Granada 1,6 Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Noen som har vært borti dette før? Brikka på toppen av ventilfjæra gikk i tre biter... (En "ny" brikke ved siden av) Motoren er en 2,3 fra '85 som riktignok har levd tildels knallhardt hos div. 18-åringer, men som likevel er i overraskende god stand. Med en ny brikke på plass, var motoren "som ny". Dette beviser vel nok en gang at det er vanskelig å ta livet av en 2,3... Har man ikke riktig verktøy, må man bruke fantasien: (skrustikke og strips... -husk å ta av stripsen etter montering...)
Etern1ty Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 dette var jo en reperasjon utenom det vanlige Ville nok anta det har vært en del hard kjøring og spoling ja Åssen var jobben å gjøre på V6eren? kjapt og greit eller tok det en stund? 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt)
Granada 1,6 Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 dette var jo en reperasjon utenom det vanlige Ville nok anta det har vært en del hard kjøring og spoling ja Åssen var jobben å gjøre på V6eren? kjapt og greit eller tok det en stund? Bare for å presisere det, så var ikke stripsen en del av reparasjonen, men som en erstaning for verktøy til å komprimere fjæra. Egentlig en rask jobb, særlig med riktig verktøy... Man trenger en adapter for å kjøre trykkluft i forbrenningskammeret, evt. et annet spesialverktøy, for å holde ventilen helt oppe. Også altså noe til å komprimere fjæra. Vi var også heldige med at alle løse deler lå pent i toppen, og ikke lenger ned...
Zykotec Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Synes også det var merkelig at en 2.3 ikke hadde gåen toppakning og rådebank ja '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Gess Posted April 15, 2011 Posted April 15, 2011 Snodig at den delen kunne svikte slik. Det er også litt snodig at ventilen ikke gled ned og tok i stempelet, men litt flaks skal en vel ha.Du skal vel ikke ha så veldig slitne stempelringer før det blir vanskelig å holde igjen ventilen med trykk vil jeg tro, men du snakket om et verktøy for å holde ventilen i topp stilling. Hvordan fungerer det når du skal ha på plass disse små låse-halvmånene? Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Granada 1,6 Posted April 15, 2011 Author Posted April 15, 2011 Om det var flaks eller konstruksjonen som gjorde at ventilen klarte seg vet jeg ikke. Men den gikk greit opp og ned og var åpenbart ikke bøyd... På det nederste bildet kan man skimte saken som er skrudd i plugghullet (egentlig verktøy for komp. test). Det finnes også et gammelt orig. Ford spesialverktøy som ikke involverer trykkluft. Ventilen henger "nesten" i øvre stilling av seg selv, slik at den ganske lille kompressoren jeg har klarte jobben. Kunne likevel dytte ned ventilen om jeg prøvde. Også viktig at stempelet står på topp, og at bilen står i gir med håndbrekk på. Så finnes det vel flere varianter av verktøy for å komprimere ventilfjæra. Vi klemte den sammen i skrustikka og låste den med strips. Så var det bare å legge på brikka, slippe nedi de to låse-halvmånene og så klippe av stripsen.... En type fjærklemmeverktøy ser slik ut (tror jeg skal skaffe et sånt...):
Granada 2.8 Ghia Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Det der greide jeg en gang, på en 2.8, det involverte turtall der turtelleren bunnet på granada(7000+??), og resultatet var som her+ en bøyd innsugsventil... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now