Jump to content

opp kobling av msd tenning


xXx

Recommended Posts

hei fikk delene mine fra usa her ein dagen ;-) har forstått hvordan eg skal koble det hele opp. men blei plutselig litt i stuss da eg såg den her som ser ut som ein motstand (liten svart sak) som går på den ene ledningen til coilen orginalt bruker dere denne sammen med msd tenninga, eller klipper dere den bare bort??? har kjøpt sånn sak som skal gjøre att den orginale turtelleren virker også sammen med msd tenninga... er det noen som kan hjelpe meg litt med dette ???

Edited by xXx

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

hei fikk delene mine fra usa her ein dagen ;-) har forstått hvordan eg skal koble det hele opp. men blei plutselig litt i stuss da eg såg den her som ser ut som ein motstand (liten svart sak) som går på den ene ledningen til coilen orginalt bruker dere denne sammen med msd tenninga, eller klipper dere den bare bort??? har kjøpt sånn sak som skal gjøre att den orginale turtelleren virker også sammen med msd tenninga... er det noen som kan hjelpe meg litt med dette ???

Får begynne med å si GRATTIS og Good for you, men må samtidig si at det er trist å høre at du ikke fulgte opp med den tilhørende SS coilen. I motsetning til den gamle og (ut?) slitte originalcoilen har SS coilen de rette CDI egenskapene og koster ikke mange kronene.

 

Bare la den lille svarte saken fortsatt være koblet til denne ledningen. Du kobler bare dette fra coilen og rett til de rette ledningene til MSD boksen og turtelleradapteret.

Edited by RS1000
MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

kjøpte msd blaster 2 coilen eg tror og håper den skal være god nok ????

den gamle orginale er vell blitt antikk vare ;-)så eg skal bare ha den motstanden tilkoblet selv om eg kobler til det turtalls adapteret.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

kjøpte msd blaster 2 coilen eg tror og håper den skal være god nok ????

den gamle orginale er vell blitt antikk vare ;-)så eg skal bare ha den motstanden tilkoblet selv om eg kobler til det turtalls adapteret.

Ok, Blaster 2 er gammel og god så den duger den.

Ser ingen grunn til å fjerne "motstanden" nei.

Har du vurdert å prøve å kjøre med begge coilene samtidig?

Du tar en lang coil-ledning, finner midten, skjærer bort 1/2 parten av isolasjonen, legger den dobbel, setter på hylsen og stapper den ned i fordeleren. Hver av endene skal så til hver sin coil.

Jeg ville gjort det slik. ;)

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

ja vell hehe ;-)2 coiler you say?

vill det utgjør stor forskjell ?

Jepp, det sier jeg.

Det er slik at en original inductiv gnist er svak, men langvarig.

En CDI gnist er sterk og intensiv, men kortvarig. MSD prøver å løse dette problemet med å kjøre flere gnister etter hverandre.

Hvis du kombinerer disse to så blir resultatet at du får den svake kontinuerlige gnisten i bakgrunnen og så de sterke gnistene i forgrunnen. Du kan sammenligne med en vanlig 40 W pære i ett mørkt rom, og så blitzer det innimellom.

Jeg ser fordeler med en slik type gnist på en gatebil og jeg ser ingen ulemper.

Jeg synes uansett at det er verd en test.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det sier jeg.

Det er slik at en original inductiv gnist er svak, men langvarig.

En CDI gnist er sterk og intensiv, men kortvarig. MSD prøver å løse dette problemet med å kjøre flere gnister etter hverandre.

Hvis du kombinerer disse to så blir resultatet at du får den svake kontinuerlige gnisten i bakgrunnen og så de sterke gnistene i forgrunnen. Du kan sammenligne med en vanlig 40 W pære i ett mørkt rom, og så blitzer det innimellom.

Jeg ser fordeler med en slik type gnist på en gatebil og jeg ser ingen ulemper.

Jeg synes uansett at det er verd en test.

Størrelse kabel trengs for en slik deling, med forbehold at du ikke er elektronikkmann.

Link to comment
Share on other sites

Størrelse kabel trengs for en slik deling, med forbehold at du ikke er elektronikkmann.

Det forstod jeg ikke.

Det kan også løses som på bildet.

maa-29000_w.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tverrsnitt/diameter på kabel når man skal kjøre gnist fra 2 coiler igjennom. Forbeholdet var om det kreves utregningstabell.

Selv når man velger seg en ultrakraftig coil som gir 2000 mA, så brukes det vanlige pluggledninger. Jeg betviler derfor at dette blir ett problem.

 

Blaster 2 coilen er oppgitt til 140 mA, Blaster SS til 300 mA og den originale Ford coilen antas å gi < 100. En original LS1 coil gir f.eks kun 50 mA.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

da må eg få meg en lang coil ledning;-)

så får me teste det ut ;-)

 

får bare lage en y på pluss og minus ledningene som kommer fra denne msd 6a boksen da eller ?

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

sitter og ser på pris på den blaster ss coilen og det er ikkje så ille og få den opp hit heller så da kommer spørsmålet mitt ;-)

tror du det er stor forskjeld merkbart ? eg ser jo att blaster 2 coilen gir 140 ma og den ss coilen gir 300 ma da i sammen kobling med msd 6a.

¨så det er jo egentlig dobbelt så mye hehe, så det sier seg vell egentlig selv att det blir litt mer kick i den gnisten ;-) ;-) men slipper en foreksempel 2 coiler osv da?

kan du forklare den store forskjelden på blaster 2 og ss coilen på norsk slik att eg forstår hehe ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

da må eg få meg en lang coil ledning;-)

så får me teste det ut ;-)

 

får bare lage en y på pluss og minus ledningene som kommer fra denne msd 6a boksen da eller ?

Blir spennende dette. :)

Nei! Det er ikke slik du skal gjør dette.

 

1. Du lar det originale tenningsanlegget være helt urørt.

2. Du monterer MSD coilen i tillegg.

3. Du monterer MSD boksen og kobler ledningene til batteriet og til MSD coilen.

4. Du kobler så den hvite ledningen til MSD boksen til minuspolen på originalcoilen.

5. Så må du koble begge coilene til fordeleren med den lange "dobble" coil ledningen.

 

Det originale tenningsanlegget funker da helt som normalt og så kommer MSD boksen og MSD coilen som ett rent tillegg. ;)

 

sitter og ser på pris på den blaster ss coilen og det er ikkje så ille og få den opp hit heller så da kommer spørsmålet mitt ;-)

tror du det er stor forskjeld merkbart ? eg ser jo att blaster 2 coilen gir 140 ma og den ss coilen gir 300 ma da i sammen kobling med msd 6a.

¨så det er jo egentlig dobbelt så mye hehe, så det sier seg vell egentlig selv att det blir litt mer kick i den gnisten ;-) ;-) men slipper en foreksempel 2 coiler osv da?

kan du forklare den store forskjelden på blaster 2 og ss coilen på norsk slik att eg forstår hehe ;-)

Det tør jeg rett og slett ikke å si, men jeg har hørt om folk som har kokt oljen i blaster 2 coilen når denne er kombinert med MSD 6 boks. Det er også en grunn til at MSD har valgt å ta frem en mer moderne coil og at det er denne de oppgir sammen med MSD boksen.

Så er neste spørsmål hvilken blaster 2 coil du har kjøpt.

Hvis du har kjøpt den utgaven som KUN kan brukes med MSD boks, da lar du være å kjøpe mer. Hvis du derimot har kjøpt en av de blaster 2 coilene som også funker på vanlige tenningsanlegg, da kan og bør Blaster SS vurderes synes jeg.

 

Poenget med 2 coiler og 2 forskjellige tenningsanlegg er å få begge typer gnist, både den "Inductive" fra originaltenningsanlegget og så den "Capasative discharge" gnisten fra MSD systemet i tillegg.

Mange tror nok at en gnist er en gnist, men slik er det IKKE.

Man klarer vanligvis ikke å få en gnist som både er kraftig og langvarig og blaster 2 coilen gir en gnist med lang brenntid.

 

Blaster 2 coilen er en tradisjonell rund coil. Blaster SS coilen er en såkalt E-coil slik som f.eks Cosworth GR.A coilen er. Dette er en moderne viderutvikling som har fått se dagens lys fordi denne konstruksjonene rett og slett er mer effektiv.

 

På en tradisjonell coil strekker magnetfeltet seg langt utenfor selve coilen.

På E-coiler er magnetfeltet konsentrert inne i selve coilen og dette reduserer tapene og øker effektiviteten. Det er rett og slett en videreutvikling og en bedre konstruksjon / design.

 

Hvis man ønsker en skikkelig god gnist og bare bruke 1 stk coil så har MSD dette også, men haken er prisen på nærmere NOK 1800,-

msd-8253.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MSD-8253-Blaster-HVC-2-Coil-6-Series-Ignition-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5d2e52496cQQitemZ400209103212QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

ikkje så gale pris på den på ebay men blir jo litt da når den skal sendes :-( krysse fingrene for att kursen raser litt til ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MSD-8253-Blaster-HVC-2-Coil-6-Series-Ignition-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5d2e52496cQQitemZ400209103212QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

ikkje så gale pris på den på ebay men blir jo litt da når den skal sendes :-( krysse fingrene for att kursen raser litt til ;-)

Den der er utvilsom det klart beste coil valget til MSD6 boks, men så er den også dobbelt så dyr som en Blaster 2 og en Blaster SS coil tilsammen.

Legg forøvrig merke til vekten på hele 1,7 KG!

Dette må til for å kunne gi en gnist på 450 mA med hele 450 uS varighet. B)

 

(Avslørende for multicoil gutta eller hva?) :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det prates om MSD tilbehør. Er det noen som har hatt problemer med pluggledninger ryker ved bruk av disse super coilene osv?

Har selv brukt Gruppe A coil med 10mm ledninger hele veien uten problemer.

 

Prøvde en MSD6A Boks på en Escort, men fikk ikke turteller til å fungere.

Er det noen som vet om det er denne som skal til?

http://www.msdignition.com/product.aspx?id=4709&terms=tach%20adapter

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Prøvde en MSD6A Boks på en Escort, men fikk ikke turteller til å fungere.

Er det noen som vet om det er denne som skal til?

http://www.msdignition.com/product.aspx?id=4709&terms=tach%20adapter

Dengang da kjøpte jeg det adapteret der og det løste alle turtellerproblemer på Sierra Cosworth på en førsteklasses måte.

 

er en del her som har hatt problemer med turtellerne sine. så du trenger en slik tach adapter. Bare finn riktig type =)

Det er fordi folk kobler bort den originale coilen, noe jeg mener er unødvendig. ;)

Jeg mener at man kan bruke MSD-boks-og-coil i tillegg til det originale tenningsanlegget og ikke bare som erstatning / oppgradering. -_-

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt meg en MSD 8253 Blaster HVC 2 Coil for 6 Series Ignition, samt en ny digital MSD 6A boks.

Noen som vet hvem som selger MSD pluggledninger i Norge?

Må bygge om coil ledningen pga.annen hette på Blaster coil.

 

Hadde håpet jeg slapp å bestille 1stk pluggledning fra statene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte tach adapter å rett coil ledning til Blaster Coil fra gutta her

 

US Auto Parts AS

72 90 04 40

Østre Rosten 4 A

7075 Tiller

 

Dette er i Trodheim, så er vell kanskje ikke til mye hjelp men..

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

hva er problemet med og kjøpe en plugg hette fra statene du slipper toll og slikt så lenge det er under 100 doller men. i norge får du kjøpe msd tillbehør alle plasser dei selger deler til amerikanere anker i haugesund hvertfall ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...