Jump to content

opp kobling av msd tenning


xXx

Recommended Posts

Har kjøpt meg en MSD 8253 Blaster HVC 2 Coil for 6 Series Ignition, samt en ny digital MSD 6A boks.

Ha! Helt Amazing.

Mine gratulasjoner tilbys innkjøpssjefen på dette prosjektet. :)

Jeg bytter ut kullstiften i fordelerlokket med en hjemmelaget utgave i messing og anbefaler at det samme vurderes i dette tilfellet også. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvem som selger MSD pluggledninger i Norge?

Må bygge om coil ledningen pga.annen hette på Blaster coil.

 

Hadde håpet jeg slapp å bestille 1stk pluggledning fra statene..

 

Det er vel denne typen tilkopling? :

maa-29000_w.jpg

I såfall er det vanlig SAE tilkopling, noe som alle som selger tenningsdeler bør ha eller kan skaffe. For å bruke orginal fordelerlokk trenger du en kabel med DIN kopling i fordelerenden og SAE kopling i coil enden :) Til opplysning så har mk1 Sierra IS ei slik ledning orginalt med DIN på coil og SAE på fordelerlokk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Følgte med hette for blastercoilen. men som nevnt her må jeg ha std ende til fordeler. Godt tips med IS coilledning, men har bestillt MSD ledning som jeg skal montere medfølgte plugghette på og presse på ny std kobling i fordeler enden.

 

Bruker mangnecor 10mm pluggledninger. Har gått veldig bra med gruppe a coil og disse ledningene. Eneste grunnen til overgang til MSD annlegg, er at jeg skal dra høyt turtall og høyt ladetrykk.

Håper disse boksene funker bra.

Eneste jeg ikke liker med MSD, er at coil og tenningsforsterker er typisk USA Størrelse. Stort og voldsomt.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Hvilke plugg åpninger bruker dere til slike oppsett. Kjørte 0,6 med gruppe A coil.

Foreslår følgende som utgangspunkt.

På bane med QC57C så begynn med 0,8 mm

På gate med Audi RS2 tennplugger gjøres ingen endringer. Bosch F5D, IKKE DC.

På gate med Denso Iridium, eller NGK EIX eller EVX kan man begynne med en åpning fra 1,1 - 1,5 mm. D.v.s. såkalte -11 plugger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Høres bra ut. Har brukt std sierra cosworth plugger og Denso(mener jeg), fra Escort. Funket bra med gruppa coil. Blir vel litt annet med MSD oppsett.

Tenningsanlegg til lavkomp. turbomotorer med høy litereffekt er utfordrende og tildels vanskelig.

Originale tennplugger er varme for å ikke sote ned ved vanlig kjøring, men ulempen er at de blir farlig varme ved høyt effektuttak og ladetrykk.

En av mange fordeler med ett seriøst og KRAFTIG tenningsanlegg er at det leverer MYE strøm til tennpluggen. Da er det ikke behov for å kjøre med de varme originale laveffekt tennplugger med små pluggåpninger.

 

Når det gjelder stort og tungt så kan man sammenligne med bass og SUB. Man får bare ikke ut trøkk og effekt med noe lite og lett lektetøy. Anse det som en nødvendighet. ^_^

Du bør ikke undervurdere Magencor. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

fyrte opp min cosw her i forgårs med ny msd tenning med hvc2 coil og msd 6a boks og tach adapter i lag med orginale cosworth plugger så får vell bytte disse ut med disse ngk pluggene. men startet med en gang etter og har stått helt urørt gjennom hele vinteren ;-)

Edited by xXx

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Dette ser lovende ut :)

Er det mulig å poste ein post med ei liste på alt ein trenger og hvordan dette skal

Gjøres for å få det beste resultatet på ein sierra cosworth? (da kan den jo klistres)

Dette blei liksom litt uoversiktlig :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Dette ser lovende ut :)

Er det mulig å poste ein post med ei liste på alt ein trenger og hvordan dette skal

Gjøres for å få det beste resultatet på ein sierra cosworth? (da kan den jo klistres)

Dette blei liksom litt uoversiktlig :)

 

 

ENIG :-)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Dette ser lovende ut :)

Er det mulig å poste ein post med ei liste på alt ein trenger og hvordan dette skal

Gjøres for å få det beste resultatet på ein sierra cosworth? (da kan den jo klistres)

Dette blei liksom litt uoversiktlig :)

Grunnen til at det er uoversiktelig er utvalget og valgmulighetene er enormt store. Det er 100 vis av muligheter, alt avhengig av hva man foretrekker og prioriterer.

Man kan si at ett tenningsanlegg består av 5 hovedeler.

1. En strømbryter. Denne kan være en gammeldags stift, en tenningsmodul eller en CDI boks som også kalles tenningsforsterker.

2. Coilen. Denne produserer gnisten og styres av 1.

3. Fordelerlokk og rotor.

4. Pluggledninger.

5. Tennplugger.

6. Turteller.

Man trenger 1 av hver.

Hvis man anser "Beste" - som kraftigste så kan følgende foreslås:

1. Tenningsforsterker: http://www.summitracing.com/parts/MSD-7720/ Dette er en nyhet og legg merke til 1,3 A pr. 1000 o/min.

eller

1. http://www.summitracing.com/parts/MSD-6520/

eller

1. http://www.summitracing.com/parts/MSD-6425/

eller

1. SCI boksene som Summit nå har SUPERTILBUD PÅ! Kun $ 90.00 http://www.summitracing.com/parts/MSD-6300/

--------------------------------------------------------------------------

2. En stor, god og kraftig 450 mA coil som ikke voldtar resten av tenningsanlegget: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8253/

eller

2. En rimeligere MSD 6 og 7 CDI only coil: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8235/

2. Hysterisk 2000 mA Dragracecoil til bruk på bremseteff, dragrace og track days: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8261/

--------------------------------------------------------------------------

3. Her er utvalget til Cosworth svært begrenset. De originale delene er ett greit utgangspunkt, men kullstiften i fordelerlokket kan med fordel byttes ut med en i messing og en udempet rotor uten elektrisk motstand er også å foretrekke.

--------------------------------------------------------------------------

4. Her er det flere muligheter, men jeg forelår at man tar en seriøs vurdering av høykvalitet Magnecor.

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-leads/mes12-10.html

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-leads/mcl11.html

--------------------------------------------------------------------------

5. Når man har kraftig tenningsanlegg slipper man unna med hva som helst, så det er ikke spesielle krav til tennpluggene.

NGK EIX og EVX med varmetall 7 - 8 foreslås bruket til hverdags og Champion QC57C til tracdays.

--------------------------------------------------------------------------

6. I tillegg er det slik at mange originale billige lavkvalitet turtellere ofte får problemer med å lese korrekt turtall etter at man har oppgradert til MSD tenningsanlegg.

Problemet løses enten ved at man kjøper en ettermarkeds turteller: http://www.summitracing.com/parts/ATM-880083/

eller

ett tach adapter som driver den originale turtelleren.

http://www.summitracing.com/parts/MSD-8910/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser lovende ut :)

Er det mulig å poste ein post med ei liste på alt ein trenger og hvordan dette skal

Gjøres for å få det beste resultatet på ein sierra cosworth? (da kan den jo klistres)

Dette blei liksom litt uoversiktlig :)

Grunnen til at det er uoversiktelig er utvalget og valgmulighetene er enormt store. Det er 100 vis av muligheter, alt avhengig av hva man foretrekker og prioriterer.

Man kan si at ett tenningsanlegg består av 5 hovedeler.

1. En strømbryter. Denne kan være en gammeldags stift, en tenningsmodul eller en CDI boks som også kalles tenningsforsterker.

2. Coilen. Denne produserer gnisten og styres av 1.

3. Fordelerlokk og rotor.

4. Pluggledninger.

5. Tennplugger.

6. Turteller.

Man trenger 1 av hver.

Hvis man anser "Beste" - som kraftigste så kan følgende foreslås:

1. Tenningsforsterker: http://www.summitracing.com/parts/MSD-7720/ Dette er en nyhet og legg merke til 1,3 A pr. 1000 o/min.

eller

1. http://www.summitracing.com/parts/MSD-6520/

eller

1. http://www.summitracing.com/parts/MSD-6425/

eller

SCI boksen som Summit har supertilbud på nå. Kun $ 90.00. http://www.summitracing.com/parts/MSD-6300/

--------------------------------------------------------------------------

2. En stor, god og kraftig 450 mA coil som ikke voldtar resten av tenningsanlegget: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8253/

eller

2. En rimeligere MSD 6 og 7 CDI only coil: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8235/

2. Hysterisk 2000 mA Dragracecoil til bruk på bremseteff, dragrace og track days: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8261/

--------------------------------------------------------------------------

3. Her er utvalget til Cosworth svært begrenset. De originale delene er ett greit utgangspunkt, men kullstiften i fordelerlokket kan med fordel byttes ut med en i messing og en udempet rotor uten elektrisk motstand er også å foretrekke.

--------------------------------------------------------------------------

4. Her er det flere muligheter, men jeg forelår at man tar en seriøs vurdering av høykvalitet Magnecor.

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-leads/mes12-10.html

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/ignition-electrical-instrumentation/ignition-leads/mcl11.html

--------------------------------------------------------------------------

5. Når man har kraftig tenningsanlegg slipper man unna med hva som helst, så det er ikke spesielle krav til tennpluggene.

Likevel foreslås moderne NGK EIX e.l. med varmetall 7 - 8 brukt til hverdags og Champion QC57C e.l. til trackdays.

http://www.sparkplugs.com/more_info.asp?AAIA=1009336&pid=15057

http://www.sparkplugs.com/more_info.asp?AAIA=1009336&pid=3145

http://www.sparkplugs.com/more_info.asp?AAIA=&pid=15058

http://www.sparkplugs.com/more_info.asp?AAIA=&pid=25317

Alternativt: http://www.sparkplugs.com/more_info.asp?AAIA=&pid=9777

--------------------------------------------------------------------------

6. I tillegg er det slik at mange originale billige lavkvalitet turtellere ofte får problemer med å lese korrekt turtall etter at man har oppgradert til MSD tenningsanlegg.

Problemet løses enten ved at man kjøper en ettermarkeds turteller: http://www.summitracing.com/parts/ATM-880083/

eller

ett tach adapter som driver den originale turtelleren.

http://www.summitracing.com/parts/MSD-8910/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...