glemte å skrive det, men dette er ikke en feil som dukker opp daglig, det kan faktisk gå et par måneder her også. Det kan skje to dager på rad, og det kan skje med uker i mellom. Veldig varierende. og av en eller annen grunn så har det kun skjedd når jeg kjører, aldri når samboern min kjører:P Men så bruker jeg bilen mest.
focusst Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Jepp. Hele kassa med speedometer, turteller, tank og tempmåler, display, temp og kontrolllamper. Står i nær CanBus forbindelse med motorstyring/PCM, og styrer en god del av bilens funksjoner Over til fienden...
FM04 Posted April 14, 2011 Author Posted April 14, 2011 huff, høres dyrt ut Jeg har ikke peiling selv, men kan gjengi det en "hobbymekaniker" på jobb mente:Har mente at han hadde vært borti en og hørt om flere mondeoer i denne årsklassen som hadde lignende problemer av ulik grad, og at dette kom av et problem med styringsenheten. Han mente det kunne være en pakning på denne som var dårlig, slik at det kom til fukt. For å sjekke dette kunne jeg få lånt meg en tilsvarende styringsenhet som ikke var feil med, og prøve den i stede. Men det blir vanskelig når det kan gå uker mellom hver gang problemet dukker opp... Han som fortalte dette har ikke kjempeerfaring, så jeg blir usikker. Noen andre som har hørt om eller har noen formening om dette?
Tommen Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Har vert borti noe lignende med Opel.. der var det luftmengde måler..At antispinn slår seg av kan vell tyde på dritt i abs giverene? The Golden era.. 1986-1987-1988
Recommended Posts